Anders Wilkes skrev:Jag hade definitivt önskat att återväxten varit bättre, kanske sätter det fart lite bättre nu när jag har härjat lite. 🙂
Om tanken är att på sikt omvandla till fullskiktat och blädningsbruk så är svaret "nej, du kommer aldrig bli nöjd om det är återväxt du väntar dig". Men du kanske siktar på att på sikt få till en granskärm som till slut avvecklas helt och så har du en granungskog istället?
Skog växer så långsamt på våra breddgrader att enda sättet att lära sig är att pussla ihop alla de observationer våra föregångare har gjort. Att bara utgå från egna mätningar och erfarenheter räcker inte. I de blädningsytor jag jobbade med som doktorand har huvuddelen av de små granplantor jag mätte höjd och toppskott på för 40 år sen i bästa fall nått 2-3 meters höjd nu. Men ytorna har stadigt ökat sin tillväxt tack vare ändrad skötsel, baserat på observationer på norska ytor anlagda på 1920-talet.
Ett tips i all välmening. Läs min handbok om blädningsbruk. Det jag sammanfattar där är inte mina egna idéer utan samlad kunskap från väldigt många människor runt om i framförallt Europa, från senare delen av 1800-talet fram till idag, som alla var nyfikna och intresserade av hur granskog fungerar och som mätte och dokumenterade vad de såg.