SKOGSFORUM ARTIKEL 

Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

159 inlägg 46663 visningar 15 följer Svara, dela mm...   

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
Hittar ni samsyn i den här tråden så är ni mycket kvalificerade att ge er på Palestinakonflikten!

För egen del försöker jag bara komma fram till varför vi har så olika resultat på testerna och vilka faktorer som märkbart påverkar omräkningstalet.

Tycker att testet är välgjort och resultaten kan anses vara nära sanningen för det virke som testats

Användarvisningsbild

Vedproducent  
adahlm skrev:
Hittar ni samsyn i den här tråden så är ni mycket kvalificerade att ge er på Palestinakonflikten!

För egen del försöker jag bara komma fram till varför vi har så olika resultat på testerna och vilka faktorer som märkbart påverkar omräkningstalet.

Tycker att testet är välgjort och resultaten kan anses vara nära sanningen för det virke som testats

Jo omräkningstalet på bark 2,35 med så klen ved och förmodligen en underskattning på hur mycket veden krymper (det gör nästan alla) så är det nere på 2,0. Stora felet ligger nog i deras fastvolymsbedömning. Jag har sett många usla travar genom åren och ingen har varit i närheten av 39 procent.

adahlm  
#837072 39%:n har väl ingenting att göra med omräkningstalen. det var väl förhållandet m3=>m3s de var ute efter

Användarvisningsbild

Vedproducent  
adahlm skrev:39%:n har väl ingenting att göra med omräkningstalen. det var väl förhållandet m3=>m3s de var ute efter

Jo det är ju den som talar om hur många fub det är som sen blir omräkningstal på veden. Så ju lägre den är så blir ju omräkningstalet högre.

adahlm  
#837075 Jo, men omräkningstalens uträkningar är ju baserade på uppmätta fpb-värden från varenda enskild pinne. Travmåttet har ju ingen betydelse där

Användarvisningsbild

Vedproducent  
adahlm skrev:Jo, men omräkningstalens uträkningar är ju baserade på uppmätta fpb-värden från varenda enskild pinne. Travmåttet har ju ingen betydelse där

Jo det är sant men du hade ju ett 16 procents avdrag eller vad det nu var med avdrag för barken från det också. Låter galet när det är skavt så mycket.
Men jag läste bara fubvolymen och 39 procent och tänkte omräkningstal efter det. Men du har rätt i att varje bit ju var klavad.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837078 Ja hursomhelst så blev volymen stjälpt ved marginellt mer än den travade volymen ju och så brukar det bli. Felet ligger i deras fastvolym och barkprocenten. Men enligt Torbjörn tidigare var detta fullständigt otänkbart att det nästan skulle vara samma. Så något har dom nog lärt sig.

adahlm  
#837087 Känner inte alls till Sveriges virkesmarknad, men används inte skördarens mätresultat alls till nånting hos er?

adahlm  
#837088 AI brukar känna till det mesta men det här blev för svårt för chatGPT.

1710564952_1000032680.jpg

Användarvisningsbild

Vedproducent  
adahlm skrev:Känner inte alls till Sveriges virkesmarknad, men används inte skördarens mätresultat alls till nånting hos er?

Krokiga björkar ska vi vara glada för att inte den datan ligger till grund för något. Jag vet själv hur många stammar man släpper aggregatet från stammen. För att få rätt värde måste stockarna vara fina och aggregatet löpa med stammen. Här sa entreprenören som avverkade hos mig i vintras att volymerna på lövet stämmer aldrig. Det var löv som jag själv ska ha till ved. Det förstår jag för inget aggregat kan mäta sånna stockar.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837101 Som ett exempel som inte är ovanligt hör. En sån här Björk fäller man sen är det bara att lyfta fram aggregatet och kapa första biten annars klyver du hela stammen och inte ett värde kommer med.

jannee  
#837102 Klen krokig björkmassaved i fallande längd kan verkligen skrymma. 39 % låter lite men är inte alls orimligt.
Håller du dig i stället till 3 meters längd låter 45 % lite men är i inte sällan sak samma, så mycket mer skrymmer dessa förbannade fallande längderna.
Uppskatta exakt ett lass fallande längder går bara inte trots att Biometria påstår detta, just av den orsaken man har våg i kranen.
En chaufför som endast kör massaved och gjort så under många år kan MER EXAKT säga hur många fub han har på bilen än vilken mätare som helst.
Han ser ALLT virke han lastar, han ser hur krokigt det är, hur längden varierar dessutom ser han VIKTEN på varje knippe.
Du kan ha gripen full av fallande längder, tar en djävla plats på bilen men vikten var inte alls hög.
Du lastar stolpahögt med fallande löv ändå inte full vikt, däremot har du knappt halv stolpahöjd med ek, ändå fullt axeltryck.

RLMAS  
#837103 Tycker det var bra!

Kan inte Vedproducent mäta in ett lass som han tycker och redovisa siffrorna här på liknande vis som Torbjörn och Fredrik gjort?

Vore ju roligt och lärorikt att se.
Eller om Vedproducent tycker det är roligt att sitta och trolla framför datorn och gnälla på några som faktiskt försöker påvisa ekonomin med ved.
Förstår att gamla vedproducenter inte tycker om konkurrensen från nya vedproducenter 😉 .

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Fredrik Reuter skrev:
bengt.a skrev:Varför blanda in fub överhuvudtaget i vedhantering?

Är det inte högst relevant givet att många köper långved med leverans på timmerbil (som vi gjorde). Här görs ofta priset upp genom att räkna travvolym (ca. 25 m3t på en timmerbil utan släp) och för detta ska säljaren ha betalt. För att få ett hum om priset så används ofta m3fub som grund genom fastvolymprocenten och prislistan för björkmassaved.

Exempel 1: 25 m3t och 50 % fastvolymprocent = 12,5 m3fub vilket till dagens pris om 550 kr + moms blir 8594 kr

Exempel 2: 25 m3t och 39 % fastvolymprocent = 9,75 m3fub vilket till dagens pris om 550 kr + moms blir 6703 kr

Basen till priset på långved är priset på björkmassaved och priset på denna är alltid i m3fub.

Så lät det inte för drygt ett år sen. Då var priset 1000 kr travat vanligt enligt era marknadskontakter. Så undrar nu när priserna på massaved rusat ganska ordentligt efter det vad era marknadskontakter betalar i dag? Tänker hur otroligt mycket pengar jag skulle spara för att köpa färdiga veden i stället och dessutom slippa allt arbete. Så vad ligger priset på hos era marknadskontakter? Jag kan ju fråga också vad ni själv fick betala också?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:
bengt.a skrev:Varför blanda in fub överhuvudtaget i vedhantering?

Är det inte högst relevant givet att många köper långved med leverans på timmerbil (som vi gjorde). Här görs ofta priset upp genom att räkna travvolym (ca. 25 m3t på en timmerbil utan släp) och för detta ska säljaren ha betalt. För att få ett hum om priset så används ofta m3fub som grund genom fastvolymprocenten och prislistan för björkmassaved.

Exempel 1: 25 m3t och 50 % fastvolymprocent = 12,5 m3fub vilket till dagens pris om 550 kr + moms blir 8594 kr

Exempel 2: 25 m3t och 39 % fastvolymprocent = 9,75 m3fub vilket till dagens pris om 550 kr + moms blir 6703 kr

Basen till priset på långved är priset på björkmassaved och priset på denna är alltid i m3fub.

Bara att travmäta lasset och betala halva priset/fub.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).