Badger skrev:Sörlänningen skrev:
Nej, statusen ändras inte.
Är man inte FSC-certifierad så får man dock ha väldigt mycket exoter, även om man måste anmäla. Även PEFC tillåter stor andel exoter (några tiotals procent).
Tanken bland de som tänker långsiktigt på detta i Sverige är ju tydligen att man vill kolla mer på exoter för att man tror att det kan behövas en större mängde exoter i framtiden pga klimatförändringar. Och att man på grund av den eventualiteten vill ta fram sorter som är utprovade för och fungerar bra i Sverige. Som jag har förstått det tittar man mest på Douglas. Men stora volymer lär det nog inte bli tal om på länge.
.
Tack för svaren. Som de flesta som läst mina inlägg här på forumet så är det klimatförändringarna och problemen med tidigare granplanteringar på min fastighet som skapat nyfikenheten för alternativ hos mig också. Det ligger lång fram i tid, men antagligen kommer statusen att förändras OM det visar sig att det blir en stor andel av någon exot som visar sig nödvändig och framgångsrik, men det finns kanske ingen praxis för när det paradigmskiftet sker.
För att få bästa möjliga plattform för en givande diskussion om lovande "exoter" för svenskt vidkommande, vore det värdefullt om någon skogsforskare med god sakkunskap inom området vill presentera en lättillgänglig sammanställning av de främmande barr- och lövträdslag, som av olika angelägna skäl i första hand kan och bör komma ifråga i större skala. Gärna tillsammans med en hyfsat ingående beskrivning av de olika trädslagens krav på växtplats, tillväxt och virkesegenskaper. Vore tacksam om @Lars Lundqvist vill ta den bollen vidare.