tor 14 mar 2024, 17:31#836751
Min åsikt om björken då...
Först om efterfrågan - den ökar visst! Metsäs bruk i Kemi ökar nu med 400 000 m3f björkmassaved och SCAs CTMP-linje i Ortviken kräver 300 000 m3fub ytterligare björk. Dessutom - varifrån ska de dryga två miljoner m3fub björkmassaved som tidigare importerats nu hämtas efter importstoppet från öst?
Förädlad björk - ja, satsningen som Urban Nilsson basar för är väl bra. Men 40 miljoner högförädlade plantor som mål utgör ett jättelikt riskprojekt. Varför? Jo, han säger själv i intervjuer att kalkylen inte tillåter hägn av detta välgödslade älggodis. Låter minst sagt skakigt...
Men man kanske ska lära sig gå inte man kan springa! Läs - att ta bättre hand om den självföryngrade björken är en bra början. För det är faktiskt så att den självsådda björken fortsatt sitter på reservbänken, för att tala fotbollsspråk. Det här landet saknar fortsatt lövskötselkultur. Gamla myter (typ - röj och gallra så du skäms - gå sen ut och ta lika mycket till), dålig forskning och en tidigare ointresserad skogsindustri ligger bakom.
Tänk på att björken är vårt friskaste trädslag! Den saknar svåra patogener och skadegörare och klarar dessutom både storm och torka bättre än granen. Själv har jag medvetet röjt fram björk-/gran-blandskogar på tusentals hektar sedan Gudrun. Både som höjdskiktade skärmbestånd och i stamvis blandning.
Jag har dessutom fått bekräftat av experter i ämnet skogsskadegörare - att blandbestånd av gran och björk ökar resiliensen inför framtiden hos granen. Monokulturer av gran i södra Sverige verkar ha framtiden bakom sig.
Så slutsatsen - björk som huvudträdslag - nja - men allt viktigare inför framtiden som blandträdslag. Då pratar jag inte om några sketna 10 procent, som miljöcertifieringen kräver, utan minst 25 procent på friska bördiga ståndorter.
Hur kommer man då dit? Ett absolut krav är att björken är förväxande i förhållande till granen när beståndet går ur röjningsfasen!
I övriga skötseldetaljer rörande självföryngrad björk hänvisar jag till en längre artikel som kommer i Svenska Lövträdsföreningens årstidskrift, som kommer senare i vår.
/"Röjar-Alrik"
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto