Avverkning (slutavverkning)

Är slutavverkningsskogen slut?

200 inlägg 28197 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är slutavverkningsskogen slut?

Fredrik Reuter  
#835849 Är det för att slutavverkningsskogen är slut som gör att virkespriserna stiger trots en, i princip, lågkonjunktur inom skogsindustrin? Något har definitivt hänt det senaste året och tesen om att “skogen är slut” har tagit fart under början av 2024.

Det kan finnas skäl att tro att den äldre, slutavverkningsskogen som är tillgänglig för avverkning, faktiskt börjar ta slut. Den första anledningen är de senaste årens rekordavverkningar nationellt. Enligt Skogsstyrelsen så pendlar den årliga avverkning mellan 93 - 96 miljoner m3sk de senaste tre åren. Detta är nära 12-procentig ökning på 10 år eller en ökning med ca. 10 miljoner m3sk på 10 år. En rejäl höjning alltså.

1709820567_bruttoavverkning-sks-2008-2023.jpg

Vidare så verkar vi slutavverkat rejält mycket mer de senaste åren. Detta kan man se i Riksskogstaxeringen som mäter slutavverkad areal. Kurvan nedan visar en rejäl pik för 2019 som här ska ses som ett medelår i ett femårsmedelvärde (åren 2017, 2018, 2019, 2020 och 2021). Eftersom det är ett medelvärde som delvis baseras på tidigare år (som låg lågt) så kan man anta att slutavverkningsarealen var en bit över 300.000 hektar vid senaste mätning (som enskilt år).

1709820567_areal-slutavverkning-riksskogstaxering.jpg

Vi har också haft en torksommar 2018 som drivit på skadorna av granbarkborre. Inalles bör vi nu tyvärr vara en bit över 30 miljoner m3sk barkborreskadad granskog. Och delar av denna skog står kvar i skogen som skelettskogar. Granbarkborrehärjningarna har också drivit på avverkningen av frisk skog. Dels har informationen om att se över sina skogar varit rigid från ex. Skogsstyrelsen, dels har frisk skog upparbetats för att inte smitta eller smittas vid så kallad “sök och plock” och till sist så har virkesköparna fått ett starkt argument vid förhandlingen. Det har troligtvis varit svårt att argumentera för att ha kvar en äldre granskog som riskerats att få angrepp av granbarkborre.

Som lök på laxen så kan det också vara så att de yngre slutavverkningsskogar som nu växer in i “mogen” ålder har gallrats enligt dagens metoder. Det betyder (troligtvis ofta) att uttagen varit för höga och att den skog som står kvar inte har samma totalvolym som en skog från en tidigare generation. Detta i sin tur betyder att mer areal behöver avverkas för att få in samma eller mer volym än tidigare. Kanske syns detta i Riksskogstaxeringens diagram här ovan?

Till sist så kan det finnas skäl att tro att slutavverkningsskogen och då speciellt gran börjar ta slut med tanke på signalerna från marknaden. Vi pratar med både skogsägare och virkesköpare och skogsägarna vittnar idag om att virkesköparna är allt mer desperata. De vill ha skogen och de vill ha den nu. Ska de få det så kostar det. Kanske inte konstigt att vi sett nettoposter om 900 kr/m3fub i Värmland på gran under vintern 2024 eller att vissa rotpostpriser i Götaland nu är uppe på 1000 kr/m3sk.

Eller är det något annat? Finns det ett motstånd i den privata skogsägarkåren som gör att det är svårare att få tag på virke? Det vore väldigt intressant att få igång en diskussion om detta.

Sten B Nilsson har idag en debattartikel i Altinget i samma ämne.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

r93  
#835851 Alla tittar ju i sin egna bubbla, men de skogsägare som finns runt mig, så avverkar man av tre skäl:
Man behöver pengar.
Skogen måste huggas, storm, barkborre, m.m.
Skogen är för gammal, slutat växa/håller på att dö.

Så att avverkningarna har ökat är inget konstigt alls, barkborre, och räntan är gissningsvis de största skälen.
Och med barkborren så har i alla fall jag lärt mig att man ska inte stå och hålla gammal skog för sakens skull, då är det bättre att hugga och få i gång nästa generation.

I norr kanske skogen är slut? Här i Småland är det mycket kvar i alla fall, och växer gör det med!

Sörlänningen  
Fredrik Reuter skrev:Är det för att slutavverkningsskogen är slut som gör att virkespriserna stiger trots en, i princip, lågkonjunktur inom skogsindustrin? Något har definitivt hänt det senaste året och tesen om att “skogen är slut” har tagit fart under början av 2024.

Det kan finnas skäl att tro att den äldre, slutavverkningsskogen som är tillgänglig för avverkning, faktiskt börjar ta slut. Den första anledningen är de senaste årens rekordavverkningar nationellt. Enligt Skogsstyrelsen så pendlar den årliga avverkning mellan 93 - 96 miljoner m3sk de senaste tre åren. Detta är nära 12-procentig ökning på 10 år eller en ökning med ca. 10 miljoner m3sk på 10 år. En rejäl höjning alltså.

1709820567_bruttoavverkning-sks-2008-2023.jpg

Vidare så verkar vi slutavverkat rejält mycket mer de senaste åren. Detta kan man se i Riksskogstaxeringen som mäter slutavverkad areal. Kurvan nedan visar en rejäl pik för 2019 som här ska ses som ett medelår i ett femårsmedelvärde (åren 2017, 2018, 2019, 2020 och 2021). Eftersom det är ett medelvärde som delvis baseras på tidigare år (som låg lågt) så kan man anta att slutavverkningsarealen var en bit över 300.000 hektar vid senaste mätning (som enskilt år).

1709820567_areal-slutavverkning-riksskogstaxering.jpg

Vi har också haft en torksommar 2018 som drivit på skadorna av granbarkborre. Inalles bör vi nu tyvärr vara en bit över 30 miljoner m3sk barkborreskadad granskog. Och delar av denna skog står kvar i skogen som skelettskogar. Granbarkborrehärjningarna har också drivit på avverkningen av frisk skog. Dels har informationen om att se över sina skogar varit rigid från ex. Skogsstyrelsen, dels har frisk skog upparbetats för att inte smitta eller smittas vid så kallad “sök och plock” och till sist så har virkesköparna fått ett starkt argument vid förhandlingen. Det har troligtvis varit svårt att argumentera för att ha kvar en äldre granskog som riskerats att få angrepp av granbarkborre.

Som lök på laxen så kan det också vara så att de yngre slutavverkningsskogar som nu växer in i “mogen” ålder har gallrats enligt dagens metoder. Det betyder (troligtvis ofta) att uttagen varit för höga och att den skog som står kvar inte har samma totalvolym som en skog från en tidigare generation. Detta i sin tur betyder att mer areal behöver avverkas för att få in samma eller mer volym än tidigare. Kanske syns detta i Riksskogstaxeringens diagram här ovan?

Till sist så kan det finnas skäl att tro att slutavverkningsskogen och då speciellt gran börjar ta slut med tanke på signalerna från marknaden. Vi pratar med både skogsägare och virkesköpare och skogsägarna vittnar idag om att virkesköparna är allt mer desperata. De vill ha skogen och de vill ha den nu. Ska de få det så kostar det. Kanske inte konstigt att vi sett nettoposter om 900 kr/m3fub i Värmland på gran under vintern 2024 eller att vissa rotpostpriser i Götaland nu är uppe på 1000 kr/m3sk.

Eller är det något annat? Finns det ett motstånd i den privata skogsägarkåren som gör att det är svårare att få tag på virke? Det vore väldigt intressant att få igång en diskussion om detta.

Sten B Nilsson har idag en debattartikel i Altinget i samma ämne.

"Ta slut" är ju ett mycket dåligt ordval, men det är klart att det handlar om att mycket har avverkats de senaste åren och i delar av landet har mycket skadats av barkborre. Jag tror att alla i branschen är väldigt medvetna om vad som händer. Det har avverkats mycket och många skogsägare vill, allt annat lika, helst avverkar lite mindre ett par år. Detta i kombination med europeiskt importstopp från Ryssland och Vitryssland samt att barkborren har slagit ännu värre i t.ex. Östeuropa är ju vad som har skapat nuvarande situation. Man får aldrig glömma bort Ryssland-aspekten. Utan importstopp därifrån hade det sett väldigt annorlunda ut.

En liten svårare fråga är hur de gamla stormarna Gudrun och Per spelar in. Pratar jag för mig själv så blev jag av med en del skog då som skulle ha avverkats ungefär. Men där står ungskog istället. Hos många andra i närheten av mina marker är det betydligt mer på det viset. Sedan hade jag en hel del skog som skulle ha avverkats mellan 2030 och 2040, men som vi p.g.a. barkborrar föryngrade nu istället. Störningar förekommer ju alltid, men det här är två väldigt kraftiga störningar. Gudrun/Per har väl sina enda ungefärliga motsvarighet i stormen 1969 och den var ändå klart mildare.

Axl  
#835858 På fastigheter över 1000 hektar får man avverka en begränsad årsyta (fördelat på 5 år). Den tror jag många i barkborreområdet huggit och därför måste hålla igen nu även om man har gammal skog kvar.

Axl  
#835873 Läste Stens artikel och jag vet inte vilken del av Sverige han bor men där jag bor har det då inte varit några bra drivningsförutsättningar. Har det inte varit rätt kass över hela landet? Blött i söder och för mycket snö i norr.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Axl skrev:Läste Stens artikel och jag vet inte vilken del av Sverige han bor men där jag bor har det då inte varit några bra drivningsförutsättningar. Har det inte varit rätt kass över hela landet? Blött i söder och för mycket snö i norr.

Här i västvärmland har det varit perfekt, förutom -30 vid ett par tillfällen i vinter.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#835879 Här känns det som att Billerud fd Korsnäs panikavverkar. Inga små hyggen precis.
Vilken anledning vet jag inte men det är flera med mig som blir förvånad.
Inte heller samma fina anda som det var innan Billerud tog över hörde jag en säga igår.

Användarvisningsbild

skogshare  
#835884 Vågar man spekulera i vilka bruk som kan tvingas lägga ner inom överskådlig framtid pga ihållande dålig lönsamhet och därmed bidra till en gynnsammare inhemsk råvarubalans. Vilken total årsförbrukning kan det i så fall handla om? För även om en nationell råvarubrist givetvis i det korta perspektivet är till de enskilda skogsägarnas fördel är det knappast hållbart eller positivt i längden.

För att råvarubalansen inte ska försämras ytterligare för i första hand de svenska sågverken är det dessutom viktigt att de gör sig redo att kunna hantera och betala bra för inte minst så kallat övergrovt timmer, innan det börjar gå på export.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#835886 Läste oxå Stens artikel
Frågan man kan ställa sig e när han uttrycker sig "kan vara" o " indikation".
Blir väldigt mycke spekulation tycker ja.
Det kan så vara att dom stora bolagen har gått hårt fram genom åren i sina egna skogar det vet ja inte men ja tycker att när artiklar av detta slag kommer ut så dras hela skogsnäringen ner i skiten från alla möjliga håll. Även privata små som större skogsägare får ta på sig nåt som storbolagen sysslar me. Isåfall tycker ja media o dyl skulle rikta sig mot det privata skogsbruket mer än o koncentrerar sig på dom större bolagen,så kanske dom kan se skillnaden

Några tankar bara...

phh  
#835887 Trevligt ämne men jag tror att en måste vidga perspektivet och se till hela skogsnäringen utveckling för att kunna förstå enstaka händelser. Läste om att skogsfastigheters värde nådde sin peak 2022-23 med fastighetspriser motsvarande ca 1200 kr/kbm till följd av Akelius inträde på marknaden. Det var då ett mycket enklare beslut att sälja än att avverka, i vart fall om en inte såg till mer än ekonomiska värde. Nu ha priserna sjunkit vad jag kan se från 1200 kr till 950 kr/kbm pga att Akelius slutat köpa. Till det kommer att marknaden förväntar att framtida politiska beslut kommer påverka möjligheten att avverka och därmed skogens värde. Skulle det då också vara så att avverkningar begränsas eller innebär merkostnader pga brist på skog är det svårt förutse marknadens utveckling. Själv våndas jag över när en blir tvungen att avverka gammelskog och riskerar att hamna med stora kalavverkningar. Då finns det risk för att blädningen men även risk för stormskador ökar. Det är i så fall det pris skogsägarna får betala för att man tillåtit massaindustrin bestämma reglerna i skogen.

jannee  
#835901 Här nere i söder är det inte massaindustrin som bestämt var och när jag skulle avverka.
Utan det var först Gudrun, därefter Per sedan kom Egon, därpå var det lugnt några år eller till 2018 för då började granbarkborren sina härjningar och det är nog inte riktigt över ännu, fastän det lugnat sig något, och ja grovskogen som stod lite torrt är dessutom borta.
Trots relativt "bra" priser senaste tiden tror jag ändå inte det direkt har blivit avverkningar till orimliga nivåer, tvärtom försöker många skogsägare få till en jämn åldersfördelning.
Däremot har det blivit både lönsamt och populärt att gallra bestånden, man har lärt sig något efter hur stormarna kan bete sig.
Jag inbillar mig att många skogsägare tvivlar på att det ska bli några hyggesförbud, kanske lite restriktioner som man kan undvika om man är smart.
Har själv ganska många ha som jag fått tillstånd att slutavverka, men där är det väderleken eller granbarkborren som avgör.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835904 Törs inte spara s2 skog på den svagare marker hur som helst pga risken för naturstopp. Särskilt om grannarna avverkat tidigare så står man ensam kvar med den åtråvärda naturresursen.

träis  
#835907 Du måste mena skog där det ägare som villa avverka sin skog när du skriver slut. Torbjörn ?. Enligt riksskogtaxeringen så fanns mer än 30 årsavverkningar skog över 70år i Götaland. Det finns ju skogsägare som väljer att avverka tidigare med höga volymer och netton som vedpruducent samt såklart skogsägare som väljer att vänta längre . Men att skog Som är avverkningsmogen är slut är nog lite svaj på verkligheten.

Bosse1  
#835909 Med Sten B Nilsson överallt och ingenstans, länkar som vanligt. https://www.frihetsportalen.se/2018/02/ ... bjuder-in/

Användarvisningsbild

Vedproducent  
träis skrev:Du måste mena skog där det ägare som villa avverka sin skog när du skriver slut. Torbjörn ?. Enligt riksskogtaxeringen så fanns mer än 30 årsavverkningar skog över 70år i Götaland. Det finns ju skogsägare som väljer att avverka tidigare med höga volymer och netton som vedpruducent samt såklart skogsägare som väljer att vänta längre . Men att skog Som är avverkningsmogen är slut är nog lite svaj på verkligheten.

Jag fick ta och kolla själv då jag också var ett exempel på att avverka tidigare. Nja jag vill allt ha längre omloppstider. Men ibland vill man ha in lite pengar och det var som jag visat höga virkesförråd och bra betalt. Ett område på 60 år och ett 75 år. Men jag har 24 årsavverkningar över 70 år räknat på en årsyta med omloppstid 100 år. Så här är den inte heller slut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).