Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 27693 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#828885
Sundhult skrev:På vilka ställen har du praktiserat blädningsbruk, och hur stor areal har du brukat på varje plats?

Det fiffiga med oss människor är att vi inte måste uppfinna hjulet själva, varenda en av oss, från början, utan vi kan lära av andra. Därför måste jag inte själv ha haft egen blädningsskog där jag kunnat praktisera blädningsbruk, utan jag kan lära mig av vad andra lärt sig och dragit för erfarenheter och samla ihop allt det, inklusive de praktiska eller vetenskapliga försök jag varit inblandad i genom åren.

Det är på samma sätt som du inte själv behövt lära dig hur man hittar myrmalm, hur man sen tillverkar stål av myrmalmen, uppfinna förbränningsmotorn, uppfinna hur man förvandlar råolja till diesel, och sen bygga din egen traktor från grunden, osv för att kunna bedriva jordbruk. Du har dragit nytta av andras erfarenheter och uppfinningar. 😉

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#828886
Sundhult skrev:Jordart är inte samma sak som jordstrukturen.

Jasså? Då vill jag gärna höra din definition för jordart.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Anders Wilkes  
#828889 Hej Anders Wilkes här jag som är den som är med i filmen. Spännande att läsa alla reaktioner. Mycket av diskussionerna verkar hamna i att jämföra olika brukningsmetoder främst blädning och trakthyggesbruket. Detta borde det finnas massor med trådar och rapporter om, vilka flera har hänvisat till högre upp i tråden och till den diskussionen har jag väldigt lite att tillföra.

Den här filmen gjorde vi för att visa hur skogsbruk kan bedrivas på en småskalig gård och hur jag har valt att göra på min fastighet i nuläget och vilka motiv jag har till det. Vad som inte riktigt verkar nå fram med tanke på diskussionerna är att jag försöker livnära mig ekonomiskt på gården, genom växtodling, köttproduktion och virke.

Jag kan därmed inte ha en så lång tidshorisont i mina beslut som många verkar tycka vad gäller skogen och göra insatser som lönar sig om 50-60 år utan behöver fatta vettiga ekonomiska beslut här och nu som berör den tid jag har att lägga på mitt lantbruk så att pengar kommer in så jag kan betala mina levnadsomkostnader som alla andra.

Om man plockar bort det faktumet att jag finns och bara pratar skog rent allmänt utifrån massor av generella studier över 50 år eller mer, så hjälper liksom inte det mig. Vilket jag tror alla förstår. Jag är en del av landskapet som försörjer mig. Diskussioner bortom det blir bara på sin höjd litteraturstudier, statistik och rapporter som förvisso kan omvandlas till pengar om det är att skriva dessa man har som yrke. Men det har inte jag. Jag är lantbrukare, jag producerar mat och virke och behöver få betalt för dessa varor och det är viktigt att jag jobbar med de saker som har bäst ekonomisk utväxling.

Jag har en fast areal att förhålla mig till och i skogen försöker jag göra det som är bäst för mig och mitt fortsatta brukande. Vilket innebär att träd som nått måldiameter kan huggas och säljas i den omfattning som hushållet kräver. Vi har också tagit ett principbeslut inom familjen det blir inga nya hyggen. Det säger jag i filmen och det ligger fast. Det känns ganska skönt faktiskt och jag tror det är rätt på lång sikt också men det spelar ingen roll av ovan nämnda anledning.

Jag vurmar också för det lokalproducerade. När jag gick över från industrin och började jobba med matproduktion insåg jag ganska snart skillnaden med lokal och närproducerad mat både vad gäller pris och kvalitet men också framförallt kostnaderna. Det lokalproducerade har med kvalite i fokus möjlighet att leverera bättre än det som industrin levererar till lokalsamhället. Där är jag också lite av en idealist, jag tycker den bästa maten och virket skall komma dem till del som delar på landskapet. Att det också innebär att fler av lokalbefolkning kan sysselsättas, och få vettigt betalt utan att råvaruttaget höjs eller kanske till och med minskar är väldigt gynnsamt för lokalsamhället. Men med skogen i fokus kan en fördröjning av den utvecklingen mycket väl innebära att kvalitetsfördelarna förloras genom att den sista grova skogen också den processas ut genom industrin.

Jag tror vi lever i en unik tid, kanske löses det i framtiden med ny teknik men just nu känns det som vi slagit i taket vad gäller de konventionella brukningsmetoderna. Kostnaderna för huggarlag, maskiner, transporter och människors löneanspråk har drivits upp i en nivå där det lokala blivit lönsamt igen. Och jag förstår inte varför man som enskild skogsägare eller landsbygdsinvånare har något problem med det igentligen. Industrin flyttar verksamheter och byter metoder hela tiden beroende på kostnadsutveckling. Detta är ur ekonomisk synpunkt ingen skillnad förutom att det är just en fysisk plats som människor är en del utav och inte kan flyttas. Skilj platsen från människorna så kan man göra som man vill, men jag kommer hålla emot så hårt jag kan med att visa på alternativen som är affärsmässigt hållbara.

För att återgå till videon. 70 % av skogen som stod på skiftet innan mitt uttag ligger i spannet, 20-35 cm i brösthöjd. En storlek där virkesproduktionen och värdet ökar som mest, att i det läget kalavverka för att det blir bättre skog om 70-80 år är för mig lika dumt som att passa på att ta med årets kalvar med slaktbilen bara för att han ändå är där.

Fortsätt gärna kommentera men titta gärna innan dess på videon en gång till, glöm skogen och fokusera på skogsägaren. Härligt att ämnet engagerar.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828890
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sundhult skrev:Jordart är inte samma sak som jordstrukturen.

Jasså? Då vill jag gärna höra din definition för jordart.


Jordarten är vilka jordpartiklar jord består av.

Jordstrukturen är hur jordartspartiklarna förhåller sig till varandra fysiskt, genom att kemiska och organiska bindningar skapar hålrum mellan jordpartiklarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#828891 Ser du någon skillnad i utgångsläget mellan de jordar som man för länge sen omvandlade till åkrar och de som fick fortsätta vara skog?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828896
Lars Lundqvist SLU skrev:Ser du någon skillnad i utgångsläget mellan de jordar som man för länge sen omvandlade till åkrar och de som fick fortsätta vara skog?


Alla jord beror av jordarter och jordstruktur, oavsett om det är skog eller jordbruksmark.

Hur jordarna hanteras och brukar påverkar jordstrukturen, främst vilket ekosystem som den ingår i.

Vart är det du vill komma med det här stickspåret?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#828902 Skogsmark är till övervägande delen moräner, med en helt annan bärighet än jordbruksmark. Studier av kompaltering på skogsmark är oftast gjorda på sediment, eftersom det är så svårt att ta sig ner i en morän ens för att ta prover.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#828906
Anders Wilkes skrev:Jag kan därmed inte ha en så lång tidshorisont i mina beslut som många verkar tycka vad gäller skogen och göra insatser som lönar sig om 50-60 år utan behöver fatta vettiga ekonomiska beslut här och nu som berör den tid jag har att lägga på mitt lantbruk så att pengar kommer in så jag kan betala mina levnadsomkostnader som alla andra.

Det diskussionen handlar om är just balansen mellan att få in pengar idag och hur det påverkar den skog man som skogsägare lämnar efter sig.

Det intressanta ur min synvinkel är att de som väljer att slutavverka, markbereda och plantera av ena sidan i debatten lyfts fram som de som bara ser på ekonomin, bara vill tjäna pengar, medan de som väljer att höggallra som du gör, av samma sida lyfts fram som de som inte avverkar för pengarnas skull. Fast du själv för fram det ekonomiska argumentet - tjäna pengar här och nu.

Kritiken som förs fram här inne är att det som blir kvar där du har gallrat inte kommer att växa som du tror, och framförallt kommer inte luckorna att utvecklas som du tror.

Det som vid första anblicken kan se ut som ett "skonsamt" skogsbruk, på skogens villkor, kan alltså lika gärna beskrivas som ett sätt att avverka det som lönar sig bäst och hur det blir sen spelar mindre roll.

Samtidigt är det naturligtvis så att om den totala mängd du avverkar är pytteliten i förhållande till hela skogsinnehavet så påverkas skogen som helhet i praktiken ingenting av ditt skogsbruk. Då kommer du så småningom lämna efter dig en innehav som varit orört under lång tid, vilket kan skapa problem i sig själv för den som tar över, om nästa skogsbrukare vill sköta skogen mer aktivt. Skogsbruk ÄR en långsiktig verksamhet eftersom träden växer så långsamt, och det man som skogsskötare gör eller inte gör får konsekvenser långt fram i tiden, vare sig vi vill det eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828907
Lars Lundqvist SLU skrev:Skogsmark är till övervägande delen moräner, med en helt annan bärighet än jordbruksmark. Studier av kompaltering på skogsmark är oftast gjorda på sediment, eftersom det är så svårt att ta sig ner i en morän ens för att ta prover.


Morän är en jordart.
Jordstrukturen är den fysiska uppbyggnaden mellan jordpartiklar, alltså moränen.

En jordart som är så kompakt att du inte kan ta prov i den har väldigt dålig jordstruktur = dålig jordaggregering.
Oavsett om det på jordbruksmark, din gräsmatta eller i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Peterdenmellanstore  
#828908
Sundhult skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Ser du någon skillnad i utgångsläget mellan de jordar som man för länge sen omvandlade till åkrar och de som fick fortsätta vara skog?


Alla jord beror av jordarter och jordstruktur, oavsett om det är skog eller jordbruksmark.

Hur jordarna hanteras och brukar påverkar jordstrukturen, främst vilket ekosystem som den ingår i.

Vart är det du vill komma med det här stickspåret?


Bra fråga Sundhult. Jag har också funderat lite på Lars sätt att slå bort frågan om markkomprimering. Att prata om marktypers tålighet eller känslighet för komprimering verkar ju lite snett. Om jag fattat det rätt ligger mycket finrötter mm i ytligt i humusskiktet. Och det lär plattas till oberoende av vad det är för mark under.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Peterdenmellanstore  
#828909
Peterdenmellanstore skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, det finns omfattande kritik mot dels hur en del av experimenten genomförts och ännu mer hur de sen tolkats av Simard et al. Och den skarpaste kritiken framförs av forskare som tidigare på olika sätt varit delaktiga i samma forskning och nu insett felen som begicks och därför omprövat sin vetenskapliga ståndpunkt.


Kan du fixa länkar där det går att läsa om. Att google ger kanske inte allt


Lars! Jag vill helst inte tjata men jag vill gärna läsa om den forskningskritk du hänvisar till. Jag har googlat efter bästa förmåga nu igen. En del intressant men det verkar mest handla om medias sätt att beskriva saken. Och att det inte stämmer så bra är ju inte nån nyhet. Så hjälp mig att hitta tack

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Peterdenmellanstore  
#828913
Badger skrev:
isteskog skrev:Kan komma mycket småtall i körvägar och små luckor..... de brukar bli max 1,5 m enligt min erfarenhet.


Jag har inte studerat så noga hur de utvecklas, men eftersom min fastighet har en del tall som står ganska trångt bland gran där mina förfäder blädade så verkar det som att de ibland klarar sig på längre sikt


Jag har också sett en del tall som tar sig upp i småluckor mm. och blir stora träd. Verkar vanligt i tallskogar på sandig mager mark. Jag är amatör på området så klart. Men jag tycker om att läsa på lite när något intresserar mig och med internet är det ju lätt. Man kan tex googla gap dynamics. Ofta bra att googla på engelska för svenska är ju ett litet språk. Jag tycker det verkar som Lars ger en för enkel bild av hur det fungerar. Konstigt för forskare brukar ge ganska breda svar annars.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Peterdenmellanstore  
#828914
Lars Lundqvist SLU skrev:Här finns en del…

https://apps.ualberta.ca/directory/person/karst


Tack!

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Peterdenmellanstore  
#828915 Det var en lång lista. Är det någon särskild titel du vill rekomendera?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).