tis 26 mar 2024, 20:44#838306
winterbunny skrev:Om man tänker mer som helhet och inte bara i banor där man äger eget...
Jag förstår nog inte vad du menar så jag får väl gissa... Helheten är som jag ser det att äga och förvalta.
Man kan ju t.ex. ha en maskinstation och köra åt andra, det kostar ju en del att skaffa maskiner och det bli framförallt dyrt om/när man inte har någon att köra åt så där bör man ju gå vägen som anställd ett antal år för att få erfarenhet och bevisa sig som maskinförare.
Man kan ju vara virkesköpare, säljare, rådgivare m.m. men då jobbar man ju mot jord- eller skogsbrukare och egentligen inte direkt i själva jord- eller skogsbruket, i de flesta fallen är det som vilka anställningar som helst och jag skulle säga att man behöver en hel del erfarenhet inom de aktuella branscherna för att man ska klara sådana jobb bra.
Jag själv säljer bl.a. jordbruksmaskiner och sökte ganska många jobb innan jag fick ett, det räckte inte med att ha ett jätteintresse, kunna en hel del och ha vuxit upp runt lantbruk och ha gått säljkurser, så länge jag inte hade jobbat praktiskt med lantbruk var företagen inte intresserade att anställa.
I övrigt har vi väl gått igenom en hel del basala för och nackdelar med jord och skogsbruk i de övriga trådarna.
Jag rekommenderar som sagt att ta kontakt med företag i branchen nära dig och gå bredvid några veckor och bilda dig en uppfattning om vad det handlar om. Vissa saker kan man läsa sig till men väldigt mycket fattar man inte vad det handlar om förän man har jobbat med det på riktigt.