Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

112 inlägg 13807 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Mangan skrev:Jag har Makita till små handverktyg och Huskvarna till stora verktyg. Ser inte hur dessa kunde haft samma typ av batterier oavsett.

Dewalt har flexvolt för både 18 och 54 volt med samma koppling
https://www.dewalt.se/system/batterisystem/xr-flexvolt

Men en standard kan vara uppdelad efter storlekar 18v, 36v , 54v , 76v.

Å Hikoki (f.d. Hitachi) har ett motsvarande system, fast för 18/36V. Systemet kallas för Multivolt.

Å dessa batterier passar då alla gamla 18V Hitachi-maskiner, som går på Li-jon batterier (men inte de som går på gamla 18V NiCd/NiMH-batterier). Däremot kan laddaren behöva bytas ut och multivolt-laddaren fungerar även till vanliga 18V-batterier.

Hur vida dessa multivolt-batterier passar till Hitachis äldre 36V- Li-jon maskiner, är jag dock mer osäker på. 36V-laddaren behöver dock bytas ut till en multivolt-laddare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 16 jan 2024, 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Badger  
#827323 Och Festool har en annan lösning där de i vissa maskiner två 18v batterier för mer effekt i samma maskin. Det finns flera olika lösningar på samma problem... det här hjulet gillar marknaden att återuppfinna 😤

TS
Användarvisningsbild

#827351 Tror även att Makita kör med samma princip på sina 36V batterisågar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Rossignol  
#827843 Hur länge räcker ett batteri? Är det lika lång tid som en full tank på motsvarande bensinmaskin?

Användarvisningsbild

#827910 Det beror ju på många saker, som t.ex. hur du kör och hur stor bensintanken är på jämförelsemaskinen, men ofta brukar de större klick-batterierna gott och väl motsvara en rejäl tank bensin i prestanda.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
#827915 Har inga erfarenheter av Elröjsåg, men för motorsåg så håller jag med Niklas. Där motsvarar de största batterierna ungefär en tank, men då ska man tillägga att det inte finns elsågar motsvarande de större bensinsågarna.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#827961 Med ett bli 300 så blir körtiden med trimmertråd faktiskt längre än med klinga. Vid intensiv röjning så räcker batteriet till 40 minuters sågarbete.
Med tråd blir drifttiden minst lika lång som med min fs200 som för övrigt funkar uselt till röjning.

Användarvisningsbild

#827969 Ok! Varför tycker du att Stihl FS 200 är så urusel på röjning? För rent effektmässigt borde de lira i samma division.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:Ok! Varför tycker du att Stihl FS 200 är så urusel på röjning? För rent effektmässigt borde de lira i samma division.
/Niklas

Riggröret vibrerade som ett bakfullt fyllo vid gaspådrag och det var dessvärre inte klingans fel..😨

Användarvisningsbild

Rossignol  
#828012 Hur lång tid tar det att ladda ett AP500S-batteri el motsvarande?

Användarvisningsbild

Badger  
Rossignol skrev:Hur lång tid tar det att ladda ett AP500S-batteri el motsvarande?

Finns en snabbladdare som tar ca 30 min och en vanlig som tar drygt en timma. Jag har ett par av den långsamma och kombinerar lossning och lunch medan de laddas.

TS
Användarvisningsbild

#828059 Sedan måste ju temperaturen vara mellan 0/5-40 grader vid laddningen. Annars tar inte batteriet laddning, vilket kan ställa till det under främst vintern.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
#828065 Har inte haft någon problem med laddning nu i vinter, men i somras när det var hett fick ett batteri svalna ett par minuter innan det kunde laddas.

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
#828074 Vad är skälet till att ni kör batteridrivna maskiner? Billigare drift, mindre buller, slippa avgaser? Finns det fler skäl?

Användarvisningsbild

#828085 Ja, att de är så lättstartade (då de alltid brukar starta direkt på första knapptryckningen), helt tysta på tomgång, driftsäkra och ofta lättare än motsvarande bensinare.

För t.ex. batteridrivna gå bakom-gräsklippare tillkommer också det faktum att de helt saknar motorolja, varför de även kan klippa riktigt branta slänter.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).