Skogsnyheter

SCA har nu sålt skandalanläggning till norsk finansman

4 inlägg 2758 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA har nu sålt skandalanläggning till norsk finansman

Fredrik Reuter  
#833802 SCA har nu efter nio år till slut sålt det som kallats skandalanläggning Henvålen. Ny ägare till anläggningen är den norske mångmiljardären Kjell Inge Røkke. Priset blev 200 miljoner kronor vilket i praktiken innebär en förlustaffär för SCA.

Förutom det som kallats en lyxanläggning för främst jakt så ingår 9400 hektar mark. Merparten är dock mark som ligger i naturreservatet Henvålen och är mark som intrångsersattes redan 1994 då den dåvarande ägaren Lars Löfström fick 1.900.000 kr (motsvarar ca. 3.2 miljoner kronor i dagens penningvärde) av staten för bildandet av naturreservatet. Löfström sålde sedan gården och marken till Skrindan AB som ägdes av Mats Sundqvist. Det är via detta bolag som senare SCA samt Handelsbanken och Industrivärden gick in som delägare.

Området där anläggningen ligger omfattades tidigare även av naturreservatet. Detta ändrades dock under resans gång när SCA tillsammans med de övriga delägarna ville restaurera gården. Då ansökte man om att gårdsområdet inte skulle omfattas av reservatet, något som Länsstyrelsen gick med på. Efter detta har man rustat upp anläggningen för ca. 225 miljoner kronor enligt Dagens Industri.

Anläggningen Henvålen drivs genom aktiebolaget Henvålen Fjällgård AB och ligger ca en mil från en annan känd jaktanläggning - Källberget som också ägs av SCA. Det var Källberget som enligt DI Sverker Martin-Löf haft fri tillgång till efter jaktskandalen. Källberget ligger inte i ett naturreservat och är inte heller någon avstyckad gård utan är helt i SCA:s ägo.

Här kan du läsa mer: https://www.di.se/nyheter/sca-saljer-sk ... miljardar/

Naturreservatet Henvålen: https://www.lansstyrelsen.se/jamtland/b ... &sort=none

TS
Elmia

Re: SCA har nu sålt skandalanläggning till norsk finansman

hfab  
#833846 Det var synd att jag missade den affären.
Hade varit kul med en egen jaktkoja 😉

isteskog  
hfab skrev:Det var synd att jag missade den affären.
Hade varit kul med en egen jaktkoja 😉

Det var ju tydligen reapris på den...... 😉

Användarvisningsbild

Bax  
#833925 Se där. Blir intressant om man får höra några helikoptrar vid höstens jakt då..

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).