Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

112 inlägg 13801 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829487 Å om jag inte missminner mig, så är också Cramers röjsåg bra mycket tyngre än Husqvarna 535 iFR.

Tror även Echo har ett hyfsat bra sortiment av batterisågar, men att det svenska återförsäljarnätets täthet lämnar en del övrigt att önska.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Badger  
#829494 Det var ett par år sedan, men jag tyckte den kändes som vår 545 bensinare och med sele så har jag inga problem med vikten, men som sagt hopplösa att få tag på säljare och service.

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
#829584 Jag hade aldrig hört talas om Cramer innan jag läste om dem i den här tråden. Jag blev intresserad och googlade: Då fick jag följande svar:

"Cramer is a global player on the market. But the brain is in Sweden. All Cramer products are designed and developed at our research and development facility in Jönköping. With our cutting-edge technology combined with our global reach, we drive the development of high-performing, powerful and durable battery driven tools and equipment forward. We offer revolutionary power, innovation, and intelligent solutions to the delight of both professionals and private individuals."

Hur länge har det bolaget funnits? Vem startade bolaget? Hur ser ägarbilden ut?

Användarvisningsbild

#829688 Cramer har väl funnits i 7-8 år tror jag. Utvecklingskontor i Jönköping. Troligtvis samma företag, som även ligger bakom grenworks https://www.greenworkstools.com

Edit: Det är Globetech som ligger bakom både Cramer och Greenworks, där Cramer är mer mot proffs och Greenworks mer mot konsument. https://www.globetech.com/
/Niklas

Användarvisningsbild

Skallesny  
#832209 Fråga är: vad kostar det?
Fråga 2. Hur många baterii måste man köpa?
Fråga 3. Måste man köpa också diesel aggregat? 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
Skallesny skrev:Fråga är: vad kostar det?
Fråga 2. Hur många baterii måste man köpa?
Fråga 3. Måste man köpa också diesel aggregat? 🤣 🤣 🤣

Kostnaden kan du lätt få fram genom att göra en prisjämförelse på internet.
Antal batterier får du fram genom att göra en kontroll av drifttid och därefter beräkna hur många timmar per dag som sågen i praktiken används under drift.
Hur man väljer att ladda sina batterier är förstås helt upp till användaren. Har du inte el indraget i hushållet så får du förstås välja en annan lösning och då kan ett elverk med valfritt bränsle passa bra..😉

Användarvisningsbild

Skallesny  
#832228 Jag har gjort det! Man måste vara dum att köpa det leksak till skogsarbete!

Användarvisningsbild

Badger  
Skallesny skrev:Jag har gjort det! Man måste vara dum att köpa det leksak till skogsarbete!

Vad blev det?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Skallesny skrev:Jag har gjort det! Man måste vara dum att köpa det leksak till skogsarbete!

Jag antar att du aldrig överhuvudtaget har kört någon av batterisågarna?

Användarvisningsbild

Skallesny  
#832641 Jag är skogsarbetare 35 år. Jag har varit på olika messmör. Många presentation jag såg. Vi kommer ihåg krdje röjsog? Nej får att det var dumt idéer! Det samma som baterii drivna skogs maskiner! Har än bra exempel., före presentation eldrivna rojsogar vi måste kasta bort alla tre som 3cm . annars fungerar inte den här utrustningen. För tydlighetens skull, lägg till att FS 460 C med blad 200 kan fälla 15 cm utan problem!

Användarvisningsbild

#832652 Vad väger en FS 460 och vad väger en FSA 200? En stor skillnad - inte minst då vi snackar sidobelastning.

Å hur är det med ljudnivåerna? Minst lika stor skillnad där, till FSA 200:s fördel.

Å kapar du ner många stammar runt 15 cm, så är givetvis kedja att föredra framför klinga.

Å kapar du mest pinnar under 6-7 cm, så märker du knappast någon större produktionsskillnad mellan en FSA 200 och en FS 460/490.
/Niklas

Användarvisningsbild

Skallesny  
#832654 Du har du bra betalning på propaganda?
Jag skrev att detta baterii drivna apparater är leksaker. Om har du röjning i ungskog måste du röja 65 000 tre olika storlek då måste man ha rätt utrustning.

Användarvisningsbild

#832656 Nix! Jag har inte betalt för någon "propaganda". Vad får du betalt för att kalla batteriverktyg för "leksaker", fast du förmodligen knappast ens har testat dem i verkligheten?

Å rätt verktyg till rätt sak, är ju en självklarhet. Därför används både HVA 535i FR och HVA 536 LiPX vid röjning av min 190 ha stora skogsfastighet.

Dessutom kan jag tillägga att jag inte har rört min FS 490 (eller FS 480), sedan jag skaffade min Husqvarna 535i FR. Så jag vet nog vad jag snackar om.
/Niklas

aho  
#832660 Hur funkar batteriröjare när man kör gräsröjning, hänger de med även där?

Användarvisningsbild

#832669 Ja, givet att du jämför med motsvarande kubik bensinare.

En 535 iFR/IRXT motsvarar ju ungefär en 35-kubikare i kapacitet. Samma sak med FSA 135 och FSA 200.

Cramers största röjsåg motsvarar väl snarare 40-45 kubik, men den blir ju också tyngre än batteriröjsågarna från Stihl och Husqvarna! Dessutom är det glest mellan Cramers återförsäljare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 13 feb 2024, 03:03, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).