Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 31212 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:Hyggeskanter längs äldre bestånd innebär alltid en viss risk. Ju mer total beståndskant, desto högre total risk. Det innebär också att ju mer den totala hyggesarealen delas upp, desto mer total hyggeskant blir det.

Förenklat exempel: Ett kvadratiskt hygge på 1 ha (100x100 m) har totalt 400 m beståndskant (4x100 m). Om det delas upp i fyra kvadratiska "hyggesfria" hyggen om 50x50 m (0,25 ha) så kommer varje sådant mindre hygge ha 200 m beståndskant (4x50 m), dvs totalt 800 m beståndskant tillsammans för alla fyra minihyggena för samma totala kala yta.

På samma sätt ger långsmala hyggen mer beståndskant än en mer kompakt form på samma areal. Förr tillämpade man ibland något som kallades "kulisshyggen", där arealen delades upp i långsmala hyggen med ridåer av kvarvarande skog emellan. Dessa ridåer fick ofta omfattande skador.

Om man vill minimera beståndskanten skall man ju göra cirkulära hyggen 😎😉 1 hektar hygge får 354 meter (2x100xRot(pi)) beståndskant, 10% mindre än ett kvadratiskt hygge. Det kanske kan bli lite svårt att få till kommande hyggen men vissa profeter kanske inte bryr sig.

Användarvisningsbild

Badger  
#828512 På tal om hyggeskanter eller inte är jag lite nyfiken på hur uttagen gjordes här och hur det gått med stormskadorna i de här exemplen. https://youtu.be/Ji-1abq9Ba8?si=vPbVi-pyyXU7WPTo

Användarvisningsbild

laguma  
#828517 Det ståndortsanpassade skogsbruket idag som utgår ifrån markens produktionsförmåga och de beståndsindelningar som sker utifrån det .
Leder oundvikligen till en ökning av allt mer cirkulära bestånd med vissa undantag

r93  
Badger skrev:På tal om hyggeskanter eller inte är jag lite nyfiken på hur uttagen gjordes här och hur det gått med stormskadorna i de här exemplen. https://youtu.be/Ji-1abq9Ba8?si=vPbVi-pyyXU7WPTo

Lång film… men lyssna vid 1:25:30
Tyngden på skördarna är ett problem, men drönartekniken har snart löst det?

Det är grov skog som ska ut, helikopter finns redan? Varför använder dom inte det?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:
Badger skrev:På tal om hyggeskanter eller inte är jag lite nyfiken på hur uttagen gjordes här och hur det gått med stormskadorna i de här exemplen. https://youtu.be/Ji-1abq9Ba8?si=vPbVi-pyyXU7WPTo

Det är grov skog som ska ut, helikopter finns redan? Varför använder dom inte det?

Inte skördaren som är problemet i skogen, den går bara en gång med lågt marktryck. Däremot är alla resor en skotare ska gå ett större problem, trots lågt marktryck.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#828524 Ett uppenbart problem är att misslyckade exempel kommer försvinna medan de mest lyckade blir kvar. Det här problemet finns i viss mån även när det gäller experimentella ytor som exv SLU lagt ut.

Ett annat problem är brist på dokumentation. Även om det fanns nåt slags dokumentation i början så försvinner den med tiden eftersom den inte arkiveras på ett bestämdigt och sökbart sätt.

Det tredje problemet, som alla fältförsök lider av, är att det är oftast roligare att anlägga nya än att följa befintliga över lång tid. Sett ur forskningens synvinkel är det dessutom otroligt mycket lättare att få pengar till att anlägga nya fältförsök än att mäta om gamla.

Och det fjärde och sista problemet är att en klar majoritet av praktiska försök som läggs ut av enskilda, kommuner och företag saknar kontrollytor. Dels i form av orörda ytor och dels i form av alternativa behandlingar att jämföra med. I och med det går det inte att dra några konkreta slutsatser mer än "såhär blev det här…". Det hade ju varit bra med nån form av standardförfarande att jämföra med.

Tralsmo  
#828525 Det här med hyggeskanter å å hur man avverkar bestånd på ett sån sätt som minskar riskerna för stormskador är rätt intressant.
Ja har funderat en del på de.

De är inte så enkelt å få till de över tid å över ägarbyte.
Om man nu tänker så långt alltså.

Låt va att de faktiskt är som laguna säger om ståndortsanpassning.
Men hur kommer de å huggas i framtiden med alla kompromisser som måste göras i ett skogsbruk.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
bengt.a skrev:Däremot är alla resor en skotare ska gå ett större problem, trots lågt marktryck.

Huvuddelen av svensk skogsmark är morän. Där är nästan aldrig kompaktering av markytan ett problem.

Användarvisningsbild

laguma  
r93 skrev:

Herregud, är du medveten om dessa kostnader och vilka klimatkonsekvenser det skulle innebära?

r93  
laguma skrev:
r93 skrev:

Herregud, är du medveten om dessa kostnader och vilka klimatkonsekvenser det skulle innebära?

Ja, i allra högsta grad! Ironi fungerar dåligt på nätet ibland.

Kvinnan i filmen däremot, tror nog att detta snart är fixat med drönare.

Men helikopter finns ju redan nu!

Användarvisningsbild

laguma  
Tralsmo skrev:Det här med hyggeskanter å å hur man avverkar bestånd på ett sån sätt som minskar riskerna för stormskador är rätt intressant.
Ja har funderat en del på de.

De är inte så enkelt å få till de över tid å över ägarbyte.
Om man nu tänker så långt alltså.

Låt va att de faktiskt är som laguna säger om ståndortsanpassning.
Men hur kommer de å huggas i framtiden med alla kompromisser som måste göras i ett skogsbruk.

Det har jag med. Ett problem är att allt för många "Waffers" idag äger skog.
men efter som både skogsbruk och klimatpolitik borde gå före eventuella personliga nycker så har jag svårt att se en bra lösning samtidigt som fossil lobbyn dumpar åtskilliga miljoner i en kampanj som syftar till ett ökat utsläppsutrymme för deras verksamhet.
Och att vi har en en helt okritisk miljörörelse som är glada för varje anonymt bidrag de får utan att behöva redovisa varifrån dessa pengar kommer ifrån.

Användarvisningsbild

Badger  
#828535 Om du undrar över bidragen till klimatrörelserna så kan du kolla loggorna på skogsmonitor och räddaskogen m.fl. webbar.

Användarvisningsbild

laguma  
#828544 Det där tror du ju uppenbarligen på.

marcus1  
#828545 Alla vi som har hållit på med skogbruk en längre tid har väl haft sina visioner hur man skall sköta ett visst bestånd, men då 30 år gått så får man stå där och fundera över vad fan tänkte och trodde man då naturen skött det på ett annat sätt än man tänkt sig.
Filmen är väl ett typexempel på när någon skall börja med kontinuitets skogsbruk en gammal skog med grova och mindre träd.
Första skedet då man avverkar de raka härskande stammarna kommer att visa fina resultat
Andra skedet då man avverkar de medhärskande stammarna kan lyckas om det inte har blåst sönder eller granbarkborren varit på besök.
Men sen går det som Lars beskrev, man står där med ett bestånd som består av undertrykta och lågkvalitativa stammar som producerar massaved till ett ringa värde.
Han verkade intresserad av sin skog och att pröva nya saker men jag misstänker nog att han kalhugger om 20 år och tänker "vad f#n tänkte jag" 🤦‍♂️😀

Användarvisningsbild

laguma  
marcus1 skrev:Alla vi som har hållit på med skogbruk en längre tid har väl haft sina visioner hur man skall sköta ett visst bestånd, men då 30 år gått så får man stå där och fundera över vad fan tänkte och trodde man då naturen skött det på ett annat sätt än man tänkt sig.
Filmen är väl ett typexempel på när någon skall börja med kontinuitets skogsbruk en gammal skog med grova och mindre träd.
Första skedet då man avverkar de raka härskande stammarna kommer att visa fina resultat
Andra skedet då man avverkar de medhärskande stammarna kan lyckas om det inte har blåst sönder eller granbarkborren varit på besök.
Men sen går det som Lars beskrev, man står där med ett bestånd som består av undertrykta och lågkvalitativa stammar som producerar massaved till ett ringa värde.
Han verkade intresserad av sin skog och att pröva nya saker men jag misstänker nog att han kalhugger om 20 år och tänker "vad f#n tänkte jag" 🤦‍♂️😀

Jag har varit en "Fluga på väggen " i 30 år. Ni vet inte vad ni pratar om över huvudtaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).