Skogsekonomi

Är det läge att binda räntan nu?

37 inlägg 5892 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det läge att binda räntan nu?

Torbjörn Johnsen  
#832553 De flesta prognoser pekar nu på sjunkande räntor, kanske med en första sänkning innan sommaren. I alla fall om man lyssnar på bankerna och nu kanske också när man lyssnar på Riksbanken? Att räntorna kommer att gå ner är nu inprisat i räntorna för lån med längre bindningstider. Idag går det att få en ränta på ett fem- eller sjuårslån, avsevärt lägre än den rörliga räntan (3-månaders). Så ser det ut för huslånen i alla fall och troligen är det samma för lån till jord- & skog.

Jag tittade nyligen på en eventuell omläggning av ett bolån som idag ligger med rörlig ränta (4,59%). Efter lite förhandling med banken så erbjuder den en fem- eller t o m sjuårsränta på 3,25% (samma för båda) vilket då ligger 1,24% lägre än nuvarande. Om man nu någonsin ska binda räntan så är ju den eviga 10 000 kr-frågan om när det i så fall är rätt tillfälle? Tittar man i backspegeln så har det väl varit få tillfällen där det varit fördelaktigt men den som band sina lån på längre tid i slutet av 2021 gjorde nog en god affär. Men det är kanske undantaget som bekräftar regeln?

Jag har ju svårt att tro att nivån med 1,1 - 1,5% ränta på bolån kommer tillbaka i brådrasket även om alla banker nu hejar på för snabba och många räntesänkningar. Man kan ju snarare hoppas på en mer rimlig nivå men var ligger då en sådan? Hamnar den runt 3 procent eller kommer den ända ner mot 2? Jag förväntar mig inte att någon ska kunna sia om det här i exakta termer men det öppnar för en intressant diskussion. Nu tog jag exemplet med bolån men principen bör ju i stort sett vara densamma för lån till jord- & skog även om räntenivån hamnar ett snäpp högre när det handlar om näringsverksamhet.

Vad finns det för fördelar eller nackdelar med att binda räntan på längre tidshorisont idag bortsett från den självklara att man vet vilken kostnad man får?

Jag listar några som jag kommer på här men fyll gärna på:

-Att binda på lång tid nu ger ju en direkt kostnadsminskning här och nu. I värsta fall i utbyte mot att jag får betala mer än vad jag hade behövt längre fram. Men det finns ingen garanti för att räntan kommer att ligga lägre under så stor del av fem- eller sjuårsperioden att det hade varit bättre med rörligt. Däremot kan jag se här och nu exakt hur mycket jag tjänar på att binda. Åtminstone fram tills riksbanken (troligen) börjar sänka.

-Om jag betalar mindre nu men "för mycket" sen, så har ändå inflationen tagit ner lite av värdet på pengarna jag lägger ut år tre, fyra och fem.

-Att binda räntan gör mig mindre flexibel och jag får svårare att förhandla med banken. Är det mitt enda lån kanske det inte spelar så stor roll men har jag fler lån eller andra viktiga affärer med banken så kanske de tar tillbaka på gungorna det de förlorar på karusellen...

-Det blir ju svårare att hota med att byta bank om jag sitter fast med ett långt lån. I och för sig går det ju att flytta allt utom det aktuella lånet men man kan ju ses som en mindre attraktiv kund hos den nya banken om man inte tar med sig allt inkl ett för banken lönsamt lån?

-Hur ser den aktuella tidsperioden (bindningstiden) ut för mig? Finns det risk/chans att huset ska säljas och lånet lösas under bindningstiden?

Ett bra tips jag hörde om hur man kan "säkra" var att binda på lång ränta, sätta in mellanskillnaden man får initialt mot rörligt på ett konto och sedan antingen använda av dessa pengar till stöd om långräntan blir dyrare än rörligt. Har långräntan varit mer lönsam så kan man istället använda den "vinst" man satt in på sitt konto när bindningstiden går ut.

Vad tror ni om mellanskillnaden mellan räntan på rörliga och långa lån? Kommer de långa att följa med ner om/när den rörliga räntan sänks eller finns det en "sweet spot" just nu där det bara är att slå till?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Är det läge att binda räntan nu?

Victor97  
#832630 3.25 lät bra! Känns inte som de kommer bli mycket billigare än det närmsta 5 åren

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:De flesta prognoser pekar nu på sjunkande räntor, kanske med en första sänkning innan sommaren. I alla fall om man lyssnar på bankerna och nu kanske också när man lyssnar på Riksbanken? Att räntorna kommer att gå ner är nu inprisat i räntorna för lån med längre bindningstider. Idag går det att få en ränta på ett fem- eller sjuårslån, avsevärt lägre än den rörliga räntan (3-månaders). Så ser det ut för huslånen i alla fall och troligen är det samma för lån till jord- & skog.

Jag tittade nyligen på en eventuell omläggning av ett bolån som idag ligger med rörlig ränta (4,59%). Efter lite förhandling med banken så erbjuder den en fem- eller t o m sjuårsränta på 3,25% (samma för båda) vilket då ligger 1,24% lägre än nuvarande. Om man nu någonsin ska binda räntan så är ju den eviga 10 000 kr-frågan om när det i så fall är rätt tillfälle? Tittar man i backspegeln så har det väl varit få tillfällen där det varit fördelaktigt men den som band sina lån på längre tid i slutet av 2021 gjorde nog en god affär. Men det är kanske undantaget som bekräftar regeln?

Jag har ju svårt att tro att nivån med 1,1 - 1,5% ränta på bolån kommer tillbaka i brådrasket även om alla banker nu hejar på för snabba och många räntesänkningar. Man kan ju snarare hoppas på en mer rimlig nivå men var ligger då en sådan? Hamnar den runt 3 procent eller kommer den ända ner mot 2? Jag förväntar mig inte att någon ska kunna sia om det här i exakta termer men det öppnar för en intressant diskussion. Nu tog jag exemplet med bolån men principen bör ju i stort sett vara densamma för lån till jord- & skog även om räntenivån hamnar ett snäpp högre när det handlar om näringsverksamhet.

Vad finns det för fördelar eller nackdelar med att binda räntan på längre tidshorisont idag bortsett från den självklara att man vet vilken kostnad man får?

-Att binda på lång tid nu ger ju en direkt kostnadsminskning här och nu. I värsta fall i utbyte mot att jag får betala mer än vad jag hade behövt längre fram. Men det finns ingen garanti för att räntan kommer att ligga lägre under så stor del av fem- eller sjuårsperioden att det hade varit bättre med rörligt. Däremot kan jag se här och nu exakt hur mycket jag tjänar på att binda. Åtminstone fram tills riksbanken (troligen) börjar sänka.

-Om jag betalar mindre nu men "för mycket" sen, så har ändå inflationen tagit ner lite av värdet på pengarna jag lägger ut år tre, fyra och fem.

-Att binda räntan gör mig mindre flexibel och jag får svårare att förhandla med banken. Är det mitt enda lån kanske det inte spelar så stor roll men har jag fler lån eller andra viktiga affärer med banken så kanske de tar tillbaka på gungorna det de förlorar på karusellen...

-Det blir ju svårare att hota med att byta bank om jag sitter fast med ett långt lån. I och för sig går det ju att flytta allt utom det aktuella lånet men man kan ju ses som en mindre attraktiv kund hos den nya banken om man inte tar med sig allt inkl ett för banken lönsamt lån?

-Hur ser den aktuella tidsperioden (bindningstiden) ut för mig? Finns det risk/chans att huset ska säljas och lånet lösas under bindningstiden?

Ett bra tips jag hörde om hur man kan "säkra" var att binda på lång ränta, sätta in mellanskillnaden man får initialt mot rörligt på ett konto och sedan antingen använda av dessa pengar till stöd om långräntan blir dyrare än rörligt. Har långräntan varit mer lönsam så kan man istället använda den "vinst" man satt in på sitt konto när bindningstiden går ut.

Vad tror ni om mellanskillnaden mellan räntan på rörliga och långa lån? Kommer de långa att följa med ner om/när den rörliga räntan sänks eller finns det en "sweet spot" just nu där det bara är att slå till?

Om banken vill ha 3,25 % oavsett 5 eller 7 års bindningstid så borde de bedöma att räntan under år 6 & 7 kommer att ligg på under 3,25 % inkl. deras riskpremie.

Nu tänker jag inte påstå att bankerna alltid har rätt i sina antaganden om framtiden, men vore det inte rätt intressant att få reda på vad de kan erbjuda för ränta på 1 resp. 3 års sikt också?

Då borde man kunna göra en grov skattning av hur de bedömer räntenivån år 2-3 resp. år 4-5;

Kan du binda räntan på 3 år till exempelvis 4,00 % så kan man ju säga att banken intjäning på ditt lånebelopp på dessa år är 4 %/år × 3 år = 12 %.

Om sedan banken erbjuder dig att binda räntan på 5 år till 3,25 % så blir deras intjäning på ditt lånebelopp 3,25 %/år × 5 år = 16,25 %.

Av dessa 16,25 % så skulle de ha tjänat 12 % på ditt lån redan efter första 3-årsperioden, vilket ger oss 4,25 % att fördela över två års kvarvarande löptid för lånet (år 4 & 5), vilket skulle ge en ränta på 2,125 %/år för dessa år.

Det blir väl inte helt rättvisande, då även (eller framförallt) banker föredrar pengar idag framför pengar imorgon och därför sannolikt vill diskontera/nuvärdesberäkna kassaflödet från affärsupplägget, men det bör väl kunna ge en fingervisning om nivåerna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

T18  
alias skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:De flesta prognoser pekar nu på sjunkande räntor, kanske med en första sänkning innan sommaren. I alla fall om man lyssnar på bankerna och nu kanske också när man lyssnar på Riksbanken? Att räntorna kommer att gå ner är nu inprisat i räntorna för lån med längre bindningstider. Idag går det att få en ränta på ett fem- eller sjuårslån, avsevärt lägre än den rörliga räntan (3-månaders). Så ser det ut för huslånen i alla fall och troligen är det samma för lån till jord- & skog.

Om banken vill ha 3,25 % oavsett 5 eller 7 års bindningstid så borde de bedöma att räntan under år 6 & 7 kommer att ligg på under 3,25 % inkl. deras riskpremie.

Nu tänker jag inte påstå att bankerna alltid har rätt i sina antaganden om framtiden, men vore det inte rätt intressant att få reda på vad de kan erbjuda för ränta på 1 resp. 3 års sikt också?

Då borde man kunna göra en grov skattning av hur de bedömer räntenivån år 2-3 resp. år 4-5;

Kan du binda räntan på 3 år till exempelvis 4,00 % så kan man ju säga att banken intjäning på ditt lånebelopp på dessa år är 4 %/år × 3 år = 12 %.

Om sedan banken erbjuder dig att binda räntan på 5 år till 3,25 % så blir deras intjäning på ditt lånebelopp 3,25 %/år × 5 år = 16,25 %.

Av dessa 16,25 % så skulle de ha tjänat 12 % på ditt lån redan efter första 3-årsperioden, vilket ger oss 4,25 % att fördela över två års kvarvarande löptid för lånet (år 4 & 5), vilket skulle ge en ränta på 2,125 %/år för dessa år.

Det blir väl inte helt rättvisande, då även (eller framförallt) banker föredrar pengar idag framför pengar imorgon och därför sannolikt vill diskontera/nuvärdesberäkna kassaflödet från affärsupplägget, men det bör väl kunna ge en fingervisning om nivåerna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Helt ärligt så vet jag inte om man ska lägga så mycket vikt vid vad bankens ränteprognos de kommande åren är. I längden så handlar det väl helt och hållet om vilka räntor som banken kan utfärda sina bostadsobligationer till + ett räntepåslag för att tjäna en mellanskillnad?
Säg att banken kan utfärda en 7-årig bostadsobligation just nu till 2.75% och sen använda pengarna till att låna ut till 3.25 på 7 år till bolånetagare, då tjänar man garanterat 0.5%. Då spelar det för banken ingen roll hur räntan kommer gå framöver.

aho  
#832731 Det ska till en hel del tur om man ska slå bankerna i deras eget spel om räntenivåerna.

Danske Bank ligger idag på 3.57% för 5 och 7 år vid 40% belåningsgrad om man är medlem i Saco, så 3.25% är väl förhandlat.

Har ett par bekanta som följt bankernas råd om att dela upp lånen på flera olika löptider. Både upptäckte att när den kortaste löptiden gick ut så var bankens förhandlingsvilja noll, det blev listränta rakt av.

Ränteskillnadsersättningen om man behöver avveckla ett bundet lån i förtid är gynnsam för banken, så det bör man väga in när man funderar på bindningstiden.

Ska själva sätta om huslånet vid halvårsskiftet, har drygt fyra månader kvar på en treårsbindning, så jag följer ränteutvecklingen med spänning.

Användarvisningsbild

Elis76  
T18 skrev:Helt ärligt så vet jag inte om man ska lägga så mycket vikt vid vad bankens ränteprognos de kommande åren är. I längden så handlar det väl helt och hållet om vilka räntor som banken kan utfärda sina bostadsobligationer till + ett räntepåslag för att tjäna en mellanskillnad?
Säg att banken kan utfärda en 7-årig bostadsobligation just nu till 2.75% och sen använda pengarna till att låna ut till 3.25 på 7 år till bolånetagare, då tjänar man garanterat 0.5%. Då spelar det för banken ingen roll hur räntan kommer gå framöver.

Det där stämmer inte alls.

En obligation med lång räntebindningstid ger en viss årlig avkastning beroende på den kupongränta den har. Om marknadsräntan sjunker blir det mer attraktivt för investerare att köpa de obligationer som getts ut tidigare eftersom de fortsätter att ge en högre ränta. Därför stiger värdet på de obligationer som redan finns ute på andrahandsmarknaden, inklusive de som finns i långa räntefonder.

Det omvända gäller när räntan stiger. Då blir de nuvarande innehaven i obligationer mindre eftertraktade eftersom de nyutgivna räntebärande papperen ger högre avkastning. Alltså sjunker värdet på de långa räntefonderna.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
Torbjörn Johnsen skrev:Ett bra tips jag hörde om hur man kan "säkra" var att binda på lång ränta, sätta in mellanskillnaden man får initialt mot rörligt på ett konto och sedan antingen använda av dessa pengar till stöd om långräntan blir dyrare än rörligt. Har långräntan varit mer lönsam så kan man istället använda den "vinst" man satt in på sitt konto när bindningstiden går ut.

Jag skulle verkligen rekommendera det omvända. Kör rörlig ränta och minska/pausa amortering om den rörliga räntan går för högt under ett visst tag och man får problem med kostnaderna. Övrig tid sätt av ränteskillnaden mot rörlig och låst ränta på t.ex. 5år av som extra amortering.

Att försöka gambla på låst ränta är dömt att misslyckas statistiskt sett. Enda anledningen i min värld att låsa räntan är att se det som att man betalar för en försäkring för att veta vad räntekostnadera kommer bli på 5år. Kan t.ex. vara bra om man har dåliga marginaler i övrigt vill veta kassaflöde osv.

Har man marginaler att hantera en högre räntekostnad ett tag bör man köra rörlig och enligt principen ovan, om man nu tror på statistiskt bästa avkastning. Alternativt att man tror man själv är bättre på att förutspå framtida räntan än den samlade marknaden :)

Alvarsson  
#832736 Bankernas bolånemarginaler ökar.
https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nyt ... ntry=29118

Användarvisningsbild

T18  
Elis76 skrev:
T18 skrev:Helt ärligt så vet jag inte om man ska lägga så mycket vikt vid vad bankens ränteprognos de kommande åren är. I längden så handlar det väl helt och hållet om vilka räntor som banken kan utfärda sina bostadsobligationer till + ett räntepåslag för att tjäna en mellanskillnad?

En obligation med lång räntebindningstid ger en viss årlig avkastning beroende på den kupongränta den har. Om marknadsräntan sjunker blir det mer attraktivt för investerare att köpa de obligationer som getts ut tidigare eftersom de fortsätter att ge en högre ränta. Därför stiger värdet på de obligationer som redan finns ute på andrahandsmarknaden, inklusive de som finns i långa räntefonder.

Det omvända gäller när räntan stiger. Då blir de nuvarande innehaven i obligationer mindre eftertraktade eftersom de nyutgivna räntebärande papperen ger högre avkastning. Alltså sjunker värdet på de långa räntefonderna.

Vad har jag skrivit som är fundamentalt fel?
Säg att Torbjörn går med på att låna 1 miljon av mig till 3.5% ränta i 7 år.
Så då skriver jag ett papper som säger, detta papper kommer få 30.000 kr ränta varje år i 7 år.
Du köper papperet av mig för 1 miljon och jag tar miljonen och lånar ut till Torbjörn.
Sen går räntan upp och DITT papper är nu värt bara 800.000 kr. Hur har detta påverkat MIG (Banken)?
Om Torbjörn väljer att återbetala sitt lån i förtid så kan jag ju köpa tillbaka papperet av dig och göra 200.000 kr vinst!
Om Torbjörn återbetalar sitt lån i förtid och räntan har gått ner så begär jag bara en ränteskillnadsersättning för att täcka kostnaden som uppstår.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T18 skrev:
Elis76 skrev:

Vad har jag skrivit som är fundamentalt fel?
Så då skriver jag ett papper som säger, detta papper kommer få 30.000 kr ränta varje år i 7 år.
Du köper papperet av mig för 1 miljon och jag tar miljonen och lånar ut till Torbjörn.
Sen går räntan upp och DITT papper är nu värt bara 800.000 kr. Hur har detta påverkat MIG (Banken)?
Om Torbjörn väljer att återbetala sitt lån i förtid så kan jag ju köpa tillbaka papperet av dig och göra 200.000 kr vinst!
Om Torbjörn återbetalar sitt lån i förtid och räntan har gått ner så begär jag bara en ränteskillnadsersättning för att täcka kostnaden som uppstår.

Jag tror han menar så här. För att banken ska kunna låna ut mera pengar måste dom kunna få in pengar genom att sälja bostadsobligationer. Och om där då finns mer fördelaktiga obligationer på andrahandsmarknaden att köpa så letar sig pengarna dit och banken är tvungen att höja räntan för att få sålt några obligationer.
Att använda sig av bankens ränteprognos kan fungera på kort sikt när det är småförändringar i världsläget. Däremot är marknaden totalt jädra värdelös på att förutspå hur räntan kommer att utveckla sig på längre sikt, särskilt vid stora förändringar i världsläget. Nu är det nog inte bara marknaden som har problem med det utan nästan alla andra också. Och skulle det vara någon som räknat ut hur man beräknar svängningar i konjunkturen skulle vi nog inte få reda på det, den informationen hade han nog behållt för sig själv.

Användarvisningsbild

Elis76  
T18 skrev:Vad har jag skrivit som är fundamentalt fel?

Du skrev
- "Då spelar det för banken ingen roll hur räntan kommer gå framöver"

Det är det jag inte håller med om och stämmer inte överens med det man fick lära sig på högskolan.

Jag är på jobbet och har kursboken hemma, men hittade en nyare utgåva på nätet. Där finns teorin beskriven hur penningmarknaden fungerar. Det är mycket mer komplex än man tror.

https://images.app.goo.gl/zgtg2WfGwYsR95va6

Robur Clivus  
#833012 Om det är läge att binda just nu, eller inte, är nog upp till var och en, samt väldigt beroende på situation och riskvillighet.

Det jag dock stör mig något enormt på, är uttrycket som man ofta hör i dessa sammanhang: "Det har historiskt alltid varit billigast att ha rörlig ränta".
Räntetrender har historiskt varit långcykliska, denna bild är från 2015 men ger lite bättre perspektiv och ödmjukhet: https://www.barrons.com/public/resource ... CovCht.pdf Ta den långa perioden 1946 till 1981, då var bundet överlägset mycket billigare än rörlig ränta.

År 2020 hade vi de lägsta långräntenivåerna någonsin inom den finansiella historien, varför skulle inte 2020 kunna motsvara året 1946 i länken ovan?

Tittar man på den 10 åriga Amerikanska statsobligationen och zoomar ut på längsta tidsaxeln "All", https://tradingeconomics.com/united-sta ... bond-yield så ser man att vi bröt ut från den fallande trendkanalen vi varit i sedan 1981, de senaste åren.

Användarvisningsbild

Hodal  
#833186 Tack Robur för ditt inlägg. Det är bra att lyfta blicken och inse att sanningen om historiska data blir annorlunda om man tittar på mer än de senaste 25 åren.

Extrapolering blir än mer osäkert man lägger till att vi är i en potentiell brytningstid på flera sätt:
- USA kommer inte att vara ensam hegemon i världen, oavsett vem som är president. De har inte råd.
- Vi lever i en tid av extrem koncentration av ägande. De stora investmentbolagen (Blackrock, Vanguard etc) äger en enorm och växande del av världens tillgångar, vilket kan påverka det ekonomiska systemet när de blir mäktigare än staterna.
- AI kan förändra världen på flera sätt - arbetsmarknad, innovationer, kapitalkoncentration, eventuellt också egenmäktighet.

Som robur påpekade ser de flesta inte tydligt ens när de blickar bakåt. Hur ska vi då kunna lita på prognoserna för framtiden?

Användarvisningsbild

Skogz  
#833187 Senaste årens världsdemografi har varit väldigt duktig på att sänka inflationen.
Man har löst all brist på arbetskraft genom att offshorea produktionen till Kina som alltid haft en tillgång till billig arbetskraft.
En bra cocktail för låg inflation är: Snedfördelad inhemsk demografi (dvs många gamla) plus billig asiatisk arbetskraft.

Det är över nu och vi går kanske in i en tid med långvarig hög inflation
Bild

Användarvisningsbild

Bond.J  
#833220 Många duktiga skribenter härinne! Argument långt över min lönenivå!

Som glesbygdsbefolkare tänker jag lite mer grovhugget. SMHI vet inte hur vädret blir till sommaren - jag måste själv bestämma mig för vad jag ska så, och helst dela upp det, så risken minskar. Ingen vet vems uthus som brinner ner nästa gång, men jag måste själv avgöra om jag ska ha fullvärde, förstarisk, eller ingen försäkring alls, och utgår från min egen möjlighet att hantera risken. Riksbanken vet inte hur stor inflationen blir om ett halvår, och ändrar ideligen räntebanan, och jag väljer den risknivå som jag själv är beredd att hantera.

Faktum är att ingen människa vet hur det blir med räntan. Kriget i Ukraina och Covid-19, kommer inte att hända igen, eller? Oroligheterna i mellanöstern kommer att fortsätta, men annat kan hända också, eller ingenting. Så om man ska binda räntan är en fråga om vilken risk man är beredd att ta, och inte ett beslut som kan baseras på ren fakta.

Till er som vet mer än mig: är räntan verkligen på väg ner när inflationen i USA ökar? I så fall varför?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).