tor 04 apr 2024, 19:04#839253
Du kommer med lätthet få tag på en arrendator men prisläget vet jag inte om det finns så många på forumet som är kvalificerade att bedöma. Skriver du bud från 3000kr/ha i annonsen så slipper du troligen de värsta tokarna som ska skambjuda.
Det är långt ifrån ovanligt att begära in anbud när man ska byta arrendator. Du har ändå fri prövningsrätt och kan begära in referenser från andra jordägare.
Det gäller ändå ett hyggligt arrende som jag tycker mig förstå är långsiktigt och då ska man lägga lite tid vid valet av arrendator. Utannonsering sker med fördel ganska precis ett år innan tillträde så du har en ny arrendator på plats efter sommaren så den gamle och nye kan göra upp om eventuell höstsådd innan den nye tillträder den 14 mars.
Du skriver lite om bete och betesputsning, ska du hålla djur till det? Är det inte i så fall bättre att det får ingå i arrendet?
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor