Bioenergi

Starta eget med energiklipp

4 inlägg 2037 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta eget med energiklipp

Biopower2.0  
#836235 Jag är 20 år och går i tankar om att starta eget att jobba med under jordbrukets lågsäsong, jag uppskattar att detta ska bli ca 600 tim/år. Jobbar idag med främst maskinkörning på jordbruk och det känns som det blir en väldig "torka" av vettigt jobb under delar av sommarn men främst vinter och början av våren. Har tänkt skaffa ett ekipage bestående av en Valmet 905 med en 10 ton Moheda vagn med kran och energiklipp. Detta ska då gå och klippa dikes- och åkerskanter samt köra ut slyn till vägen direkt.
Just nu grubblar jag på hur jag ska nå ut till markägare och sälja in mig, tanken är att jag ska försöka ta en lägre timtaxa men även "få" den biobränsle jag klippt för att sälja till flisning.
Har ni några allmänna råd eller idéer på hur jag kan tänka eller se framåt? 😀



   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget med energiklipp

Bond.J  
#836237 Kreativt att göra något åt sin situation! 👍

Det är alltid lättare när man hittat ett behov och erbjuder sig att fylla det, än att man har ett eget behov som man på något sätt vill att andra ska fylla. Jag förstår att det finns behov av klippning, men är det någon som aktivt frågat efter den tjänsten? Kanske går att gå med i en lokal LRF avdelning, eller på annat sätt träffa markägare och erbjuda sina timmar. Kanske finns andra saker som efterfrågas än just klippning? När du upplever en efterfrågan, kan du lättare anpassa en eventuell investering.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Starta eget med energiklipp

Biopower2.0  
#836253 Tack för råden Bond.J,

Kan nog vara ett smartare alternativ att först försöka bygga upp ett större kontaktnät och en klarare företagsbild innan jag investerar i något.
Ska försöka erbjuda mina timmar mer åt andra 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget med energiklipp

Bert1  
#836272 Har du vettig vinter så det fryser så de bär och köra i åkrarna?
För annars känner jag det som fönstret är lite litet och hinna med nån direkt körning mellan grässkördarna innan gräset börjar bli för långt igen om du är involverad i sånt med men blir väl kanske mer framåt hösten när det tröskats

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).