Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

247 inlägg 24718 visningar 20 följer Svara, dela mm...   

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Alvarsson  
#835193 Är det inte mest intressant vad dom skriver. Än vem det är?

Brorsan  
#835197 Vem det är spelar ingen roll men vad dom är, är viktigt.
Är författarna inriktade mer på att bara skydda miljön och fått de andra att skriva under för att "det där verkar ju bra" eller är alla medförfattare?
Har dom tagit hänsyn till att produktionsmål och miljömål är lika värda.
Jag ser det som ett debattinlägg utan större värde.
Det är ju synd om det skulle tas som en sanning.

Tralsmo  
#835198 I grunden håller ja me skogshare
De här bör absolut rymmas inom tråd rubriken.

Frågan är hur vi kommer fram till hur skogsbruket borde se ut i framtiden.

De bestäms ju naturligtvis av efterfrågan på dom produkter som är lönsamma i framtiden.
Just nu verkar chithuspapper, förpackningar å kartong ha stor efterfrågan.
Va beror de på?

Kan EU eller svensk regering reda ut eller komma fram till nåt om de?
Vem kan de , ja förutom konsumenterna då kanske.

Hur apteringen av virket görs å hur postningadatorerna i sågverken är inställda beror ju på efterfrågan på marknaden till bäst lönsamhet naturligtvis.
Så fungerar de ju inom alla företag som vill göra positiva resultat, eller?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#835200 Apropå artikeln i Aftonbladet, de 19 forskarna:
Om ni läser artikeln noga så ser ni att det är ganska svepande kritik och det saknas konkreta förslag på vad som bör förändras.
De som skrivit under kan en hel del om skog, några en hel del om skoglig planering (exv simuleringsmodeller), men ingen av dom har ordentliga kunskaper om skogsskötsel, skogproduktion eller praktiskt skogsbruk.

Bosse1  
aho skrev:Ni som är insatta i ämnet, vad vet ni om de 19 som står bakom den här artikeln?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GMo ... -ministern

Ibland får man intrycket att det är många som är sura för att de inte har gräddfil in i regeringskansliet längre.

https://www.vr.se/swecris#/?query=Jeannette+Eggers
https://www.vr.se/swecris#/?query=Sara+Holmgren osv
Kan handla om snuspengen å säkert regeringskansliet å.

1709485533_regeringskansliet.png

Användarvisningsbild

skogshare  
Tralsmo skrev:I grunden håller ja me skogshare
De här bör absolut rymmas inom tråd rubriken.

Frågan är hur vi kommer fram till hur skogsbruket borde se ut i framtiden.

De bestäms ju naturligtvis av efterfrågan på dom produkter som är lönsamma i framtiden.
Just nu verkar chithuspapper, förpackningar å kartong ha stor efterfrågan.
Va beror de på?

Kan EU eller svensk regering reda ut eller komma fram till nåt om de?
Vem kan de , ja förutom konsumenterna då kanske.

Hur apteringen av virket görs å hur postningadatorerna i sågverken är inställda beror ju på efterfrågan på marknaden till bäst lönsamhet naturligtvis.
Så fungerar de ju inom alla företag som vill göra positiva resultat, eller?

Jag är rädd för att flertalet skogsbolag - inkl. skogsägarnas industrier - under decennier kortsiktigt byggt sin lönsamhet på låga inköpskostnader, hårdhänt storleksrationalisering och bulkproduktion, utan tanke på långsiktigt värdehöjande utvecklingsinsatser eller avancerad och integrerad förädling framåt. Hade det inte varit för bl.a. de framsynta limträtillverkarna Martinsson i Bygdsiljum och Moelven, hade svensk träindustri och därmed förmodligen stora delar av den svenska skogsnäringen fortfarande stått och stampat på i princip samma fläck utan bärande koncept för framtiden.

Tillsammans, menar jag, att LRF Skogsägarna, SLU, Skogforsk och Svenskt Trä bör ta initiativ till ett offensivt och samlat förslag till framtidsstrategi för svensk skogs- och tränäring. Gärna i samverkan med motsvarande organisationer inom EU och helst i samspel med de politiska partierna. Har någon av er andra förslag i denna riktning?

Användarvisningsbild

Badger  
Alvarsson skrev:Är det inte mest intressant vad dom skriver. Än vem det är?

Det beror på hur stor tilltro man har till titlar och auktoriteter. Jag noterar att en hel del av dem har koppling till SLU. Det inger ett visst hopp för att institutionen kanske inte är helt så hopplöst styrd av storbolagens agenda som lyfts fram av kritikerna. Hade varit trevligt om någon av de här rösterna hittade in till vår ankdamm här på skogsforum och kunde förklara lite mer vad de vill ska förändras.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#835311 Läste en bra artikel ifrån SvD nu för en stund sen från Peter Holmgren om att göra om lulucf direktiven
https://www.svd.se/a/8Jen2W/eu-maste-up ... r-holmgren

Användarvisningsbild

Badger  
#835315 Man undrar lite varför det blev så här...

"I en lagtext från 2018 sätts totalmålet till 310 miljoner ton koldioxidekvivalenter (CO₂e) kolsänka per år och det detaljeras med penndrag hur mycket varje medlemsland ska bidra med. Sverige fick störst beting, 47 miljoner ton per år. "

TS
Användarvisningsbild

laguma  
Lindveden skrev:Läste en bra artikel ifrån SvD nu för en stund sen från Peter Holmgren om att göra om lulucf direktiven

Mycket väl uttryckt, och väl formulerat.
Den "intellektuella kollaps" som det pratas om i vissa kretsar.
Gäller i högsta grad EU:s klimat politik och inte Svenskt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Lindveden  
laguma skrev:
Lindveden skrev:Läste en bra artikel ifrån SvD nu för en stund sen från Peter Holmgren om att göra om lulucf direktiven

Mycket väl uttryckt, och väl formulerat.
Den "intellektuella kollaps" som det pratas om i vissa kretsar.
Gäller i högsta grad EU:s klimat politik och inte Svenskt skogsbruk.

Läste även nyhetsbrevet från "Danske Bank" hur dom ser på situationen. Bra eller dåligt får var o en avgöra
Skog og Ekonomi_1_2024.pdf

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#835375 Här finns lite kommentarer angående Danske Banks senaste nyhetsbrev.

Artikel i iskogen.se med anledning av det grovt missvisande innehållet om LULUCF:
https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/pro ... yhetsbrev/

Kommentar om bankens nyhetsbrev i övrigt och främst avseende pris- och avverkningsrekommendationer:
Danske Bank: Magiska priser och klamp i "kolklaveret"

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#835380 Grovt missvisande innehåll. Ja det får mig att tänka på fler saker…

Användarvisningsbild

Lindveden  
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns lite kommentarer angående Danske Banks senaste nyhetsbrev.

Artikel i iskogen.se med anledning av det grovt missvisande innehållet om LULUCF:

Kommentar om bankens nyhetsbrev i övrigt och främst avseende pris- och avverkningsrekommendationer:

Samtidigt ska ev restaureringslagen införas o Sverige utgår från nåt idylliskt landskap som fanns innan ca 1850 före industrialiseringen. Det e ju nåt som inte rimmar här eller?
Ska landskapsbilden se ut ungefär som den gjorde på början-mitten på 18-talet så förstår iallafall inte jag hur vi ska kunna öka kolinlagring i skogen o samtidigt använda så mycke produkter som kommer från skogen om landskapet ska tebaks te små jordlotter,ängsmarken små myrar osv osv härovar i landskapet.

Skall all eventuell skog som står på dessa marker idag avlägsnas o ersättas me nån slags gammal jordbruksmark/betesmark. Det blir ju ingen kolinlagring på detta sättet isåfall, snarare tvärtom. Där man först ska avverka skogen,groten avlägsnas+brytningen av stubbar o dyl. Va släpper man inte ut i atmosfären o naturen genom att göra sådana ingrepp?
Som sagt nån har väldigt lösa skruvar inom politiken om dom beslutar om såna här idiotiska påhitt.

Användarvisningsbild

laguma  
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns lite kommentarer angående Danske Banks senaste nyhetsbrev.

Har nu noga läst igenom både DB:s nyhetsbrev samt Peter H:s debatt med Magnus N.
Så vitt jag kan bedöma är både PH och DB på samma linje.
Exakt vad det kommer att få för konsekvenser försysselsättning och prisutveckling på virke kan inte jag bedöma men de landar ungefärligen i liknande slutsatser.
Vilka för mig känns rimliga.
Så min undran är vad du anser vara "grovt missvisande".

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).