tor 14 mar 2024, 09:01#836692
Frigångshöjden under draget är samma eller lägre än motsvarande Valtra. I och med att hitchen är en efterkonstruktion bygger den ner en del från ursprunglig lägsta höjd. Dock är höjden under draget inte ensamt avgörande då det i praktiken ofta är mitt under som marken kommer närmast traktorn, exempelvis när du kör över ett krön. Men djupa spår så kommer draget definitivt bli lägsta punkten.
Att axlarna skulle tåla mycket stryk vet jag inte. Lilla och mellanserien är det som har portalaxlar och de är klassade för 4ton respektive 4,9ton axelbelastning. Motsvarande Valtra är klassad för 8ton. I Tyskland är det en del som monterar en förstärkning mellan de bakre portalerna för att dessa inte skall böjas utåt.
Motorerna har en tendens att med åren dra en del olja. Annars sägs de vara slitstarka. Men min OM364A skar ihop efter bara drygt 10000h utan att hitta någon tydlig orsak mer än ålder och slitage. Då blev det att leta lite delar i Tyskland. Sparade en bit över 30000kr +moms bara på kolvarna.
Jag kan tycka att Merca-motorerna har lite dåligt vridmoment på låga varv, men det beror ju på vad man jämför med också.
Hydrauliken är inget märkvärdigt, kugghjulspump som ger ca 40l/min vid fullvarv. De större serierna ger närmare 60l/min.
Tryckluften sköter (beroende på årsmodell) handbroms, 4WD, diffspärr, frikoppling av PTO, upplåsning av drag, bromsförstärkare med tryckluft, växling av split-växel. Gäller att det sköts med frostskydd på vintern annars kan man få många skumma problem. Ventilerna till handbroms och PTO vill gärna läcka luft, men de går att renovera. Oftast är det bara smuts i som gör att de läcker.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II