Öppna kategorin

Lantbruk vs skogsbruk

48 inlägg 4691 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838187 Vilka är för och nackdelarna med att arbeta med lantbruk?

Och...

Vilka är för och nackdelarna med att arbeta med skogsbruk?

Komplicera inte till det.

Fördelar med lantbruk det här, det här och det här... nackdelar... det här, det här och det här...

Fördelar med skogsbruk det här, det här och det här... nackdelar... det här, det här och det här...

😎

TS
Elmia

Re: Lantbruk vs skogsbruk

jannee  
#838189 Allt jordbruk är arbetsintensivt men regelbunden eventuell utdelning.
Skogsbruk kan drivas passivt till skillnad mot jordbruk om du inte arrenderar ut din mark, men då bedriver du inget jordbruk, bara äger jordbruksmark.
En del bedriver skogsbruk genom att låta utomstående sköta allt = ger en viss avkastning på investerat kapital - förhoppningsvis
Södra har bl.a. s.k. skötselavtal
Ska man göra liknande när det gäller en jordbruksfastighet arrenderar man bara ut marken, kanske hela gården.

Användarvisningsbild

winterbunny  
jannee skrev:Allt jordbruk är arbetsintensivt men regelbunden eventuell utdelning.
Skogsbruk kan drivas passivt till skillnad mot jordbruk om du inte arrenderar ut din mark, men då bedriver du inget jordbruk, bara äger jordbruksmark.
En del bedriver skogsbruk genom att låta utomstående sköta allt = ger en viss avkastning på investerat kapital - förhoppningsvis
Södra har bl.a. s.k. skötselavtal
Ska man göra liknande när det gäller en jordbruksfastighet arrenderar man bara ut marken, kanske hela gården.
Om man tänker mer som helhet och inte bara i banor där man äger eget...

TS
Användarvisningsbild

winterbunny  
#838256 Någon som har någon insikt?

TS

jsn  
winterbunny skrev:Om man tänker mer som helhet och inte bara i banor där man äger eget...

Jag förstår nog inte vad du menar så jag får väl gissa... Helheten är som jag ser det att äga och förvalta.

Man kan ju t.ex. ha en maskinstation och köra åt andra, det kostar ju en del att skaffa maskiner och det bli framförallt dyrt om/när man inte har någon att köra åt så där bör man ju gå vägen som anställd ett antal år för att få erfarenhet och bevisa sig som maskinförare.

Man kan ju vara virkesköpare, säljare, rådgivare m.m. men då jobbar man ju mot jord- eller skogsbrukare och egentligen inte direkt i själva jord- eller skogsbruket, i de flesta fallen är det som vilka anställningar som helst och jag skulle säga att man behöver en hel del erfarenhet inom de aktuella branscherna för att man ska klara sådana jobb bra.

Jag själv säljer bl.a. jordbruksmaskiner och sökte ganska många jobb innan jag fick ett, det räckte inte med att ha ett jätteintresse, kunna en hel del och ha vuxit upp runt lantbruk och ha gått säljkurser, så länge jag inte hade jobbat praktiskt med lantbruk var företagen inte intresserade att anställa.

I övrigt har vi väl gått igenom en hel del basala för och nackdelar med jord och skogsbruk i de övriga trådarna.

Jag rekommenderar som sagt att ta kontakt med företag i branchen nära dig och gå bredvid några veckor och bilda dig en uppfattning om vad det handlar om. Vissa saker kan man läsa sig till men väldigt mycket fattar man inte vad det handlar om förän man har jobbat med det på riktigt.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#838307 Skogsbruk (ur mitt perspektiv med god insikt)
Fördel: roligt, hälsosamt, hållbart, intessant, lärorikt, trygghet, ekonomin, bra för kommande generationer.
Nackdel: bokföring

Användarvisningsbild

winterbunny  
Sjögård 4 skrev:Skogsbruk (ur mitt perspektiv med god insikt)
Fördel: roligt, hälsosamt, hållbart, intessant, lärorikt, trygghet, ekonomin, bra för kommande generationer.
Nackdel: bokföring
Kan du förklara lite detaljrikt? vad exakt är roligt, hållbart, lärorikt etc?

Sen... är det inte likadant i lantbruket? om inte... varför inte?

TS
Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#838310 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 tis 04 jun 2024, 11:58, redigerad totalt 1 gång.

valtra mega  
#838311 Hur mycket är du vilig att arbeta

Användarvisningsbild

winterbunny  
valtra mega skrev:Hur mycket är du vilig att arbeta
Nu snackar jag generellt... inte enbart om att äga en gård eller en skog... utan lantbruk vs skogsbruk generellt... en helhets bild...

Känner att folk i forumet ofta komplicerar till det hela... exakta, konkreta svar, busenkelt!

Exempel...

Fördelar med lantbruk: Hög lön, vackra tjejkollegor, mycket varierat arbete, gratis mat från gården...

Nackdelar med lantbruk: Mycket arbete, orimliga lagar...

Fördelar med skogsbruk: Lite arbete, stor frihet...

Nackdelar med skogsbruk: Inga vackra tjejkollegor, ensamhet...

Nu är dessa skojexempel som jag ändå tror är ganska sanna.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
winterbunny skrev:Vilka är för och nackdelarna med att arbeta med lantbruk?

Och...

Hur lång är en tandkräm?

Dina frågor går inte att svara på eftersom vad som upplevs som för- och nackdelar skiljer från person till person. Du skriver att du vill ha generella svar, men det går inte att ge generella svar på tycke och smak.

Dessutom kan "arbeta med skogsbruk" vara allt möjligt från att exv köra skotare hela dagarna till att vara VD för ett internationellt skogsbolag, eller arbeta som forskare inom skogsbruksvetenskap. Samma spännvidd finns inom lantbruk.

Användarvisningsbild

winterbunny  
Lars Lundqvist SLU skrev:
winterbunny skrev:Vilka är för och nackdelarna med att arbeta med lantbruk?

Och...

Hur lång är en tandkräm?

Dina frågor går inte att svara på eftersom vad som upplevs som för- och nackdelar skiljer från person till person. Du skriver att du vill ha generella svar, men det går inte att ge generella svar på tycke och smak.

Dessutom kan "arbeta med skogsbruk" vara allt möjligt från att exv köra skotare hela dagarna till att vara VD för ett internationellt skogsbolag, eller arbeta som forskare inom skogsbruksvetenskap. Samma spännvidd finns inom lantbruk.
Lite kan man generalisera i alla fall... man kan ta hänsyn till både det administrativa och praktiska... behöver inte vara allt för komplicerat.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#838322 Nej, det kan man inte.
Hur skulle du svara på frågan "hur är det att arbeta med trafik"? Eller med "affärer"? Eller "tillverkning"?

Du måste börja med att precisera vad du menar med "arbeta med lantbruk". Är det att ha en egen liten gård, eller vara adminstratör på länsstyrelsen och där arbeta med frågor som rör lantbruk, eller vad menar du?

Användarvisningsbild

winterbunny  
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, det kan man inte.
Hur skulle du svara på frågan "hur är det att arbeta med trafik"? Eller med "affärer"? Eller "tillverkning"?

Du måste börja med att precisera vad du menar med "arbeta med lantbruk". Är det att ha en egen liten gård, eller vara adminstratör på länsstyrelsen och där arbeta med frågor som rör lantbruk, eller vad menar du?
Om man tar hänsyn till alla aspekter av yrkesgrupperna... miljön, ekonomin, typiska folket inom yrkesgrupperna, det administrativa, det praktiska etc.

Vad kallas en som gör lite av varje? drifledare? inspektor? vettefan... men låt oss ta det ur ett perspektiv av någon som gör "lite av allt"

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#838324 Nu har ju du "winterbunny" startat 3 nästan identiska trådar på kort tid med ungefär samma frågeställningar i trådarna... Va e det du vill komma fram till me alla dessa trådar med ungefär samma innehåll?
E det vilken utbildning du ska satsa på, hur rik du kan bli eller vilka arbetskollegor du kan få eller äga o förvalta en jord/skogsfastighet?
Det verkar vara en ganska bred palett av olika alternativ du frågar efter

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).