Trähantverk

Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

59 inlägg 26533 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Badger  
Sundhult skrev:
dejvi skrev:
dejvi skrev:Till 1m3 sågad vara behövs 2m3 stockar

Berätta mer hur du räknar på det här.
Men är du att du får utbyte av 50% av stocken och 50% blir bakar och spån?

Det här ska bli intressant att följa vad ni kommer fram till. Inkluderar detta hur mycket som är normala förluster för den som börjar såga de första två åren pga felsågning, virket krymper med är förväntat, virke som spricker, vrider sig och så vidare? Eller är 50% vad en som är kunnig på sågandet och har det inkört lyckas få ut?

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#829872En gubbe här som hade ett "proffssågverk" sade så också till mig, 50% sågutbyte var vad man fick ut ur en stock, resten blev spån, bakar, flis o dyl.
Det går säkert att leta fram lite virke till ur bakarna men det är för tidsödande och blir bara en massa konstiga dimensioner .

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829895Med ett råvarupris uppåt 1000 kr så kostar bara timret till en kubik sågat 2000 kr.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8299161 kubik sågat blir om jag räknat rätt ca 200 m 45x95. Vilket du får betala ca 5000 kr för just nu. Så det skiljer ca 15 kr/m mellan stockkostnad och färdig 45x95. (Bortser från hyvlingen)

Torleif  
#829931Utbytet beror väldigt mycket på stockdimensionerna och stockkvaliteten. När man sågar grova raka småkvistiga granar som har stått i tät skog blir det nästan ingenting på bakanlasset. Det är mindre yta i förhållande till volymen på en grövre stock och bakanen blir dessutom tunna eftersom ytans krökning är liten. När man sågar grovkvistiga krokiga klenstockar av relativt unga träd i hårt gallrade bestånd vid kusten kan det i värsta fall bli lika mycket på bakanlasset som på virkeslasset.
-Sedan är det ju svårt att få något vettigt pris om man säljer mindre mängder sågstock åt något bolag.
-Sedan får man ju bättre utbyte ur träden då man apterar enligt hur trädet är växt och inte enligt virkesköparnas ideer. Då jag hugger husbehovsvirke brukar stocklängderna variera mellan 3 och 8 meter eftersom jag kapar vid krokar och sprötkvistar och låter stocklängden bli som den blir ifall virket inte är hugget för något speciellt ändamål
-Bakan och spån har också ett värde.

Sedan har ju bakanen ett värde som ved och spånet ett värde som hästströ eller trädgårdstäckmaterial.

Torleif  
#829947En sak till som inverkar mycket på priset är hur man bygger.

Då jag bygger åt mig själv eller åt ekonomiskt sinnade kunder av hemsågat virke blandar jag ofta olika bredder. En vanlig brädslåning (locklistpanel) brukar kunna ha bredder allt mellan 6 och 10 tum. Sedan spikar jag ribborna mitt på springorna och så är det bra så. Jag har inte räknat på det men erfarenhetmässigt blir det betydligt lägre kvadratmeterpris när sågaren får ta den bredd på blocket som bekvämt kommer ur stocken i stället för att arbeta sönder en grov stock till 6tumsbräder. Det sparar tid på bygget också när det blir färre ribbor.
Golvet i nya vedlidret hos föräldrarna blir rentav kilsågat för att få mesta möjliga kvadratmetrar ur de grovkvistiga starkt avsmalnande skärgårdsgranarna som jag fick ta vara på gratis när de hade blåst omkull. Det är kanske att gå till överdrift men jag kunde inte förmå mig att kanta bort så många kvadratmeter färdigsågat golv till ved.

Vill man driva det riktigt långt kan man tröda tak så som jag gjorde på ett lokalt museum strax före jul. Okantade bräder som jag spikade dit. Det var kvistigt och krokigt skärgårdsvirke så en del kviststumpar och knölar tog jag bort med handcirkelsåg varefter jag trödade. Vi valde det här byggsättet av historiska skäl men det skulle vara intressant att räkna på hela kedjan från skog till tak. Arbetet på taket tog givetvis litet längre än att tröda med kantat virke. Barkningen tog också litet tid. Å andra sidan blev det bara två små bakan per stock. Varje bräda täckte ungefär dubbelt mer än den hade gjort om man hade kantat den.

Mangan skrev:1 kubik sågat blir om jag räknat rätt ca 200 m 45x95. Vilket du får betala ca 5000 kr för just nu. Så det skiljer ca 15 kr/m mellan stockkostnad och färdig 45x95. (Bortser från hyvlingen)

Räkna med att du måste vara 20% billigare än bygghandeln för att få någon ruljans på det. Så 4000 kr / m3sv är vad du kan räkna med att kunna ta ut. Runt dubbla timmerpriset allså. Det går att dra runt det men man blir inte rik.

Torleif  
#8299792x4 och 4 tums bräder är de dimensionerna som storsågarna massprocerar billigt av klenstock och där kubikmeterpriset är hårdast pressat.

Grövre dimensioner och udda dimensioner är en helt annan sak. De är svindyra att köpa. Det behöver inte vara grövre än 2x6 för att man skall få kramp i plånboken bara av att tänka på det.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829984Det vet jag inte om det gör så mycket på priset. Byggmax 2 x 9 kostar bara 10% mer per kubik jämfört med 2 x 4.

#830000Råvaran till 2" 9 ska vara 28 cm+. Lite dyrare än klentimmer men enklare hantering i övrigt. Det roligaste med egensågning är om man kan ta hand om något som skulle gå till spillo annars och snickra lite egensinnigt åt sig själv som någon i tråden gör. Då ska å andra sidan inte maskinerna vara dyra.

#830030Grövre plank sälj mest bara några i taget till hemmasnickare. Då tar handlaren större marginal. Begär offert på ett helt paket så blir priset anständigare.

dejvi  
#830136Industrin ligger mellan 45-50% i sågutbyte. Det går att komma högre om man kilsågar eller nöter det sista ur bakan. Att maximera utbytet ur bakan blir dyrt för kunden om man legosågar. Grovleken på stocken har ingen större betydelse, förhållandet mellan en cirkel och en kvadrat är det samma. Det som inverkar absolut mest är hur rak, hur lång och hur konisk stocken är. Ska det sågas fram standard byggsortiment räknar jag med att utbytet är 50%.

Kilsågning eller genomsågning ger andra procenter. @Torleif ger bra tips om att effektivera sågandet. Ska man ta fram brädbeslåning är det mycket effektivt om man får såga enligt stockens största möjliga block. Här brukar det bli mellan 6-11" bräder.

Kubikmeterpriset för 2x4 eller 2x9 skiljer faktiskt inte så mycket precis som kommit fram här tidigare, men du sågar 1m3 2x9 "dubbelt" snabbare än 1m3 2x4. Så grövre sortiment är mer lönsamt på det viset.

Torleif  
#830164Det är möjligt att jag kan ha räknat fel på kubikpriserna på köpisvirke i olika grovlekar. Eller så gällde det bara med de priserna som jag fick den gången och så har jag trott på det allt sedan. ...... Når du säger det måste jag nästan tro på dig.....

Däremot vet jag att jag räknade på ett annat vis än du när jag räknade sågutbyte ur stockar. Jag räknade med att man tar vara på det som kommer utanför fyrkantblocket också.
Av klenstock får man bara blocket och bakan. Möjligen någon okantad halvtumstjock bräda att spika bottnar i potatislådor av om man är riktigt snål. Av grova stockar får man fina bräder eller rentav 2x6 eller ännu grövre utanför fyrkantblocket.

Just det här med bättre utbyte vid genomsågning är en av orsakerna till att jag vägrar timra av jämnhögt fyrkantsågat timmer. Dels blir timran vingligare utan drag och dels blir det arbetsdrygare när den naturliga rundningen är borta och dels blir virkesåtgången alldeles orimlig.

dejvi  
#830176Jag räknar nog också med att man tar ut vad man får från sidoutbytet. Om det då är en bräda eller en planka eller ännu mer, men så länge det sågas normalt byggvirke ligger utbytet runt 50%, med prima stockar blir det helt klart högre. Men när jag beräknar åtgång på stockar utgår jag alltid från ett utbyte på 50%.

Avsmalning och krökar gör mer än vad man tror. Spån kommer också oberoende om man vill eller inte.

Torleif  
#83017950% är säkert ett bra medelvärde för vanligt kantat byggnadsvirke.
Fast jag har upplevt enorma variationer. Jag har bara aldrig riktigt räknat på dem. Bara jämfört bakanlasset och virkeslasset då jag kom hem från sågen.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).