Skotare

Nån som kör nätter nu?

27 inlägg 12969 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#30384 Enda kravet vi har på oss är att vi ska ha 2 brandvakter/skift. Kör markberedare, med Västerås Stift som uppd.giv.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83814 Att inte köra nätter på maskinerna, handlar det bara om brandrisken eller det finns andra aledningar till att man inte "får" jobba nätterna?

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

dexter  
#83816 tror de har me våran dygnsrytm, sova på nätterna och inte jobba. tror de har nåt me de och göra. sen kan de hända va som helst och de är svårare och få tag på folk på nätterna me om det skulle hända en olycka

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

Robertberg  
#83836 Tråden startades ju juni -08, och läser man lite så förstår man att det då var väldigt torrt och att när man då kör med band bland stenar och grejer kan det ta eld.

Tänkte ocksp först varför man inte skulle få köra natt nu, sen såg jag att det var en gammal tråd ;)

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83850 Men det är väl fortfarande förbud att jobba natt, eller har det ändrats ?
Mellan 00:00-05:00 är det ju bara maskinägaren själv som får köra och inte en anställd för då måste man först söka dispens.
Så var det tidigare och jag har inte hört om nån ändring men har ju varit från skogen under några år.

Detta berodde främst på att det var en som somna bakom ratten och körde ihjäl sig på väg hem efter ett nattskift för en massa år sen. Vad jag vet var det dock bara skogsmaskiner som fick dessa regler vilket är rätt konstigt.
Minns jag rätt var det att försäkringarna för de anställda inte täckte nattarbeten men maskinägaren har ju sina egna försäkringar, med reservation för att jag minns fel nu.

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83906 Finns generellt förbud mot nattarbete.

http://www.av.se/fragorochsvar/1078.aspx

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83912
Mangan skrev:Finns generellt förbud mot nattarbete.

http://www.av.se/fragorochsvar/1078.aspx



"I princip är det ett nattarbetsförbud, men lagen medger att nattarbete utförs om det är nödvändigt med hänsyn till arbetets art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter."


Just nu jobbar jag bara "kvällar", börjar vid 12 och slutar vid 22. Förut när jag körde timmerbil körde jag bara nätter i 2.5 år, och då var mina tider mellan 16:00 och 06:00.

Jag har aldrig hört något om detta förrän jag hittade denna tråden.

Varför skulle det bara vara maskinägaren själv som fick köra småtimmarna? Är det bara för den här lagen då?

Användarvisningsbild

Re: Nån som kör nätter nu?

skogsjan695xl  
#83915 å herre gud att man inte får jobba som man vill, jag som får för mig ibland och köra dubbla pass. då kör man från 22.00-14.00.

Jaja, så är det väll.

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

novis??  
#84977
skogsjan695xl skrev:å herre gud att man inte får jobba som man vill, jag som får för mig ibland och köra dubbla pass. då kör man från 22.00-14.00.

Jaja, så är det väll.

ja så efektiv man är i en skördare efter 16 tim säkert så att man kör i hop till kedjeoljan :roll:

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84979
kjugekarlsson skrev:
Varför skulle det bara vara maskinägaren själv som fick köra småtimmarna? Är det bara för den här lagen då?


Gäller bara anställda! Likadant som att bonden själv får köra traktor utan skyddsbur (dumt!), men inte hans anställda dräng.

Om det är ett AB och maskinägaren är anställd i AB:et, så vet jag faktiskt inte hur det funkar...

Avatar Fallback

Re: Nån som kör nätter nu?

Kattarp  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85019 Äger du mer än 25 % i firman så räknas du som "egen"

Användarvisningsbild

Re: Nån som kör nätter nu?

Fredrik Reuter  
#514383 Går vädret i tioårscykler?

Denna tråd startades för 10 år sedan, och, det var alltså torrt i markerna även då.

Hoppas nu bara inte finanserna går i samma cykel!

#tb10

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).