Skogsmiljö och Trädlära

Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk.

26 inlägg 4107 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836430 Såg ni tråden där en tjej vill förhöra oss om våra kunskaper om svampar? Svamparna har blivit ett slagtrå i naturdebatten men jag är rätt så övertygad att de som arter klarar sig alldeles utmärkt utan våra omsorger. Även om de lokalt givetvis får omgruppera ibland. Fast trenden oroar. Kanske kommer någon mupp på att vi måste ha svampkort för att få fälla ett träd?

TS
Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Lindveden  
#836435 Ja snart e man väl tvungen o va certifierad bara av att vistas i skogen överhuvudtaget 😉

Bosse1  
#836443 Det är det nya "dialog".
Får man en T-shirt har man tur.

1710241778_wasted.png

#836444 Villle inte spamma tjejens tråd man jag får dåliga vibbar. Hon börjar med begrepp som antagligen bara används av de invigda på SLU. Sen pratar hon om skogsägarnas kunskapsläge och beslutsfattande. Kanske är man onödigt konspiratorisk men jag uppfattar hennes agenda som att bevisa att skogsägarna är för obildade och okunniga för att fatta beslut om sin skog.

TS
Användarvisningsbild

Desirée Kristensson  
#836445 Tjena Skogsola, Lindveden, Bosse1, och andra som kan tänkas läsa detta!
Det är toppen att ni har läst mitt inlägg och verkar ha kunskap och åsikter om ämnet! Det är precis sådana människor vi är ut efter att intervjua. Vi vill förstå hur skogsägare tänker om mykorrhizasvampar i skogen och om svamparna spelar någon roll i era beslut om hur ni brukar skogen. Studien sker av ren nyfikenhet för att undersöka vad vi faktiskt vet om svamparna och deras närvaro i skogsbruk i praktiken och i regler som styr skogsbruk.

Den kunskap och perspektiv som just ni som skogsägare har är unik för att få en helhetsbild på ämnet, och vi är öppna för alla tankar, idéer och åsikter. Det finns inga rätt eller fel svar på frågorna vi kommer ställa, utan det vi är intresserade av är hur ni resonerar kring våra frågor. Det hade verkligen varit uppskattat och om ni hade velat vara med och dela era tankar, formuläret är fortfarande öppet så är det bara att anmäl er https://forms.gle/Z6Brbrj2q2EftsRq9

Om ni har några fler frågor så är de bara att kontakta mig eller Judith!
Desirée Kristensson: kristenssondesiree@gmail.com
Judith Lundberg-Felten: judith.lundberg-felten@geo.uu.se..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836447 Jasså, det skall undersökas vad skogsägare vet om svamp. Finns två tänkbara slutsatser

1) Ok, de vet ingenting. Vi måste få mer pengar så vi kan utföra forskningsprojekt för att utbilda de stackarna!

2) Ok, de vet ingenting! Då är det inte rimligt att de skall fortsätta att kunna ta beslut om deras skog, någon med mer kunskap måste bestämma.

Finns det några andra tänkbara slutsatser, Desiree?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#836461 Skogsägaren i gemen känner förstås till mykorrhizasvamparnas existens. Detsamma gäller oss som enbart arbetar med praktisk naturvård. Men att vi, inom naturvården, utför åtgärder med särskild hänsyn tagen till dessa svampar har jag aldrig hört talas om och kommer troligen aldrig att göra..🤔

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#836463 Jag ser ingen anledning att svara. Resultatet blir förmodligen att ytterligare svärta ned Svenskt privatskogsbruk. Den tendensen pågår dagligen i svensk press.

Tralsmo  
#836464 Ja kommer inte heller att svara.
Dels för att ja inte vet nånting å dels för att 60 minuter är alldeles för länge.

Däremot har ja svårt att se de negativa i frågan.

Skogsbruket är under massiv attack men inte från forskningen. Däremot från dom som tolkar den.

Edit:
Skogsbruket i Sverige alltså.

anersimyra skrev:Skogsägaren i gemen känner förstås till mykorrhizasvamparnas existens. Detsamma gäller oss som enbart arbetar med praktisk naturvård. Men att vi, inom naturvården, utför åtgärder med särskild hänsyn tagen till dessa svampar har jag aldrig hört talas om och kommer troligen aldrig att göra..🤔

Därmed skulle det kunna vara slutdiskuterat. Men det är det säkert inte. Fågelskådarna kommer att vilja fråga om vi vet tillräckligt om fåglar för att fatta rätt beslut. MSB kommer att undra om vi kan förebygga skogsbränder. Facket kommer att undra om vi känner till lagen om anställningsskydd. Arbetmiljöverket kommer med sina frågor. Kan alla göra hjärt och lungräddning förresten? Känner ni igen en knärot?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#836471 Den svampen har vi ju fått en föreläsning om i en annan tråd 😉

#836476 Är det Ulf? Ja han är ju expert på det mesta. Annars verkar miljömupparna tillskriva den här svampen rent magiska egenskaper. Kanske är det den som de blir höga av?

https://www.elephantos.com/sv/blog/att- ... 5gan-.html

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#836478 Det ryktades ju för i tiden när folk skulle gå bärsärk att man åt flugsvamp för o få magiska krafter,nu vet man ju att äta flugsvamp inte fungerar,men det kanske e denne svampen man åt istället 🤪🤣

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
Tralsmo skrev:Ja kommer inte heller att svara.
Dels för att ja inte vet nånting å dels för att 60 minuter är alldeles för länge.

Däremot har ja svårt att se de negativa i frågan.

Skogsbruket är under massiv attack men inte från forskningen. Däremot från dom som tolkar den.

Edit:
Skogsbruket i Sverige alltså.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#836487 Frågan är inte negativ. Men många av dom som anställts på SLU som även jobbar på Grimsö senaste årtionden verkar vara balkongbiologer. Samma sak gäller numera även på skogsvårdsstyrelsens personal i mitt närområde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).