ulfgustav skrev:Finns det någon för- eller nackdel att som liten skogsägare med begränsad verksamhet att fortsätta redovisa rörelsen och moms redovisning som privatperson, eller bör man starta enskildfirma för näringen. Näringen redovisar jag som passiv verksamhet
ulfgustav skrev:Finns det någon för- eller nackdel att som liten skogsägare med begränsad verksamhet att fortsätta redovisa rörelsen och moms redovisning som privatperson, eller bör man starta enskildfirma för näringen. Näringen redovisar jag som passiv verksamhet
Axl skrev:Man behöver inte ha enskild firma, det räcker med momsregistrering. Är man självverksam räknas man som aktiv även om det blir färre timmar.
th skrev:ulfgustav skrev:Finns det någon för- eller nackdel att som liten skogsägare med begränsad verksamhet att fortsätta redovisa rörelsen och moms redovisning som privatperson, eller bör man starta enskildfirma för näringen. Näringen redovisar jag som passiv verksamhet
Som alla skogsägare får du väl blanketten NE av Skatteverket, dvs. du är automatiskt registrerad som enskild näringsidkare med enskild firma.
Skogsola skrev:Får man dra av en enda krona i moms om man inte är momsregistrerad? Att man får betala in det förstår jag.
Skogsola skrev:Får man alltså sticka momsen i bakfickan och se glad ut? Vet att det var så för länge sen men trodde inte att man fick ha så roligt numera.
Skogsola skrev:Får man dra av en enda krona i moms om man inte är momsregistrerad? Att man får betala in det förstår jag.