Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 29311 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830681
Sundhult skrev:
Mangan skrev:
Oavsett om det är en akademisk forskare, en industriell forskare eller en fristående.

Det är en fråga av många frågor som kan ställas om ett bestånd, ur ett av otaliga perspektiv.
Då är det rimligt att läsa in sig på flera olika studier.

En forskare med en tital på ett universitet är lika mycket människa som alla andra.
Möjligen är skillnaden att personen får sin avlöning i att svara på frågor, men det hindrar inte andra att läsa in sig inom ett ämne, och för den delen utföra praktiska försök.


Ja, och vilka frågor som kan/får ställas styrs av den som beviljar anslagen.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830685
Badger skrev:Ja, och vilka frågor som kan/får ställas styrs av den som beviljar anslagen.

Nej.
Hälften av all forskning finansieras inte av nåt speciellt anslag som måste beviljas av någon utan det är fri forskning inom ramen för den ordinarie arbetstiden, betald av universitetet. Den andra halvan finansierar i huvudsak doktorander, postdocs och extra driftkostnader, exv fältarbete eller kemikalier för labb-försök. Denna andra halva, sökta projektanslag, finansieras nästan helt och hållet av statliga forskningsråd där projektanslagen granskas av forskare.

De som bara har erfarenhet av hur det är att arbeta som anställd på ett företag eller hos en "vanlig" offentlig atbetsgivare, är vana vid att det alltid finns en chef som bestämmer vad som ska göras. Det finns det inte på universiteten. Forskare-lärare på universitetenn styr sig själva.

Under mina dryga 40 år så har aldrig någon "chef" haft synpunkter på vad jag valt att forska eller inte forska om. Det har varit likadant för kollegorna. För doktorander är det annorlunda. Då finns det normalt en handledare som fixat fram finansiering till doktorandens utbildning, inklusive hens forskning. I mitt fall var även det projektet min egen idé, men handledaren hjälpte till att ragga pengar till lön.

Så Badgers bild av att någon extern eller intern bestämmer "vilka frågor som kan/får ställas" är helt enkelt fel.
Eller har Badger mångårig personlig erfarenhet från universitetsvärlden som säger annorlunda?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830700
Lars Lundqvist SLU skrev:Sen blir det ju lite komiskt kan jag tycka när du Sundhult skriver att du är öppen för allt, "ett blankt papper" och sen hänvisar till en ganska känd guru inom alternativrörelsen på jordbrukssidan som i stora drag förkastar all etablerad forskning.


Vilken gurus tänker du på?[/quote]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830707
Sundhult skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Sen blir det ju lite komiskt kan jag tycka när du Sundhult skriver att du är öppen för allt, "ett blankt papper" och sen hänvisar till en ganska känd guru inom alternativrörelsen på jordbrukssidan som i stora drag förkastar all etablerad forskning.


Vilken gurus tänker du på?
[/quote]
Den du nämner upprepat…

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830755
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sundhult skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Sen blir det ju lite komiskt kan jag tycka när du Sundhult skriver att du är öppen för allt, "ett blankt papper" och sen hänvisar till en ganska känd guru inom alternativrörelsen på jordbrukssidan som i stora drag förkastar all etablerad forskning.


Vilken gurus tänker du på?

Den du nämner upprepat…


Kom igen nu, vilken guru talar du om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830771 Har tittat på din senaste film nu i eftermiddag när jag fikade. Den där du reflekterar över Anders film.
Jag jag har också funderat tidigare på vissa bitar som Anders gör i filmen angående självverksamhet, för trakthygges bruk fungerar bra för mycket men när man är självverksam är det inte alltid en bra metod. Speciellt inte om man har annan verksamhet som sin huvudsyssla och vill jobbar i skogen vid sidan om. Då kan det vara svårt att hinna med att avverka ett stort hygge och man kanske behöver ta det i mindre bitar med flera års mellanrum med dom risker och problem det innebär.
Med den insikten har jag provat i mindre skala med vad man nog kan kalla för dimensions huggning, tyvärr har jag upplevt dom flesta problem som forskningen visar med att bruka och föryngra skogen på detta sätt. Och efter att ha avverkat två avdelningar på liknande mark en planterad med bra föryngring och en självföryngrad insåg jag hur mycket en bra föryngring inverkar på beståndets tillväxt då den planterade avdelningen hade över 50% större virkesföråd vid samma ålder än den självföryngrade. Så för mig är dimensionshuggning inte ett alternativ, i alla fall inte på stora områden.

Efter som jag titta på filmen om dina reflektioner på Anders film kommer här några reflektioner jag har.

Anders pratar om den fina kvalitén han har på sitt virke (om vi nu inte grottar ner oss i vad kvalité är) så undrar jag över om han har funderat på hur kvalitén blir på det virke som kommer av hans avverknings metod. Kommer den att vara densamma på dom träd som avverkas i framtiden där Anders varit och huggit i dag.

Du pratar också om att stadsbor ska se att det finns ekonomi i det småskaliga på landet. Hur tror du att dom ställer sig till att om en stor del av skogsägarna bara plockar ut som i Anders fall ca 1/3 av tillväxten som säljs lokalt. Kommer dom att acceptera bristen av virke i städerna att bygga med.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830786
jl skrev:Anders pratar om den fina kvalitén han har på sitt virke (om vi nu inte grottar ner oss i vad kvalité är) så undrar jag över om han har funderat på hur kvalitén blir på det virke som kommer av hans avverknings metod. Kommer den att vara densamma på dom träd som avverkas i framtiden där Anders varit och huggit i dag.


Ja, vad är egentligen kvalitet. Det är en intressant fråga att grotta ned sig i. Så länge något är rakt och utan kvist så klassas det högt i prislistan. Finns det någon som vill betala merr för täta årsringar också?

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Alvarsson  
#830787 Ja, det är jag övertygad om.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830790
Alvarsson skrev:Ja, det är jag övertygad om.


Om vi talar om gran, vem? till vad?

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Torleif  
#830827
Badger skrev:
Alvarsson skrev:Ja, det är jag övertygad om.


Om vi talar om gran, vem? till vad?


Då talar vi om kvalitetsmedvetna kunder eller nischmarknader. Inga stora volymer i gången men det frågas efter sådant virke hela tiden.

-Båtvirke. Bord får inte vara för tätväxta för då går de inte att böja och inte för snabbväxta för då håller de inte. Sudband och vränger och köl och stammar och gavel skall vara så tätvuxet som möjligt.
-Brädslåningsvirke, i synnerhet till byggnadsvårdsändamål
-Timmerblock, 5 och 6 och 7 tum tjocka med två sidor runda i naturlig form men barkade. För timring och timmerreparationer
-Plankgolv
-Diverse specialvirke inom byggnadsvård.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830833 Ja, det gäller att veta var man eventuellt ska leverera sådant virke. Så det krävs nog en hel del kontakter, men det är nog trevligt om man har sådant.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830834 Ska vi producera båtvirke?
Vi kan ju börja försörja staten med intäkter från ekvirket på Visingsö. Det är ju klart nu.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830837
Orsa skrev:Ska vi producera båtvirke?
Vi kan ju börja försörja staten med intäkter från ekvirket på Visingsö. Det är ju klart nu.


Kan låta tokigt, men ett par nya Vikingaskepp och ett rejält upplevelseland, någon storfilm och dokusåpor på vikingatemat skulle kunna ge lite mer turistintäkter till 08orna iaf. Vi på landet måste se till att ge dem något att leva på förutom skatten ;)

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sjögård 4  
#830852 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 tor 06 jun 2024, 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830869
Badger skrev:
Ja, vad är egentligen kvalitet. Det är en intressant fråga att grotta ned sig i. Så länge något är rakt och utan kvist så klassas det högt i prislistan. Finns det någon som vill betala merr för täta årsringar också?


Vad kvalitet är sitter nog i betraktarens ögon.
Själv är jag snarare beredd att betala mindre för tätvuxet virke, i alla fall för vanligt konstruktionsvirke som ska byggas in i en skyddad miljö.
För varför betala mer för något som är tyngre, hårdare att bearbeta och spricker lättare om man skruvar nära änden, för konstruktionsvirke räcker det i mitt fall att regeln klarar hålfastighetskraven och att skruv/spikförband orkar dra och hålla ihop.
Sådant virke producerar marken jag har bra av, men det kräver på dom bättre boniteterna att det står rätt så tätt. Skulle jag då börja dimensionshugga i det är risken att en del kvarvarande träd skulle få för stora årsringar och knappt fungera för mina krav.
Ibland kan kvalitet också vara stora årsringar, i dag valde jag virket med dom största årsringarna jag hittade just för att det inte skulle spricka när jag skruvade ihop dom.
1706920538_img_20240202_191401.jpg

1706920531_img_20240202_195809.jpg

Trots breda årsringar kommer dom nog att hålla lika länge som dom antagligen 200 åriga bitarna som jag inte behövde byta ut.
Samtidigt är kvalitet för Torleif som bygger med gamla metoder tätvuxet virke.Så det som är kvalitet för en person kan vara något helt annat för en annan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).