mån 19 feb 2024, 21:42#833397
Bond.J skrev:Jag saknar kunskap som många andra besitter i detta forum. Jag är oduglig på hydraulik, elektronik, och mycket annat, men jag är väldigt trött på att snurra stolen och fastna med kängorna 58 ggr om dagen! Jag har sett bilder på någon slags elmanövrerad ventil framför batteriet på en x05, med vippströmbrytare i stolen. Jag fattade inte hur det fungerade, och trodde därför det var enklare att "T:a" ledningarna till orbitrolen och sedan vid styrkolven. Är det inget tryck fram till orbitrolen ,så går det ju inte! Jag trodde det skulle fungera och frågade lantmännens verkstad, och de trodde på iden. Vad ni menar med yttre sektioner och ventilbord förstår jag inte.
Går detta att förklara på något enkelt sätt, så en hydrauliknovis förstår? Har samma problem när det gäller mitt blytunga ventilpaket till kranen. Det finns lättare, och tvåspak, men hur jag än frågar försäljare, så blir jag bara mer förvirrad. Man vill ju inte lägga ut massor av pengar på delar som kanske inte kommer att fungera för att jag är för korkad för att veta vad jag behöver.
Tror du sett bilden jag lagt ut på på min 805a med elstyrd ventil för styrning.
Med yttre sektion menar de uttag du styr med spakarna till höger om stolen.
Har du en till vagnsstyrningen o en till kranen på vagnen har du kanske en tredje som du inte använder i skogen
Ett rent elstyrd ventilpaket till skogsvagnen för 8 rörelser om du har utskjut o stödben är väldigt smidigt för förutom tryck o retur o vagnsstyrningen är de bara en mångpolig elkontakt att lossa när du kopplar ifrån.
Sen finns de hydralservo där du har betydligt klenare slangar in till spakarna du har i hytten, 2spak de med, där grip utskjut o stödben körs med elvippor
Hydralservo är betydligt billigare än elservo
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd