Skogsekonomi

Enskild firma eller vad?

28 inlägg 3785 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Enskild firma eller vad?

ulfgustav  
#832233 Finns det någon för- eller nackdel att som liten skogsägare med begränsad verksamhet att fortsätta redovisa rörelsen och moms redovisning som privatperson, eller bör man starta enskildfirma för näringen. Näringen redovisar jag som passiv verksamhet

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller vad?

Nyborg  
#832234 Om du redovisar moms är du väl redan enskild näringsidkare? Du kan väl inte redovisa moms som privatperson? 🤔

Användarvisningsbild

Elis76  
#832235 Du behöver inte starta någon firma alls.

Har Du en taxerad lantbruksfastighet är det bara att följa regelverket.

hfab  
ulfgustav skrev:Finns det någon för- eller nackdel att som liten skogsägare med begränsad verksamhet att fortsätta redovisa rörelsen och moms redovisning som privatperson, eller bör man starta enskildfirma för näringen. Näringen redovisar jag som passiv verksamhet

Har du fått kontakt med någon som hjälper till med bokföring och deklaration?

Sörlänningen  
ulfgustav skrev:Finns det någon för- eller nackdel att som liten skogsägare med begränsad verksamhet att fortsätta redovisa rörelsen och moms redovisning som privatperson, eller bör man starta enskildfirma för näringen. Näringen redovisar jag som passiv verksamhet

Som andra har sagt: Du har inget val. Du måste ha enskild firma, men den formen är ju knuten till dig som privatperson.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832364 Kravet för att få verksamheten som aktiv är att du lägger minst 400 timmar om året på den. Gäller det ett mindre skogsinnehav så är det inte självklart att du lyckas med att få igenom det.

Axl  
#832365 Man behöver inte ha enskild firma, det räcker med momsregistrering. Är man självverksam räknas man som aktiv även om det blir färre timmar.

Sörlänningen  
Axl skrev:Man behöver inte ha enskild firma, det räcker med momsregistrering. Är man självverksam räknas man som aktiv även om det blir färre timmar.

Om man är momsregistrerad har man väl ändå per definition en enskild firma?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Som alla skogsägare får du väl blanketten NE av Skatteverket, dvs. du är automatiskt registrerad som enskild näringsidkare med enskild firma.

Sörlänningen  
th skrev:

Som alla skogsägare får du väl blanketten NE av Skatteverket, dvs. du är automatiskt registrerad som enskild näringsidkare med enskild firma.

Så är det.
Och momregistrerad behöver man bara vara om man har mer än 80 000 Sek i försäljning. Men firman kommer man inte undan.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832403 Får man dra av en enda krona i moms om man inte är momsregistrerad? Att man får betala in det förstår jag.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Får man dra av en enda krona i moms om man inte är momsregistrerad? Att man får betala in det förstår jag.

Naturligtvis är det ingen avdragsrätt, men om man säljer för mer än man investerar i spelar det ju ingen roll om man dra av moms eller ej.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832415 Får man alltså sticka momsen i bakfickan och se glad ut? Vet att det var så för länge sen men trodde inte att man fick ha så roligt numera.

Användarvisningsbild

svampbob  
Skogsola skrev:Får man alltså sticka momsen i bakfickan och se glad ut? Vet att det var så för länge sen men trodde inte att man fick ha så roligt numera.

Bra fråga. Jag hörde nyligen om en bekants bekant som hade blivit fritidsbonde och som inte fick bli momspliktig.

Är det så att du alltid måste be om att bli momspliktig och skatteverket avgör?

Min äldsta dotter skaffade just F-skatt för att kunna vara pysseltant åt kommunen. Hon anmälde inte sig för moms.

Jag får nog läsa på.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Får man dra av en enda krona i moms om man inte är momsregistrerad? Att man får betala in det förstår jag.

Nä, det kan jag inte tänka mig att man får.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).