Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 29318 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lindveden  
#830436 Så här skrev Lars slu i ett tidigare inlägg på tråden:

Det finns ingen litteratur om vare sig "hyggesfritt" eller "naturnära" skriven av utbildat folk. Däremot finns det några böcker av outbildat folk. Om de används nånstans inom officiella, kommunala skolor vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sjögård 4  
#830437 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 fre 07 jun 2024, 07:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sjögård 4  
#830438 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 fre 07 jun 2024, 07:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#830443
Sjögård 4 skrev:Tack Maltex
Ja, (tidigare kunskapdirekt.se?) där har man läst en hel del 👍

Men nu tänker jag mer på sidor där man inte hittar rader som man hittar via Skogskunskap "Med den kunskap vi har idag, så bedöms produktionspotentialen och det ekonomiska utfallet vara till fördel för trakthyggesbruket" eller sidor/litteratur där man resonerar kring vad som är bäst utan mer konkret hur man ska göra. Jag tänker kanske mer på de som förespråkar och säljer de här metoderna som den bättre och lönsamma, har någon gjort en "handbok" för hur man gör (på svenska eller engelska)?

(För trakthyggesbruket finns ju denna information lättillgänglig och gratis.)

Är det det här sånt du letar
https://plockhugget.se/lasvart/
https://www.bokus.com/bok/9789163957871 ... ogen-kvar/
Eller missförstod jag något.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#830445 Annars har skogsstyrelsen gjort ett häfte också.
https://shop.skogsstyrelsen.se/sv/nyhet ... sbruk.html

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830446
maltex skrev:Det här finns ju är nog det mest opartiska som du kan hitta.
https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/hyggesfritt/


Den här texten väcker en del frågetecken kring opartisktheten.
https://tidskriftenrespons.se/artikel/s ... skogsbruk/

Författaren beskriver sina egna erfarenheter så här en bit ner i texten.
"...blev jag uppringd av kommunikationschefen på Skogsägarnas Riksförbund som menade att vi forskare med finansiering från skogsindustrin också har ett ansvar att försvara näringen mot angrepp från »utsidan«. Universitetet skulle ha mer tyngd än skogsindustrin själv i försvaret av skogsbruket..."


Och på skogskunskap.se står det...

Vad är Skogskunskap
Skogskunskap är en guide och rådgivare som hjälper dig att sköta din skog på bästa sätt. Här hittar du fakta, filmer och digitala verktyg. Innehållet har tagits fram i samverkan mellan forskare och praktiker. Skogskunskap produceras av Skogforsk i samarbete med LRF Skogsägarna och Skogsstyrelsen.


Som skogsägare känner jag att det enda jag kan göra är att förhålla mig lite kritiskt skeptiskt till alla källor om Skog och Skogsbruk.

Men visst är det är lite märkligt att inte någon företrädare för Plockhugget eller andra kontinuitetsförespråkare vågat sig in i debatten här på forumet, de skulle kunna reda ut lite frågor kring deras källor med mera.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#830447 Kanske lite utanför ämnet men läsvärd för den intresserade.
https://smaskog.com/?page_id=46

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sjögård 4  
#830452 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 fre 07 jun 2024, 07:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#830458 Grundtanken är väl att det inte får bli för konkret,då blir det trakthyggesbruk.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#830466
Badger skrev:
maltex skrev:Det här finns ju är nog det mest opartiska som du kan hitta.
https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/hyggesfritt/


Den här texten väcker en del frågetecken kring opartisktheten.
https://tidskriftenrespons.se/artikel/s ... skogsbruk/

Författaren beskriver sina egna erfarenheter så här en bit ner i texten.
"...blev jag uppringd av kommunikationschefen på Skogsägarnas Riksförbund som menade att vi forskare med finansiering från skogsindustrin också har ett ansvar att försvara näringen mot angrepp från »utsidan«. Universitetet skulle ha mer tyngd än skogsindustrin själv i försvaret av skogsbruket..."


Och på skogskunskap.se står det...

Vad är Skogskunskap
Skogskunskap är en guide och rådgivare som hjälper dig att sköta din skog på bästa sätt. Här hittar du fakta, filmer och digitala verktyg. Innehållet har tagits fram i samverkan mellan forskare och praktiker. Skogskunskap produceras av Skogforsk i samarbete med LRF Skogsägarna och Skogsstyrelsen.


Som skogsägare känner jag att det enda jag kan göra är att förhålla mig lite kritiskt skeptiskt till alla källor om Skog och Skogsbruk.

Men visst är det är lite märkligt att inte någon företrädare för Plockhugget eller andra kontinuitetsförespråkare vågat sig in i debatten här på forumet, de skulle kunna reda ut lite frågor kring deras källor med mera.

Det blir svårt när enkla svar saknas,ingen kan allt men vem ska man fråga och vem har rätt?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830468
maltex skrev:Det blir svårt när enkla svar saknas,ingen kan allt men vem ska man fråga och vem har rätt?


Jag lyssnar på många olika röster och värderar de som är ödmjuka och tar in många perspektiv högre än de som säger sig ha en mirakelkur.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830499
Sjögård 4 skrev:Har någon sammanställt hur man ska sköta skog genom hyggesfritt, plockhuggning eller andra varianter som är lätt att förstå.

Det är precis det jag försökt att göra när jag skrev "Blädningsbruk - en handbok". Den innehåller både en förklaring av hur fullskiktad granskog fungerar, vad som skiljer den från enskiktad skog, och råd om det praktiska.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830502
Sundhult skrev:Jag kom in på lantbruk genom att bli ingift till en släktgård, och jag vill starta från noll kunskapsmässigt.

Jag kom in på skogsbruk därför att jag sökte vidareutbildning om "djur och natur" efter gymnasiet och sökte både biologi-geovetenskap och Skogshögskolan, och valde till sist Skogis. Där var visserligen utbildningen inriktad på 70-talets skogsbruk, men sen när jag var klar ville jag lära mig mer om just alternativen. Eftersom ingen hade forskat om det i Sverige tidigare, så började jag också från noll kunskapsmässigt.

Jag ägnade bokstavligt ett helt år, fulla arbetsdagar, åt att läsa allt som fanns skrivet i Sverige från ca 1880 och framåt om "alternativ" skogsskötsel, och motsvarande från ca 1850 och framåt från Tyskland, Schweiz och Frankrike. Sen besökte jag de försöksytor som fanns, även nedlagda och bortglömda ytor, besökte skogsägare som testat olika sätt att sköta skog, tittade på oskött skog, osv.

Det är allt det jag lärt mig under alla dessa år som sammanfattas i handboken om blädningsbruk.

Har jag alla svar? Naturligtvis inte, men jag kan se att de flesta som idag tänker "nya tankar" inte alls tänker nytt utan det är gamla tankar och idéer som kommer tillbaka, ofta tillsammans med gamla missförstånd och missuppfattningar. Och eftersom man är så mån om att vara "nytänkande" så bortser man all gammal kunskap, plus att det såklart är jobbigt att behöva lära sig en massa, särskilt när mycket av det vi vet dessutom talar emot diverse "nytänkande" idéer.

Det största misstaget som "alternativrörelsen" inom skogsbruket gör är att man helt bortser från äldre forskning och praktiska erfarenheter. Om man istället drog lärdom av vad föregångarna kom fram till skulle man visserligen tvingas modifiera många av sina idéer, men man skulle klara av kritiken mycket bättre. Det skulle på sikt ge "alternativt skogsbruk" ett bättre renomé

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

hfab  
#830512
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag kom in på skogsbruk därför att jag sökte vidareutbildning om "djur och natur" efter gymnasiet och sökte både biologi-geovetenskap och Skogshögskolan, och valde till sist Skogis. Där var visserligen utbildningen inriktad på 70-talets skogsbruk, men sen när jag var klar ville jag lära mig mer om just alternativen. Eftersom ingen hade forskat om det i Sverige tidigare, så började jag också från noll kunskapsmässigt.

Jag ägnade bokstavligt ett helt år, fulla arbetsdagar, åt att läsa allt som fanns skrivet i Sverige från ca 1880 och framåt om "alternativ" skogsskötsel, och motsvarande från ca 1850 och framåt från Tyskland, Schweiz och Frankrike. Sen besökte jag de försöksytor som fanns, även nedlagda och bortglömda ytor, besökte skogsägare som testat olika sätt att sköta skog, tittade på oskött skog, osv.

Det är allt det jag lärt mig under alla dessa år som sammanfattas i handboken om blädningsbruk.

Har jag alla svar? Naturligtvis inte, men jag kan se att de flesta som idag tänker "nya tankar" inte alls tänker nytt utan det är gamla tankar och idéer som kommer tillbaka, ofta tillsammans med gamla missförstånd och missuppfattningar. Och eftersom man är så mån om att vara "nytänkande" så bortser man all gammal kunskap, plus att det såklart är jobbigt att behöva lära sig en massa, särskilt när mycket av det vi vet dessutom talar emot diverse "nytänkande" idéer.

Det största misstaget som "alternativrörelsen" inom skogsbruket gör är att man helt bortser från äldre forskning och praktiska erfarenheter. Om man istället drog lärdom av vad föregångarna kom fram till skulle man visserligen tvingas modifiera många av sina idéer, men man skulle klara av kritiken mycket bättre. Det skulle på sikt ge "alternativt skogsbruk" ett bättre renomé

Så omodernt!
Idag räcker det ju med att läsa några facebook inlägg skrivna med VERSALER så är man profs på skogsbruk.

Jag vill poängtera att jag vuxit upp på den tiden vi hade ironi.

Mycket av den " kunskap" som sprids idag är inget annat än tyckande och önsketänkande.
Dessvärre ses det många gånger som fakta.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830515
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sundhult skrev:Jag kom in på lantbruk genom att bli ingift till en släktgård, och jag vill starta från noll kunskapsmässigt.

Jag kom in på skogsbruk därför att jag sökte vidareutbildning om "djur och natur" efter gymnasiet och sökte både biologi-geovetenskap och Skogshögskolan, och valde till sist Skogis. Där var visserligen utbildningen inriktad på 70-talets skogsbruk, men sen när jag var klar ville jag lära mig mer om just alternativen. Eftersom ingen hade forskat om det i Sverige tidigare, så började jag också från noll kunskapsmässigt.[/qoute]

Och om jag förstått det rätt har du inte heller bedrivit några nya studier i din anställning i SLU för att få svar på frågor.
De frågor du sökt svar på har du letat upp i andra studier, som har ställt sina frågor och har sina avgränsningar, och sedan samstämt i ditt ställningstagande.

Lars Lundqvist SLU skrev:Det är allt det jag lärt mig under alla dessa år som sammanfattas i handboken om blädningsbruk.

Har jag alla svar? Naturligtvis inte, men jag kan se att de flesta som idag tänker "nya tankar" inte alls tänker nytt utan det är gamla tankar och idéer som kommer tillbaka, ofta tillsammans med gamla missförstånd och missuppfattningar. Och eftersom man är så mån om att vara "nytänkande" så bortser man all gammal kunskap, plus att det såklart är jobbigt att behöva lära sig en massa, särskilt när mycket av det vi vet dessutom talar emot diverse "nytänkande" idéer.


Du har inte alla svaren, och ändå hänvisar du till din bok handbok om blädning utan att egentligen själv bedrivit någon sådan, framförallt inte praktiskt.

Det är klart, ställs samma frågor som de äldre studier svarat på utan ta med ny kunskap i vad som kommit fram inom nyare studier kommer man få samma svar.

Lars Lundqvist SLU skrev:Det största misstaget som "alternativrörelsen" inom skogsbruket gör är att man helt bortser från äldre forskning och praktiska erfarenheter. Om man istället drog lärdom av vad föregångarna kom fram till skulle man visserligen tvingas modifiera många av sina idéer, men man skulle klara av kritiken mycket bättre. Det skulle på sikt ge "alternativt skogsbruk" ett bättre renomé


Det är fantastiskt bra med äldre forskning och vetenskap.
Samtidigt bör vi som läser studier också tänka på vilka frågor som ställs, och vilka svar man då får.

Finns ett talesätt som lyder >>Som man frågar får man svar<<, vilket kan vara bra att ha med sig. oavsett om det är inom akademin eller "alternativ rörelsen".

Vetenskapen sa en gång att jorden var platt, sedan ställdes frågan annorlunda vilket gjorde att jorden blev rund och planeter började snurra runt solen.

De såg inte jorden ur rätt sammanhang. När det ändrade perspektiven och så ett annat sammanhang blev resultatet ett helt annat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).