mån 01 feb 2010, 20:09#80512
OK nu reder vi ut membranfrågan för B&S. Först och främst, ingen B&S har membranförgasare. Däremot har många modeller ett pumpmembran bl a 5-hästars 13 kubiktummaren som är vanlig på jordfräsar och en del äldre små snöslungor. Typiskt för dom är att förgasaren är monterad på tankens översida, bränslet pumpas upp till en liten skål under förgasaren inuti tanken och rinner över kanten tillbaka ner. Dom har ingen flottör utan skålen fungerar på samma sätt som en flottörkammare, en ganska konstant nivå hålls i den genom att bränslet pumpas upp och håller den full.
Dom små gräsklippar motorerna med stående axel har vanligtvis överliggande tank och flottör.
8 hk som du har eller rättare 19 kubiktummaren har inget membran alls, den har en traditionell flottörförgasare och överliggande tank med självtryck. Så du behöver inte leta efter membranet i din.
Men att din surnar lätt trots bra gnista och att den går OK och svarar bra på gasen borde innebära att det knappast är förgasarproblem, möjligen får den lite för mycket då, men det borde inte göra den svår vid kallstart. Jag misstänker snarast dålig kompression, beckade kolvringar, otäta ventiler, blåst topppackning eller i värsta fall hårt sliten i ringar och cylinder. Den kan gå ganska bra med halvtaskig komp men den blir definitvt svårare att starta.
Det jag skulle göra närmast är att riva av toppen och kolla ventiler och allmänt hur det ser ut i cylindern och känna ner utmed cylinderväggen med ett mycket tunt bleck om kolvringarna pressar ut mot väggen. Ett tunt bladmått är idealiskt för det.
Senast redigerad av totte mån 01 feb 2010, 20:22, redigerad totalt 1 gång.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)