Avverkning (slutavverkning)

Är slutavverkningsskogen slut?

200 inlägg 36648 visningar 24 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Vedproducent  
Hodal skrev:I stora delar av landet har slutavverkningsskogen fram till de senaste åren i stor utsträckning varit rester efter gamla dimensionsavverkningar. Detta är skog som inte brukats optimalt, vilket givit lägre tillväxt och därmed högre slutavverkningsålder, något som dragit upp medelåldern i slutavverkningarna. Nu är den skogen borta, och den nuvarande slutavverkningsskogen är uppkommen genom trakthyggesbruk som haft högre tillväxt och därmed blivit slutavverkningsmogen i lägre ålder. Det är bra att beakta. Tidig slutavverkning förekommer naturligtvis också. Jag har otroligt svårt att förstå varför man slutavverkar skog innan tillväxten optimerats - ett etablerat bestånd med hög tillväxt är väl precis vad man vill ha? Det verkar bra dumt att byta det mot kalmark.

Jag håller i princip med dig att man inte ska avverka före tillväxten kulminerat. Men ibland behövs pengar och det behöver inte vara fel. Är värdet per hektar högt är det ofta ekonomiskt att avverka Avverkade själv 16,5 hektar i vintras med ett netto på lite drygt 400 000 kr hektaret. Med dom pengarna betalade jag mina lån. Resterande summa är det ränta på 3,2 procent. Det betyder en avkastning på 12800 kr hektaret och år som det tickar in ränta på. Det är svårslaget som fortsatt skogstillväxt. Sen kommer en ny generation med tillväxt igång redan i vår.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837579Netto 400K/ha… Låter som sagor för en norrlänning!

jannee  
#837587Vid ägarskiften avverkas kanske en del skog som inte borde avverkas, men annars tror jag varje enskild skogsägare själv förstår bäst när hans skog ska eller bör avverkas.
En skogsägare är inte dum för i så fall är han ingen skogsägare.
De senaste åren har vi skogsägare haft granbarkborren att ta hänsyn till men även rottickan.
Dessutom är det ofta ekonomiskt försvarbart att avverka skog som växer långsammare än nytt förädlat material även om inte den s.k. åldern inträffat.
Gles skog, just p.g.a. Gudrun, Per och Egon avverkas med fördel för att i nästa skede plantera s.k. turboplantor (Södras Elit)
Med rätt boniteter är nästa skog avverkningsbar INNAN 60 års ålder - ganska självklart man utnyttjar förädlat material fördelar.
Du kan jämföra med jordbruksbönder, självklart sår den säd som ger bäst skörd, därför har majs blivit en sådan succé för mjölkbönder.
När vi odlade majs på 60 talet blev majsen styvt meter hög, idag blir den ca 2 meter hög men kolvarna är minst dubbelt så stora = förädling.
För övrigt vill inte sågverken ha bautagrova stockar, syns inte minst på prisbilden, man får odla det som betalar sig bäst, sedan får de s.k. "experterna" tycka vad de vill.

Användarvisningsbild

joran  
nisse skrev:Netto 400K/ha… Låter som sagor för en norrlänning!

Hahaha, tänkte precis som du! 40K/ha och en keps från Norra Skog, är mera standard här uppe😜 🌲

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#837596Nu har Sten B Nilsson gjort sin slutreplik: https://www.altinget.se/miljo/artikel/s ... -jacobsson

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
jannee skrev:Vid ägarskiften avverkas kanske en del skog som inte borde avverkas, men annars tror jag varje enskild skogsägare själv förstår bäst när hans skog ska eller bör avverkas.
En skogsägare är inte dum för i så fall är han ingen skogsägare.
De senaste åren har vi skogsägare haft granbarkborren att ta hänsyn till men även rottickan.
Dessutom är det ofta ekonomiskt försvarbart att avverka skog som växer långsammare än nytt förädlat material även om inte den s.k. åldern inträffat.
Gles skog, just p.g.a. Gudrun, Per och Egon avverkas med fördel för att i nästa skede plantera s.k. turboplantor (Södras Elit)
Med rätt boniteter är nästa skog avverkningsbar INNAN 60 års ålder - ganska självklart man utnyttjar förädlat material fördelar.
Du kan jämföra med jordbruksbönder, självklart sår den säd som ger bäst skörd, därför har majs blivit en sådan succé för mjölkbönder.
När vi odlade majs på 60 talet blev majsen styvt meter hög, idag blir den ca 2 meter hög men kolvarna är minst dubbelt så stora = förädling.
För övrigt vill inte sågverken ha bautagrova stockar, syns inte minst på prisbilden, man får odla det som betalar sig bäst, sedan får de s.k. "experterna" tycka vad de vill.

Kan du förklara för en nybörjare varför de vill ha mindre stockar, blir det mindre spill eller enbart enklare att hantera, rimligen borde man få mer virke ur större stockar? Jag läser i https://www.altinget.se/miljo/artikel/s ... -jacobsson att " Samtidigt sjunker medeldiametern i slutavverkningar kontinuerligt till cirka 2080 från 25 centimeter till 20 centimeter. Medeldiametern är avgörande för kostnaden för avverkningarna."

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Guld och skogar skrev:Nu har Sten B Nilsson gjort sin slutreplik: https://www.altinget.se/miljo/artikel/s ... -jacobsson

Ja, och han svarar inte med några fakta utan tar korta citat ur nån intervju och ” Pågående analyser på Linneuniversitetet” som ingen ännu sett.
Sten började i första inlägget med att antyda att det kanske kunde vara så att skogen tar slut, fick kritik baserad på data (fakta) och försvarar sig nu med nonsens plus hänvisning till Sveaskog.
Hälften av skogsmarken ägs av privata, inte av bolag. Det nämner inte Sten.

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#837605Han nämner ju att de privata skogsägarna har avverkningsbar skog. "Det finns stora förråd hos de mindre privata enskilda skogsägarna men huvuddelen av dessa har andra mål än ett jämnt virkesflöde till industrin. "

jannee  
#837608Det är sågverken som bestämmer prisbilden, du kan själv gå in på Södra och se deras prislista, Vidas + andra privata sågverk ligger några 10 tals % över men listorna liknar varandra.
Många sågar klarar bara en maxdia, övergrovt får sorteras ut och transporteras till en specialsåg för just övergrovt, därav prisbilden (tror jag)
På vår skogsmark riskerar vi få övergrovt när åldern närmar sig 90 år, detta med självföryngrad Emmabodagran, med nya snabbväxande provinser kanske åldern sänks med 10 år eller t. o. m. mer, det är något framtiden får utvisa.
En ståtlig bautagran är betydligt mindre värd än två smäckra, vilket i princip tar lika stort utrymme - gäller då näring men inte minst vatten.
Sedan är faran att desto längre tid träden (granarna) får växa desto större blir risken för röta men även stormfällning eller insektsangrepp.
Detta är den avvägning varje skogsägare ständigt står inför.
Sedan har vi priset, gäller att försöka avverka just när prisbilden är optimal, m. a. o. det kan vara ekonomiskt lönsamt att avverka s.a.s. för tidigt = innan trädens tillväxt börjat avta.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#837611@Guld och gröna skogar:
Ja, men eftersom de privata äger drygt hälften av landets skogar så kan en diskussion om industrins virkesförsörjning inte utgå från enbart de skogar som ägs av aktiebolag. Huvuddelen av sågverken äger ingen skog alls utan har alltid varit beroende av att köpa från privata och bolag.

Om träindustrier baserade hela sin verksamhet på skog de äger själva, vem skulle privata skogsägare i så fall sälja virke till?

Tabellen från Skogsdata 2023 visar vilka som äger produktiv skogsmark utanför skyddade områden. Jag har lagt till procentsiffror på nationell nivå.
Notera också fördelningen på huggningsklasser. D1 har uppnått LSÅ, D2 har uppnått rekommenderad slutavverkningsålder (LSÅ enligt 1979 års lag). Ungefär 30% av den brukade, produktiva arealen är huggningsklass D, så det finns gott om slutavverkningsskog.

Sten Nilssons undanflykter där han hävdar att den gamla skogen finns i reservat, på impediment, osv, är helt enkelt fel, vilket han naturligtvis vet. Han är ovan att få rejält mothugg och få sina vilda spekulationer ifrågasatta och motbevisade. Han har aldrig varit någon viktig, klarsynt betraktare av och sanningssägare om svenskt skogsbruk.

1711009014_img_0174.jpeg

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#837625Man kanske kan sammanfatta det som att "den ekonomiskt lättillgängliga" skogen är slut eller har minskat i omfattning? Eftersom priserna på timmer och massaved stiger och stiger. Skogsindustrin betalar inte mer än de behöver för att få ut virket ur skogen och nu behöver man uppenbarligen betala mer.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#837628Det kan också tyda på att många privata skogsägare av olika skäl väljer att inte avverka just nu. Om privata håller igen så stiger priserna, eftersom den mesta skogen är privat. Diskussioner om hyggesfritt, oro för att anmäla just nu när man ofta inte kan få ekonomisk ersättning för nekad avverkning, osäkert omvärldsläge som gör att reala tillgångar (exv skog) är säkrare än pengar på ett konto med låg ränta samtidigt som det är hög inflation, osv. Det kan finnas många skäl för privata ägare att avvakta.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev:Det kan också tyda på att många privata skogsägare av olika skäl väljer att inte avverka just nu. Om privata håller igen så stiger priserna, eftersom den mesta skogen är privat. Diskussioner om hyggesfritt, oro för att anmäla just nu när man ofta inte kan få ekonomisk ersättning för nekad avverkning, osäkert omvärldsläge som gör att reala tillgångar (exv skog) är säkrare än pengar på ett konto med låg ränta samtidigt som det är hög inflation, osv. Det kan finnas många skäl för privata ägare att avvakta.

Ja, det är väl ungefär det jag menar med "ekonomiskt tillgänglig". Tidigare har fler skogsägare varit villiga att sälja avverkningar till betydligt lägre pris än idag. Nu är det färre som vill sälja av olika skäl givet den prisnivå som råder idag.

Användarvisningsbild

Humlas  
#837645Jag har nämnt det tidigare men för tallskogen så är tidig avverkning illa av flera anledningar. En viktig anledning är att det som många med mig definierar som en "mogen" tall bli en ändlig resurs.

En mogen tall har för mig en platt hög krona med grova grenar och stor andel är skorpbark.
Och hugger man ner sådana tallar så ska man givetvis låta nästa generation också få platt krona, med grova grenar innan de avverkas. Annars är varje avverkad fin tall en mindre som inte kommer ersättas. Då nästa generation huggs ner redan när de är ungtallar. Och det är inte hållbart skogsbruk!

"Mogna" tallar
1711017631_p1040320.jpg

Användarvisningsbild

Lindveden  
Humlas skrev:Jag har nämnt det tidigare men för tallskogen så är tidig avverkning illa av flera anledningar. En viktig anledning är att det som många med mig definierar som en "mogen" tall bli en ändlig resurs.

En mogen tall har för mig en platt hög krona med grova grenar och stor andel är skorpbark.
Och hugger man ner sådana tallar så ska man givetvis låta nästa generation också få platt krona, med grova grenar innan de avverkas. Annars är varje avverkad fin tall en mindre som inte kommer ersättas. Då nästa generation huggs ner redan när de är ungtallar. Och det är inte hållbart skogsbruk!

"Mogna" tallar
1711017631_p1040320.jpg

Bild nr 2 liknar ju nästan ett område som lämnas vid avverkning som hänsynsyta 🤔 ... men kan ha fel, det har du nog bättre koll på "Humlas" hur omkringliggande skog ser ut 🌲 🌳

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).