tor 14 mar 2024, 11:12#836702
gurka skrev:
Förklara gärna mer hur du menar.
Jag antar att du menar skillnaden mellan cirkulerade co2 och olja/kol co2.
Tror du vi kan undvika LULUCF reglementet (binda i grönt för att öka svart co2)?
Kan vi undvika metoden co2 olja utsläppsland, co2 grön produktionsland?
Det gäller att förstå att det är skillnad på den långa och korta kolcykeln.
Vi använder fossilbränsle med kol som band när organiskt material hamnade i anaeroba miljöer utan syre och som under extremt lång tid förvarats så och pressats ihop.
Det är mycket stor skillnad till kol som cirkulerar i ett tidsperspektiv som människan se.
Det vi kan göra i Sverige är två saker, dels minska utsläppen från transportsektorn som för oss är en stor utsläppskälla, dels förbättra livsmedelsproduktionen.
I transportsektorn finns alternativ med andra bränslen än fossil olja, där el är det mest intressanta för Sverige. I och för sig är det idé att se över hur mycket transporter som behöver göras och på vilket sätt.
Som sagt var, på vår gård med både lantbruk och skogsbruk använder vi inga fossilbränslen till fordonen och har gjort under flera år. Det även om literpriset är betydligt högre, speciellt när du räknar med de avdrag som finns att göra för användning av diesel jämfört med exempelvis HVO.
Här kommer jag in på den andra delen kring livsmedelsproduktion, där vi bedriver lantbruk och minimerar behovet av att använda exempelvis traktor. Färre timmar i traktor ger mindre utsläpp av CO₂. Även om vi kör på fossilfri HVO ger det fortfarande utsläpp av CO₂, och andra partiklar och NOx exempelvis.
För att minimera behovet av körning med traktor så hanterar vi djur på ett sätt som återskapar matjord. I den processen behöver vi kol som "bränsle" för att driva det biologiska ekosystemet i marken. Fler levande organismer och växter behöver kol (eftersom organismer och växter bygger på kol).
Traditionellt lantbruk med mycket maskintimmar som plöjer, gödslar (med fossilt tillverkad konstgödsel) och bearbetar jorden släpper inte bara ut stora mängder fossilt koldioxid från maskinerna, utan genom att lyfta upp organsikt material till ytan med kol som oxiderar ger det också en avgång av CO₂.
För persontransport kör vi mest med vår elbil, vilket är perfekt för de som bor på landsbygden. Vi slipper köra omvägar till en mack. vi kan om vi vill producera egen el vi exempelvis solceller för att ladda bilen, och rullar du många mil per år är det ekonomiskt att köra på el.
Speciellt om du väljer en elbil som inte kräver regelbunden service för att garantin ska gälla.
Jag fokuserar på vad jag kan göra här, och tycker att Sverige skall göra det samma. Tar Sverige ledartröjan ligger vi före andra länder och kan använda vår kunskap och erfarenheter för att bygga näringsverksamhet och skapa arbeten.
Som sagt var, det gäller att skilja på den långa och korta kolcykeln, och det mänskligheten använder av den långa kolcykeln måste bort så fort det går.
Det som människan släpper ut från den korta kolcykeln finns det något mer tid att agera på.
//Christian Dahlqvist
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com