Jag har stamkvistat en hel del längs mina gränser och vägar och då använt manuell stångsåg.
/Niklas
Niking skrev:Det kan ju finnas andra skäl att stamkvista än bästa virkeskvalitet, så som vid siktröjning längs ägogränser eller för att hålla vägkanten kvistfri upp till 4,6 meters höjd. Å då behöver även grova kvistar tas bort.
Jag har stamkvistat en hel del längs mina gränser och vägar och då använt manuell stångsåg.
/Niklas
Sandström87 skrev:Ja ska bara förvarna dig, du kommer att märka att det inte räcker med en såg. Efter att tag kommer du på att du borde ha en hölstersåg och en såg med ca 1,5m skaft som är väldigt lätt om du ska stammkvista i yngre skog
Badger skrev:. Kanske bättre att börja med en lätt kortare såg och ta allt jag kommer åt med den först och se hur mycket högt upp som blir kvar och eventuellt skaffa en längre stång senare?
Badger skrev: Verkar kosta ca 35000-45000 euro och anpassade för något lättkvistat idealträd enligt specen...
Information on the trees
• Trunk diameter 25 to 12 cm - 10“ to 4.5“ (max. DBH at bottom / min. at top)
• Branch strength up to 3.5 cm - 1.4“
• Delimbing height 12 to 15 meters - 40 to 50 feet
• Speed of the cutting head approx. 4 m/s - 13 ft./s
• Duration of delimbing at 12 m - 40 ft. of height approx. 8 seconds
• Possible output 30 to 50 trees per hour (in Europe – about 80 to over 100 in plantations!)
• Clean cut due to special knife technology - no risk of injury to the bark
Njae, jag tror nog att manuell såg på yngre träd är min modell.
HannuRöj skrev:Badger skrev: 😀 Som övrigt, tänker jag, att om stamkvistningen sker i tid är kvistarna så tunna att det går klippa med förbiklippande sax. Verktyget som jag skulle vilja ha är Falco 30 = LimbZipper, men verkar som det tillverkas inte i tillfället, eller är såld ut i allafall.https://youtu.be/b6NJ1Rs9UGs?si=RiGrq2SbKMUCGpJp
Badger skrev:HannuRöj skrev:Badger skrev: 😀 Som övrigt, tänker jag, att om stamkvistningen sker i tid är kvistarna så tunna att det går klippa med förbiklippande sax. Verktyget som jag skulle vilja ha är Falco 30 = LimbZipper, men verkar som det tillverkas inte i tillfället, eller är såld ut i allafall.https://youtu.be/b6NJ1Rs9UGs?si=RiGrq2SbKMUCGpJp
Limbzipper var en intressant pryl. Ser ut att finnas i Usa, kanske går att importera. Värt att kolla upp. Jag har funderat lite på Fiskars UPX86 också.
skogshare skrev:Så länge jag kan minnas har sakkunniga poängterat vikten av att vid stamkvistning skydda grenkudden hos tall och att på rötkänsliga trädslag - framför allt gran - lämna en en grenstump på ett par centimeter vid grönkvistning.
th skrev:skogshare skrev:Så länge jag kan minnas har sakkunniga poängterat vikten av att vid stamkvistning skydda grenkudden hos tall och att på rötkänsliga trädslag - framför allt gran - lämna en en grenstump på ett par centimeter vid grönkvistning.
Om man har eget sågverk blir man bara arg på sig själv om man har lämnat grenstumpar kvar på stammen, det blir bara dåliga brädor och reglar som resultat. Det bästa är att kapa där grenkudden slutar, och det är inte så svårt med en manuell stångsåg att sikta rätt, för då vallas grenen över utan att någon torr grenrest blir kvar i stammen och den blivande timmerstocken.