SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

541 inlägg 162697 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Virkespriser 2024

wigge  
Dannemannen skrev:Ska för första gången sälja av en post från min skogsfastighet. Detta är den första prisförslaget jag fått in. Det är ca. 50 ha med både gallring och timmerställning i Norrbottens inland.

Priser i kr/m3 fub exklusive moms.
Timmer: Tall 404 kr Gran 500 kr
Massaved: Barr 200 kr Björk 200 kr
Övrig bränsleved 140 kr
Priserna är efter avverkningskostnad på 150 kr/m3 fub

Är detta någorlunda normalt pris i Norrbotten?

Skulle kalla det väldigt dåligt betalt, kolla med någon annan.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Dannemannen  
#836452Sca

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#836453Ser verkligen fram emot att höra vilka andra offerter du får in, jag förstår inte hur SCA kan erbjuda så lite i dessa tider, om dom kan erbjuda detta som bästa pris, var i hundan får dom sitt virke ifrån, de måste ju trots allt köpa in 50% av sin biomassa, eller avverkar dom hellre i egen skog nu när det börjar kosta att köpa in.

Sandström87  
#836454Dom har ju 400kr för barrmassa i prislistan,
Slipper du transportavdragen i anbudet du fått?

Användarvisningsbild

Elis76  
#836457Jag var med på ett skogsseminarium förra veckan där det redovisades hur stor produktionsminskningen var i procent 2023 jämfört med 2023 för Svenska sågverk och massaindustrier. Enbart förpackningspapper låg på -22,3%.

Lägg därtill ett stort överskott på massaved i Norraland samt svårigheter med avverkning och gallring i Januari pga den stränga kylan.

Enbart Norra har 4M^3fub i rotstående lager.

Majoriteten av sågverken går dessutom back och man har svårigheter att föra över priserna för sågade trävaror på kunderna.
Senast redigerad av Elis76 tis 12 mar 2024, 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
Elis76 skrev:Jag var med på ett skogsseminarium förra veckan där det redovisades hur stor produktionsminskningen var i procent 2023 jämfört med 2023 för Svenska sågverk och massaindustrier.

Lägg därtill ett stort överskott på massaved i Norraland samt svårigheter med avverkning och gallring i Januari pga den stränga kylan.

Enbart Norra har 4M^3fub i rotstående lager.

Majoriteten av sågverken går dessutom back och man har svårigheter att föra över priserna för sågade trävaror på kunderna.

Finns det möjligtvis inspelat, länk?

Tralsmo  
#836460Ja får inte riktigt ihop ditt inlägg Elis76.

Nåväl.
Ja talade me en kollega i helgen (entreprenör).

Vi diskuterade ett mindre sågverks företag härnere i götaland som även har massabruk.

Enligt denne som verkar va hyfsat insatt så va de viktigaste att de blev mycke spån i sågningen

Sant eller inte?

träis  
#836470Kan han inte ha menat sågverksflis som låter mest troligt.

surjämten  
#836472Heja SCA ( Ironi )
Nu har man hittat en skogsägare som gör sin första affär ( Dannemannen)
Å skambudet kommer som ett brev på posten!!!

Tralsmo  
träis skrev:Kan han inte ha menat sågverksflis som låter mest troligt.

Nix.
Spån från sågningen.
Att såga virke är ju en kompromiss mellan va som är mest lönsamt å mest gångbart.
Såga sortiment som bara blir hyllvärmare är ju helt ointressant oavsett hur bra utbytet blir.
De behöver man väl knappast va Einstein för å begripa.

Dessutom är de ju så att oavsett klimat eller grön omställning så är de ju pengar över som räknas, i alla brancher.
Tjänar man mycke på kartong å chethuspapper så styr man ju mot de om de andra är mindre lönsamt.
Allt annat snack är ju kosmetika å bara till för å lura konsumenter.

Sandström87  
#836482Måste ju va flis som menas som kan skickas till massabruket, spån eldas ju upp

Användarvisningsbild

Elis76  
Tralsmo skrev:Ja får inte riktigt ihop ditt inlägg Elis76.

Nåväl.

Vi diskuterade ett mindre sågverks företag härnere i götaland som även har massabruk.

Enligt denne som verkar va hyfsat insatt så va de viktigaste att de blev mycke spån i sågningen

Sant eller inte?

Jag skall försökan förtydliga. Det jag skriver gäller primärt Norra Sverige.

Under 2023 bromsade de Svenska massabruken sin produktion med c:a -14,3% kopplat till den Svenska konjunkturen. Några exempel:
- Förpackningspapper med -22,3%
- Mjukpapper med -2,4%
- Förpackningsmaterial med -14,2%
etc.
etc.
Jag utelämnar produktionsminskningen i ton.

Kopplat till trådskaparen vill jag påstå att det troligtvis bidrar det till lägre massavedspriser i Norrbotten för tillfället. När bruken bromsar pga lågkonjunkturen så byggs det upp stora lager av massaved, särskilt i Norra Sverige. Man har inte kunnat sälja råvaran på sätt som man velat pga. låg lönsamhet. Norra har exempelvis rotstående lager om 4 M3fub. Tilläggas kan att priset för avsalumassa har vänt upp sedan början av Q4-2023.

Övergripande skulle man kunna säga att kylan i Januari gav produktionsstopp i de Norrländskas skogarna. Tillsammans med produktionsökningen i bruken bidrar det till att lagren av massaved börjat minska i Norra Sverige. Metsäs bruk i Kemi bidrar även till att lagren av massaved börjar minska.

Vad gäller sågverken så har lågkonjunkturen även drabbat dem med röda siffror som följd. Den Svenska sågverksproduktionen 2023 minskade med 4-8% beroende på region. Lönsamheten är fortsatt låg för sågverken där man betalar mer för råvaran (sågtimret) än man får ut av den färdiga produkten. Dock finns det indikationer om prishöjningar för sågade trävaror under första halvåret 2024.

Trots minskad produktion i sågverk och massabruk är det ändå brist på råvara som håller massaveds och timmerpriserna uppe. Som orsak skulle man kunna ange: importstopp från Ryssland, färre avverkningsanmälan och visad naturhänsyn, brist på skogsmaskinsförare, ökad andel gallring, torr försommar och blöt sommar/höst.

Om konjunkturen tar fart och de rotstrående lagren minskar, borde skogsägare i Norra Sverige förhoppningsvis kunna se höjda priser på sin råvara framgent. För att sågtimmerprishöjningar skall kunna genomföras, behöver sågverken i så fall föra över prishöjningen till slutkunderna med högre priser på den sågade/hyvlade slutprodukten som följd.

Genomsnittlig avverkningskostnad i Norraland verkar ha legat på 170 kronor/m3fub under 2023. Sänkningar av reduktionsplikten på bränsle torde bidra till att avverkningskostnaden blir lägre under 2024.

Axl  
#836503Undrar vad massaveden SCA köper i Sörmland kostar innan den är framme i Sundsvall?

Tralsmo  
Elis76 skrev:
Tralsmo skrev:Ja får inte riktigt ihop ditt inlägg Elis76.

Nåväl.

Sant eller inte?

Jag skall försökan förtydliga. Det jag skriver gäller primärt Norra Sverige.

Under 2023 bromsade de Svenska massabruken sin produktion med c:a -14,3% kopplat till den Svenska konjunkturen. Några exempel:
- Förpackningspapper med -22,3%
- Mjukpapper med -2,4%
- Förpackningsmaterial med -14,2%
etc.
etc.
Jag utelämnar produktionsminskningen i ton.

Kopplat till trådskaparen vill jag påstå att det troligtvis bidrar det till lägre massavedspriser i Norrbotten för tillfället. När bruken bromsar pga lågkonjunkturen så byggs det upp stora lager av massaved, särskilt i Norra Sverige. Man har inte kunnat sälja råvaran på sätt som man velat pga. låg lönsamhet. Norra har exempelvis rotstående lager om 4 M3fub. Tilläggas kan att priset för avsalumassa har vänt upp sedan början av Q4-2023.

Övergripande skulle man kunna säga att kylan i Januari gav produktionsstopp i de Norrländskas skogarna. Tillsammans med produktionsökningen i bruken bidrar det till att lagren av massaved börjat minska i Norra Sverige. Metsäs bruk i Kemi bidrar även till att lagren av massaved börjar minska.

Vad gäller sågverken så har lågkonjunkturen även drabbat dem med röda siffror som följd. Den Svenska sågverksproduktionen 2023 minskade med 4-8% beroende på region. Lönsamheten är fortsatt låg för sågverken där man betalar mer för råvaran (sågtimret) än man får ut av den färdiga produkten. Dock finns det indikationer om prishöjningar för sågade trävaror under första halvåret 2024.

Trots minskad produktion i sågverk och massabruk är det ändå brist på råvara som håller massaveds och timmerpriserna uppe. Som orsak skulle man kunna ange: importstopp från Ryssland, färre avverkningsanmälan och visad naturhänsyn, brist på skogsmaskinsförare, ökad andel gallring, torr försommar och blöt sommar/höst.

Om konjunkturen tar fart och de rotstrående lagren minskar, borde skogsägare i Norra Sverige förhoppningsvis kunna se höjda priser på sin råvara framgent. För att sågtimmerprishöjningar skall kunna genomföras, behöver sågverken i så fall föra över prishöjningen till slutkunderna med högre priser på den sågade/hyvlade slutprodukten som följd.

Genomsnittlig avverkningskostnad i Norraland verkar ha legat på 170 kronor/m3fub under 2023. Sänkningar av reduktionsplikten på bränsle torde bidra till att avverkningskostnaden blir lägre under 2024.

Tack

Nu klarnade de.

Användarvisningsbild

Elis76  
Dannemannen skrev:Ska för första gången sälja av en post från min skogsfastighet. Detta är den första prisförslaget jag fått in. Det är ca. 50 ha med både gallring och timmerställning i Norrlands inland.

Priser i kr/m3 fub exklusive moms.
Timmer: Tall 404 kr Gran 500 kr
Massaved: Barr 200 kr Björk 200 kr
Övrig bränsleved 140 kr
Priserna är efter avverkningskostnad på 150 kr/m3 fub

Är detta någorlunda normalt pris i Norrland?

50 ha är ett hyfsat stort område och jag tycker Du spontant borde få bättre pris.
Hur många hektar uppskatrar Du är slutavverkningsmogen skog.

Vore jag Dig skulle jag även kontakta Norra Skog, Stenvalls trä, Jutos Timber och Billerud.

Jutos har erbjudit skogsägare 900:-/m3fub för fina sågtimmerposter.

https://www.stenvalls.se/salja-skog/

https://www.norraskog.se/din-skog/salja-virke

https://m.facebook.com/jutostimber

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).