Sörlänningen skrev:Man blir väldigt sugen på att helt missköta sin skog när man hör det här. Enda vägen ut är att ha en riktigt tråkig skog utan ett enda gammalt träd. Skall jobba på det.
generationsskifte skrev:Skrämmande. Jag har många områden med 90+ gammal granskog som jag inte vill ta ner förrän det är dags att lösa ut min mor.
Guld och skogar skrev:Jag fick höra av en kunnig att de större skogsbolagen gör kraftiga gallringar ist för att vänta till slutavverkning, hur ser ni på det påståendet? Det borde ju sakta men säkert leda till kraftig brist på avverkningsbar skog?
jannee skrev: försäkerhets skull gjort många anmälningar i förtid för i fall att.
Anmälde själv i fjol 20 ha (5 anmälningar) som jag INTE ämnar avverka om inte borren kommer och året innan 15 ha som fortfarande mestadels står på rot.
Sörlänningen skrev:Guld och skogar skrev:Jag fick höra av en kunnig att de större skogsbolagen gör kraftiga gallringar ist för att vänta till slutavverkning, hur ser ni på det påståendet? Det borde ju sakta men säkert leda till kraftig brist på avverkningsbar skog?
Jag har ingen kunskap om det här direkt. Men jag har ju från Södras håll noterat en viss tendens till att vilja göra gallringar i (för) gammal skog och kalla det för hänsyn och kontinuerligt skogsbruk. Jag tror inte att det är en stor grej än, men det finns och är ett tydligt resultat av miljödebatten.