morslillaolle skrev:Hej!
Vi har ett mycket eftersatt bestånd "djungelröjning. Träden står extremt tätt och är ca 5-7 meter höga.
Min första tanke är att jag skall röja beståndet, i och med att det aldrig blivit gjort förut. Nu har jag en tanke på att röja/såga upp stickvägar och sedan röja beståndet. Inte kvista det, bara fälla slanorna. Därefter plocka upp "allt" med skotaren.
Därefter sälja det som GROT. Jag har även hört att man kan sälja någorlunda okvistat som biobränsle.
Tidigare när jag gjort sådana sena röjningar, så har jag förvånats över de oerhörda volymer som faktiskt ligger kvar på backen när man är klar.......
tänkte att man i alla fall kunde få ut något av att ha en försenad röjning.
Har någon gjort något liknande? Tror ni att det är rimligt, eller är det inte värt mödan?
Fredrik skrev:Hej igen,
Uppgifterna avsåg uttag av skogsbränsle i stående bestånd. Det vanligaste idag tror jag är maskinellt uttag med ackumulerande fällhuvud. Uttaget passar bra där varken en konventionell röjning eller gallring bär sig ekonomiskt, men då under premisserna ovan.
Jag tror det är så att barrungskog generellt håller dåligt med energi, men någon annan här kanske vet detta bättre, alt. ring någon av dina lokala köpare och fråga. Delge gärna isåfall svaret här...
MvH Fredrik
Fredrik skrev:Hej,
Det kan mycket väl vara så.
Argumenten från köparna har dock varit att barrungskog håller för dåligt med energi, annat är det ju med GROT:en, där ger tydligen barret mer energi.
Men som jag skrev tidigare har jag ingen praktisk erfarenhet av detta,
bara hört mig för.
Någon annan kanske vet?
MvH Fredrik
morslillaolle skrev:Hej Skogshuggarn!
Vad är bhd??
Om det är brösthöjd diamter, så skulle jag uppskatta den till ca8-12 cm...
Man kan nog få ut en bit klenmassa ur de träd som står i beståndet.
Jag förstår att ett så eftersatt bestånd har små rotsystem och snökänsliga stammar och toppar......... så det bästa/säkraste kanske är att jag ändock endast röjer.
Fredrik skrev:Hej,
Det kan mycket väl vara så.
Argumenten från köparna har dock varit att barrungskog håller för dåligt med energi, annat är det ju med GROT:en, där ger tydligen barret mer energi.
Men som jag skrev tidigare har jag ingen praktisk erfarenhet av detta, bara hört mig för.
Någon annan kanske vet?
MvH Fredrik