SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

517 inlägg 116888 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Onefield  
Elis76 skrev:Norra förväntas dela ut 65 kronor/m3fub för alla levererade sortiment under 2023 som efterlikvid 2024 om årsstämman ger bifall.

Vad beträffar virkespriserna ligger man redan över Sveaskogs nya priser, men det avspeglas inte i Norras prislista. Norra jobbar med olika pristillägg vilka inte är publika för gemene man.

Massavedspriset ligger redan över 500 kr/m3fub exklusive den kommande efterlikviden.

Att Norra skulle ha premierat gallringar framför sågtimmer vilket skulle ha gett timmerbrist i sågverken stämmer inte. Däremot har det funnits bärighetsproblem under 2023 vilket bidragit till större rotstående lager än planerat då man inte kunnat driva ut virket ur skogen.

Vad jag kan se på prislistan så betalar Norra Skog bara 400kr för barrmassan t ex här i Västerbotten.

Alltså 100kr under Sveaskog.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

joran  
Elis76 skrev:
joran skrev:Men du vet att den är trovärdig?

Vad tror Du själv?

Jag tror att Skogz diagram är lika trovärdigt som ditt exempel från Norra skog.
Sedan tror jag att Sveaskog betalar mer för virket än Norra skog just nu, eller det har Sveaskog alltid gjort här i Västerbottens inland😉👍 🌲

Användarvisningsbild

Mellberg  
#828201 Mycket troende, plötsligt, i denna tråden! Här i HK, köper inte Sveaskog(staten) någonting, av någon anledning? Efterlikviden och andra tillägg, gör att det nog bara är lokala värmeverk, som kan matcha Norra Skog.

Om du är skogsägare i norra Sverige, bli medlem i Norra Skog för ett uthålligt och lönsamt privatskogsbruk. Som medlem blir du delägare både i sågverk och massaindustri.

OBS! Kostar inget att bli medlem heller!!!

isteskog  
Mellberg skrev:Mycket troende, plötsligt, i denna tråden! Här i HK, köper inte Sveaskog(staten) någonting, av någon anledning? Efterlikviden och andra tillägg, gör att det nog bara är lokala värmeverk, som kan matcha Norra Skog.

Om du är skogsägare i norra Sverige, bli medlem i Norra Skog för ett uthålligt och lönsamt privatskogsbruk. Som medlem blir du delägare både i sågverk och massaindustri.

Har Norra inga insatsavdrag?

Användarvisningsbild

Elis76  
#828231 Här kan man läsa om medlemskapet i Norra
https://www.norraskog.se/medlem/faq/medlemskap-insatser

Som jämförelse finns Södramodellen här.
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/medlem-i-sodra/sa-fungerar-sodra/sodramodellen/

isteskog  
Elis76 skrev:Här kan man läsa om medlemskapet i Norra
https://www.norraskog.se/medlem/faq/medlemskap-insatser

Som jämförelse finns Södramodellen här.
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/medlem-i-sodra/sa-fungerar-sodra/sodramodellen/

Insatsavdraget är ungefär som på Mellanskog då!

Användarvisningsbild

joran  
Mellberg skrev:Mycket troende, plötsligt, i denna tråden! Här i HK, köper inte Sveaskog(staten) någonting, av någon anledning? Efterlikviden och andra tillägg, gör att det nog bara är lokala värmeverk, som kan matcha Norra Skog.

Kostnaden kommer istället med det betydligt lägre virkespriset hos Norra.Hur svårt kan det va? Bara att läsa innantill.
Som skogsägare i Norr ska man vara modig och tänka utanför boxen. Ditt virke är guld värt, nu och framöver.Norra skog gör allt man kan för att hålla virkespriset nere. Tur att det finns andra aktörer som driver på framåt!
👍💪😉 🌲

Användarvisningsbild

Hodal  

Har du provat att bjuda ut en slutavverkning till alla virkesköpare som är verksamma i trakten? Inte bara ringt och fått listor som svar, utan sagt att du bara kommer att avverka om du får tillräckligt bra betalt, och att du tidigare har varit trogen Norra, men nu vill prova vad andra har att erbjuda. Vad bjöd då Norra, och vad bjöd de andra?

Du skriver att
Som medlem blir du delägare i både sågverk och massaindustri.

Vad händer om andra användningsområden ger högre betalningsförmåga för virket? Tror du att Norra kommer att betala bäst för virket även om det ger förlust? Det tror inte jag. Det är bättre att få maximalt betalt för virket och sedan köpa aktier i skogsbolag för pengarna om man prompt vill äga skogsindustrier.

Gör en liknelse med Arla. Ger de bönderna vad de vill ha för mjölken? Om svaret är nej, kan du ställa dig frågan om Arla fungerar som ett bondekooperativ eller som ett industriföretag. Och sedan kan du ställa dig frågan om Norras industriägande alltid kommer att vara av godo för delägarna.

Jag är för kooperativ av skogsägare och bönder och vad som helst, men ju mer industrialiserade dessa kooperativ blir, desto fler andra intressen kommer att konkurrera med medlemmarnas. Vilket syns på prislistorna.

Användarvisningsbild

Mellberg  
Hodal skrev:Har du provat att bjuda ut en slutavverkning till alla virkesköpare som är verksamma i trakten? Inte bara ringt och fått listor som svar, utan sagt att du bara kommer att avverka om du får tillräckligt bra betalt, och att du tidigare har varit trogen Norra, men nu vill prova vad andra har att erbjuda. Vad bjöd då Norra, och vad bjöd de andra?

Finns bara ett sågverk, två bolag S och H, två skogsägareföreningar Norra och en liten lokal, Nätraälven. S, H och sågverket, bjuder normalt +/- 10 kr upp eller ner. Bra betalt får du bara om du har en liten slaskpost som de får ta när de avverkar hos grannen. Då kan de visa att de fick avverka på min skog.

Har sålt ett flertal poster till bolagen de sista 40 åren. Men 2018 sålde jag ett lrk till Norra som S inte ville matcha ca, 4500 m3sk.

Användarvisningsbild

Mellberg  
joran skrev:

Kostnaden kommer istället med det betydligt lägre virkespriset hos Norra.Hur svårt kan det va? Bara att läsa innantill.
Som skogsägare i Norr ska man vara modig och tänka utanför boxen. Ditt virke är guld värt, nu och framöver.Norra skog gör allt man kan för att hålla virkespriset nere. Tur att det finns andra aktörer som driver på framåt!
👍💪😉 🌲[/quote]

Styrkan med Norra är att du får lika bra betalt i hela verksamhetsområdet. Alla får i år en rejäl efterlikvid, gäller även leveransvirke! Olika tillägg gör att Norra väl matchar övriga köpare. Bra utdelning på insatserna dessutom, vilket gör att du får en ränta på ränta effekt, under många år.

Ser man på helheten är Norras koncept riktigt intressant om man vill förbättra lönsamheten i privatskogsbruket,

Användarvisningsbild

Hodal  
Mellberg skrev:
Hodal skrev:Har du provat att bjuda ut en slutavverkning till alla virkesköpare som är verksamma i trakten? Inte bara ringt och fått listor som svar, utan sagt att du bara kommer att avverka om du får tillräckligt bra betalt, och att du tidigare har varit trogen Norra, men nu vill prova vad andra har att erbjuda. Vad bjöd då Norra, och vad bjöd de andra?

Finns bara ett sågverk, två bolag S och H, två skogsägareföreningar Norra och en liten lokal, Nätraälven. S, H och sågverket, bjuder normalt +/- 10 kr upp eller ner. Bra betalt får du bara om du har en liten slaskpost som de får ta när de avverkar hos grannen. Då kan de visa att de fick avverka på min skog.

Har sålt ett flertal poster till bolagen de sista 40 åren. Men 2018 sålde jag ett lrk till Norra som S inte ville matcha ca, 4500 m3sk.

Du glömmer Rundvirke skog och det där nya bolaget i Sundsvall (Nordic wood eller vad de hette). Säkert finns det fler. Det låter i alla fall bra att du inte är helt trogen Norra.

Användarvisningsbild

Elis76  
#828346 Rundvire Skog har inte gjort någon vinst att tala om de senaste tio åren. Det egna kapitalet är även försvinnande lågt - 2,7 MSEK för bokslutet 2022.

Nordic Wood Supply omsatte 2,3 MSEK för det brutna räkenskapsåret 2022.

Personligen skulle jag aldrig skriva på något virkeskontrakt med företag som har så svaga balansräkningar.

isteskog  
Elis76 skrev:Rundvire Skog har inte gjort någon vinst att tala om de senaste tio åren. Det egna kapitalet är även försvinnande lågt - 2,7 MSEK för bokslutet 2022.

Nordic Wood Supply omsatte 2,3 MSEK för det brutna räkenskapsåret 2022.

Personligen skulle jag aldrig skriva på något virkeskontrakt med företag som har så svaga balansräkningar.

Anledningen är att de inte ska gå med vinst! De har förädlingsbolag i koncernen som gör bättre resultat. 😎

jannee  
#828362 LOGISKT sett borde det INTE vara någon prisskillnad på virke från Norrland eller virke från Sydsverige.
EGENTLIGEN borde de i norr ha BÄTTRE betalt för sitt virke eftersom det oftast är av högre kvalitet.
När det gäller kvaliteten på sågad vara är jag idiotsäker, har nämligen lastat norrländskt virke men även virke från både mellersta men även södra delen av Sverige, och t. o. m. en enkel eller simpel chaufför kunde se kvalitetsskillnader.
Det sitter personer eller företag som verkligen skor sig på Norrländskt virke, är egentligen en vansinnigt absurd situation.
Till och med sågverken i södra Sverige går bra, så pass bra att de döljer sina övervinster med att köpa upp andra sågverk till överpris för att i ett senare skede lägga ned dem.
Vida är bara ett exempel.
Kronan rasar och påföljden blir följande.
Just nu får vi extra bra betalt för vårt virke, och orsaken är ENKEL, de kan inte längre importera billigt virke.
Till och med Södra som tjänar multum på sin pappersmassa, som de säljer i dollar, tänker eventuellt bygga ett nytt megasågverk i Kisa.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:LOGISKT sett borde det INTE vara någon prisskillnad på virke från Norrland eller virke från Sydsverige.
EGENTLIGEN borde de i norr ha BÄTTRE betalt för sitt virke eftersom det oftast är av högre kvalitet.
När det gäller kvaliteten på sågad vara är jag idiotsäker, har nämligen lastat norrländskt virke men även virke från både mellersta men även södra delen av Sverige, och t. o. m. en enkel eller simpel chaufför kunde se kvalitetsskillnader.
Det sitter personer eller företag som verkligen skor sig på Norrländskt virke, är egentligen en vansinnigt absurd situation.
Till och med sågverken i södra Sverige går bra, så pass bra att de döljer sina övervinster med att köpa upp andra sågverk till överpris för att i ett senare skede lägga ned dem.
Vida är bara ett exempel.
Kronan rasar och påföljden blir följande.
Just nu får vi extra bra betalt för vårt virke, och orsaken är ENKEL, de kan inte längre importera billigt virke.
Till och med Södra som tjänar multum på sin pappersmassa, som de säljer i dollar, tänker eventuellt bygga ett nytt megasågverk i Kisa.

Sett som konstruktionsvirke och gran tror jag inte du får något sydsvenskt sågverk att hålla med dig. Då är sydsvensk gran på dom flesta punkter bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).