Skogsnyheter

Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

151 inlägg 17275 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

Lars Lundqvist SLU  
#828500 Askåterföring och gödsling är helt olika saker, med helt olika syften.

Elmia
Användarvisningsbild

Lindveden  
Lars Lundqvist SLU skrev:Askåterföring och gödsling är helt olika saker, med helt olika syften.

Jo syftet med ren ask återföring e ja me på(kanske va lite dåligt formulerat me "ask återföring"). Tänkte mest på att använda aska från värmeverk+nån kvävekälla som gödsel för tillväxten på träden/beståndet.
Va ja förstår så gödslas väl vissa delar av norra Sverige med den metoden redan.?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#828573 Askåterföring är ovanligt och har i praktiken ingen dokumenterad effekt. Det enda som påverkar tillväxten i skogen är gödsling med kväve.

https://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_ ... de-3297219

Användarvisningsbild

laguma  
Lindveden skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Askåterföring och gödsling är helt olika saker, med helt olika syften.

Jo syftet med ren ask återföring e ja me på(kanske va lite dåligt formulerat me "ask återföring"). Tänkte mest på att använda aska från värmeverk+nån kvävekälla som gödsel för tillväxten på träden/beståndet.
Va ja förstår så gödslas väl vissa delar av norra Sverige med den metoden redan.?

Största källan till kvävegödsling är dieselanvändningen och kolförbränning.
Det behöver inte innebära något positivt.
Det innebär många människors förtida död.
Men vår skog kan assimilera den ökade kvävegivan och svara med en tillväxtökning.
Om det är bra kan man ha delade meningar om.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Lars Lundqvist SLU skrev:Askåterföring är ovanligt och har i praktiken ingen dokumenterad effekt. Det enda som påverkar tillväxten i skogen är gödsling med kväve.

https://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_ ... de-3297219

Energiforsk gjorde för ca 2-3 års sen en forskningsstudie på att få fram kväve-askagglomerat, genom olika slags flygaska och olika kväve källor.
Men det är väl kanske mer på försöks stadiet än så länge
Senast redigerad av Lindveden mån 22 jan 2024, 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

laguma  
#828585 Kan meddela att resultatet innebar att kvävegivan var mer än tillräcklig, trots en ökande CO2 halt, av helt "naturliga orsaker"

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
laguma skrev:Största källan till kvävegödsling är dieselanvändningen och kolförbränning.

I den största delen av Sverige är kvävenedfallet numera bara nåt enstaka kilo N per hektar, vilket är för lite för att ha nån märkbar effekt på tillväxten.

Användarvisningsbild

laguma  
#828591 Känns bra att höra Tack

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:
laguma skrev:Största källan till kvävegödsling är dieselanvändningen och kolförbränning.

I den största delen av Sverige är kvävenedfallet numera bara nåt enstaka kilo N per hektar, vilket är för lite för att ha nån märkbar effekt på tillväxten.

Så att det innebär alltså att de enda tillväxtbegränsande faktorerna i Sverige idag är tillgång på vatten eller för mycket vatten.
Plus alla tomtar som ska uppfinna hjulet på nytt?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#828618 Nej den tillväxtbegränsande faktorn är växttillgängligt kväve. Det är därför det växer bättre om man gödslar med kväve, men inte om man vattnar, eller sätter upp strålkastare för att öka ljuset.

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej den tillväxtbegränsande faktorn är växttillgängligt kväve. Det är därför det växer bättre om man gödslar med kväve, men inte om man vattnar, eller sätter upp strålkastare för att öka ljuset.

Måste erkänna att i vissa fall tillåter jag mig att "killgissa" väl medveten om att facit finns och att det alltid resulterar i en respons från dig.
Hoppas du inte misstycker, min utbildning i ämnet ligger ett tag bakåt så jag tackar för att jag får mina kunskaper uppdaterade.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#832244 Minskad avverkning i Finland förra året
https://svenska.yle.fi/a/7-10050850

Användarvisningsbild

laguma  
#832254 Och. Med det vill du säga?

Användarvisningsbild

Lindveden  
#832259 Nä ville bara förmedla nyheten om det va nån som va intresserad. Kanske hamna i fel tråd men efter allt tjat om kolsänka o dyl som e så på tapeten. Kan ju kanske komma o påverka skogen här i Sverige oxå om det vill sig illa, eftersom skogsbruket i mångt o mycke liknar Finlands.
Annars va det inget annat

Användarvisningsbild

laguma  
#832266 Ok. Vi går in i en lågkonjuntur. "Bäre undre".

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).