Niq skrev:Hej det verkar finnas en hel del kunskap om Gilson här.
Jag har hittat en Gilson st826 Snöslunga från 80talet till salu.
Vad ska man kontrollera på en sådan innan köp?
Har förstått Gilson gjorde slungor med både friktionsdrivning och med växellåda hur ser man vilken som är vilken? Saknar den med friktionsdrivning växelspak?
Hej. De brukar nog gå, tyvärr spottade min olja. Bytte ventilstyrningarna, men det var inte det. Så den står på listan att byta kolvringarna. Vet en som är till salu i Umeå trakten. Den skall tydligen funka, men inte sett den.
Vet inte om den är skillnad på växelspaken, men min med låda har en stor klump mellan hjulen. Det ser du om du ställer upp den på intaget. Min gamla slunga hade friktion, men ändå växelspak. Hur det är med Gilson vet jag inte. Tog isär min låda och gick genom drev och tryckte dit en bättra kvalité från SKF.
Tyvärr var jag inte mycket till hjälp! Men vet det finns ett duktigt gäng här som vet betydligt mer än mig som kommer svara snart.