SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

534 inlägg 123676 visningar 65 följer Svara, dela mm...   

Re: Virkespriser 2024

jannee  
#837689 Du ska i vilket fall som helst inte betala mer än 110 kr/fub för att få virket skördat och utskotat INKLUSIVE flyttning.
Nu gäller det visserligen bara en liten s.k. "skitpost" vilket innebär att entreprenören måste ta uppdraget om eller när denne är i dess närhet.
Måste det till en maskintransport blir det en dyr flyttning som du tyvärr tvingas betala.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Elis76  
#837690 @svampbob

Vad är motsvarande pris i AC-län som Jannee nämner ovan?

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:@svampbob

Vad är motsvarande pris i AC-län som Jannee nämner ovan?

Jag skulle säga ungefär det dubbla.

Nu ska jag fortsätta skota och fundera på vad jag ska fakturera mig för besväret.

Axl  
#837704 Väldigt optimistiskt att tro att man ska få 120 fub hugget för 110kr/m3 men ett max pris borde du kunna få.

jannee  
#837707 Det ska vara f*n till att vara skogsägare i norr.
Dåligt betalt för ert virke som dessutom växer långsamt.
Dyra eller höga avverkningskostnader.
Dessutom betala för att få virket borttransporterat.
Det enda som tydligen har ett lågt pris är plantor.
Inte ens era skogsfastigheter har pris som motsvarar dess låga produktion.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#837711 Jag hoppas att avverkningskostnaden 110 kr/m3fub hör till en förgången tid för skogsentreprenörernas skull. Med de prisökningar som varit på maskiner, diesel och annat så kommer det inte att finnas några entreprenörer kvar om de inte får bättre betalt. Idag är den verkliga kostnaden för både skotare och skördare en bit över 2000 kr/timme. Troligen närmre 2500 kr/h för skördaren om den är fullstor. Entreprenörerna måste få med en del av prisökningen på virket för att de ska överleva.

Axl  
#837715 110 kr + flytt är ingen oskälig avverkningskostnad för en fin huggning.

jannee  
#837716 DU Torbjörn kan alltid höra med SveaSkog vad det betalar.
Blir intressant att få det svaret.
Personligen vet jag INTE vad den entreprenören får när han avverkat och skotat hos mig, däremot VET jag vad jag betalade förra våren och då var dieseln betydligt dyrare.

Kan vara att sågverket betalar mer till entreprenören än vad de drar på min avräkning, dessutom har jag ALDRIG betalat för någon flytt.

Kanske någon entreprenör här nere i söder kan ge oss prisbilden ?

Axl  
#837718 Sveaskog har så låga medelstammar i sina huggningar så där räcker det nog inte med 110 kr

Användarvisningsbild

KarmansBob  
#837791 Hade ett sågverk hit och dom uppskattade det till 200 m3 fub.

Fick då också fast pris på sågtimmer (780) oavsett dimension/toppdiameter men också ett sämre pris på massa och bränsle (strax under 500)

Priset tidigare från Svea var räknat på ett snitt på klass 1 virke vilket jag nu inser blir missvisande. Klass 2 & 3 är snarare 660-775 på ø14-26 cm och kubb/klentimmer 690 kr.

Totalt är det alltså en affär på 80-130 tkr -avverkningskostnader. Tänker att 120-200 m3 fub är 360-600 m3 stjälpt ved vilket med dagens vedpriser skulle vara 250-420 tkr vilket är en viss skillnad även om det är mycket jobb. 🤔

Tycker ni att jag tänker fel här?

Användarvisningsbild

KarmansBob  
Axl skrev:Sveaskog har så låga medelstammar i sina huggningar så där räcker det nog inte med 110 kr

88-113 kr / m3 fub tar Svea här vid mig. Dieselindex 916

Användarvisningsbild

Elis76  
#837796 Gjorde Svea någon beräkning på hur många procent som är klass 1, klass 2&3 respektive massaved?

Användarvisningsbild

KarmansBob  
#837797 Nej, han var hemliga Arne där.
Ville varken uppskatta volym, medelstam etc.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#839268 Vinterns huggning är klar och i samband med den så "städades" det lite här och var i skogen. Lyckades få ihop 32 kubik bränsleved som Södra nu hämtat. Räknar jag premier, certifieringar och 10% efterlikvid så kommer jag upp i 590 kr m3. Och detta för virke som annars skulle fått ligga kvar i skogen.

Bör väl ses som helt ok prismässigt? Inte många kr skillnad mellan bränsleved och massaved just nu.

Användarvisningsbild

Bond.J  
#839277 Bränsleveden varierar väldigt mycket här i södraste mellansverige, mellan att sälja till bolag eller direkt till värmeverk. Kan skilja flera hundra kronor per m3 fub, från under 400 till närmare 700. 590 är väl ett bra pris när man bara kan lyfta telefonen och allt är klart!

Pratade med en skogsägare igår som sålt en slutavverkning i ett nästan rent björkbestånd samt en gallring. Det höggs inget björktimmer ens i slutavverkningen, utan allt blev massaved och tyvärr mot en gammal lista! Massaveden skulle sedan flisas eftersom det var en bättre affär för köparen. I gallringen struntade skördarföraren i de befintliga vägarna som höggs upp av maskinerna förra gången det gallrades. När markägaren frågade varför, så svarade han att man kör efter GPS nu för tiden!!!! köparen kunde inte heller reda ut hur mycket virke det var i resp. gallring och slutavverkning trots att det var olika drivningskostnader! KATASTROF! En skogsägare som aldrig bråkar, men berättade för mig att han tyckte det var konstigt, och att köparen inte brydde sig om hans skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).