Verkstan
Dagens Service
ons 05 okt 2022, 06:12#773631Efter alldeles för mycket svordommar, svetsades haknyckeln fast och min goda vän stalon fick hjälpa att dra i förlängarn. Några välriktade släggslag på muttern och vips var muttern lös.

fre 07 okt 2022, 17:44#773999
Sista häcksaxen av åtta inom två veckor - nu pausar
jag gärna från det jobbet nåra veckor
Sista häcksaxen av åtta inom två veckor - nu pausar
jag gärna från det jobbet nåra veckor
Jack of all trades, master of none!
tor 14 sep 2023, 18:15#811763Testade om jag kan renovera en ledlampa enligt tips som jag såg på Youtube.
Han på videon binde en tunn koppartråd rund döda dioden, det lyckades jag inte, så jag bröt ytan av dioden av och löd en tinklump på släta ytorna. Funkar ( 😉 hur länge blir spännande att se..).
Denna lampa kostar nu inte mycket som ny men lönade sig ändo renovera om det nu var inte svårare än så.
Han på videon binde en tunn koppartråd rund döda dioden, det lyckades jag inte, så jag bröt ytan av dioden av och löd en tinklump på släta ytorna. Funkar ( 😉 hur länge blir spännande att se..).
Denna lampa kostar nu inte mycket som ny men lönade sig ändo renovera om det nu var inte svårare än så.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
fre 13 okt 2023, 15:38#814517Har fått tillbaka min Subaru med nytvättat dieselpartikelfilter 
Lampan började lysa redan i somras o efter ett tag började den blinka ilsket istället och till sist började även motorlampan lysa och motorn gick in i felsäkert läge och tappade i o med det ett par dussin hästkrafter.
Trots detta plågade jag bilen med att dra hem 1800kg ved till Stockholm och hade nästan bestämt mig för att sälja eländet då jag fick tips om en firma som tvättade det gamla filtret istället för att byta det (de är jättedyra)
Så idag fick jag tillbaka bilen med nytvättat filter o alla hästkrafter tillbaka. Nu får bilen vila över vintern o åka tillbaka till Lappland i vår igen.
Kostnad 5500kr.
Lampan började lysa redan i somras o efter ett tag började den blinka ilsket istället och till sist började även motorlampan lysa och motorn gick in i felsäkert läge och tappade i o med det ett par dussin hästkrafter.
Trots detta plågade jag bilen med att dra hem 1800kg ved till Stockholm och hade nästan bestämt mig för att sälja eländet då jag fick tips om en firma som tvättade det gamla filtret istället för att byta det (de är jättedyra)
Så idag fick jag tillbaka bilen med nytvättat filter o alla hästkrafter tillbaka. Nu får bilen vila över vintern o åka tillbaka till Lappland i vår igen.
Kostnad 5500kr.
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
fre 13 okt 2023, 16:36#814524
De där va intressant.
Ja har ju den vita chitbilen(vw transport) där dieselpartikelfiltret blev helt täppt.
Ja har googlat på de å prognoserna som ja bedömer ser inte särskilt goda ut.
Min fråga är hur firman som gjorde de påstår att dom fixat de,?
De finns ju olika medel man kan tvätta med själv me de har ja uteslutit.
Det som är de bästa enligt va ja läst är ju nåt där man bränner bort chiten i kombination med nåt medel.
Rätt eller fel vet ja inte.
Grannens fru bytte dieselpartikelfiltret på en liten Peugeot för ett tag sen. De kostade i storleksordningen 5000 ink moms.
På min chitbil kostar de väl drygt 10 000,+ moms.
Nu måste ja ju byta motor först å de kostar ju ordentligt många mer slantar.
Men ja försöker ju å va klimatvänligt å då är de ju återvinning som gäller.
JörgenO skrev:Har fått tillbaka min Subaru med nytvättat dieselpartikelfilter
Kostnad 5500kr.
De där va intressant.
Ja har ju den vita chitbilen(vw transport) där dieselpartikelfiltret blev helt täppt.
Ja har googlat på de å prognoserna som ja bedömer ser inte särskilt goda ut.
Min fråga är hur firman som gjorde de påstår att dom fixat de,?
De finns ju olika medel man kan tvätta med själv me de har ja uteslutit.
Det som är de bästa enligt va ja läst är ju nåt där man bränner bort chiten i kombination med nåt medel.
Rätt eller fel vet ja inte.
Grannens fru bytte dieselpartikelfiltret på en liten Peugeot för ett tag sen. De kostade i storleksordningen 5000 ink moms.
På min chitbil kostar de väl drygt 10 000,+ moms.
Nu måste ja ju byta motor först å de kostar ju ordentligt många mer slantar.
Men ja försöker ju å va klimatvänligt å då är de ju återvinning som gäller.
fre 13 okt 2023, 17:37#814542Här är hemsidan. https://partikelfilterrengoring.se/
Man kan skicka in sitt filter till dem för rengöring.
Hur bra det blir eller hur länge det varar har jag inte undersökt. Den bilen är inte tänkt att gå mer än 1000 mil per år så jag hoppas bara den håller ihop ett par tre år utan stora reparationer
Hur bra det blir eller hur länge det varar har jag inte undersökt. Den bilen är inte tänkt att gå mer än 1000 mil per år så jag hoppas bara den håller ihop ett par tre år utan stora reparationer
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
fre 13 okt 2023, 17:58#814544
Japp.
De innehåller upphettning å då finns de en vettig chans.
JörgenO skrev:Här är hemsidan. https://partikelfilterrengoring.se/
Japp.
De innehåller upphettning å då finns de en vettig chans.
tor 07 mar 2024, 21:32#835924
Testa det på brödet!
Liknar på det alla engelska älskar, "Marmite" 🤣
Bosse1 skrev:Dagens klägg, är det alger??
Testa det på brödet!
Liknar på det alla engelska älskar, "Marmite" 🤣
Jack of all trades, master of none!
tor 07 mar 2024, 21:34#835925
Så där såg det ut på 641an första gången jag öppnade matarpumpen. Geggan var dock till konsistensen mer lik väldigt finkornig sand, men det kan väl ha sitt ursprung från alger? Tanken och filtren var inte anmärkningsvärt skitiga på maskinen, utan det kanske är normalt att det samlas i fickan på pumpen.
Men det bör ju synas i filtret och i botten på tanken om det verkar finnas levande varelser som frodas...
Bosse1 skrev:Dagens klägg, är det alger??
Så där såg det ut på 641an första gången jag öppnade matarpumpen. Geggan var dock till konsistensen mer lik väldigt finkornig sand, men det kan väl ha sitt ursprung från alger? Tanken och filtren var inte anmärkningsvärt skitiga på maskinen, utan det kanske är normalt att det samlas i fickan på pumpen.
Men det bör ju synas i filtret och i botten på tanken om det verkar finnas levande varelser som frodas...
fre 08 mar 2024, 10:09#835953Bytte filtret också var gägg där med så gissar på alger.Får väl hälla i nåt som motverkar detta.
Tänker inte bre det på mackan 🤣
Tänker inte bre det på mackan 🤣
fre 08 mar 2024, 15:55#835973Kommer du åt att tömma tanken och rengöra den? Återigen 641an, med bränsle så att det precis täckte tankens botten stoppade jag ner ett vp-rör och blåste med tryckluft samtidigt som jag rörde om i botten. Då rev det loss den gegga som fanns. Sedan sög jag tanken helt tom med en vanlig borrmaskinspump. Det är 10 år sedan och tankbotten är kliniskt ren fortfarande. Jag brukar förvisso då och då hälla i en liten skvätt TriPak dieselbooster, det sägs att det ska motverka algblomning. Samt att man vid tankning ALLTID använder en tratt med riktigt finmaskig sil.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).