Mangan skrev:Jag tycker Badger har sammanfattat det bra. Jag har dryga 100ha med lite lån, och det går inte att livnära sig på om man vill leva någorlunda normalt liv.
Sörlänningen skrev:
Jag har drygt 200ha utan lån. Och det går kanske att leva på, men det blir ingen hög inkomst. Har man däremot ett vanligt jobb samtidigt blir det rätt bra.
Badger skrev:Sörlänningen skrev:
Jag har drygt 200ha utan lån. Och det går kanske att leva på, men det blir ingen hög inkomst. Har man däremot ett vanligt jobb samtidigt blir det rätt bra.
Trevligt med äkta erfarenhter från någon som har en fastighet precis i "ekonomiska gränsen". Sköter du allt själv med egna maskiner eller tar du in entreprenörer?
Antar att det är trevligt att ha en stor skog nog som "försäkring" i ryggen om du skulle lacka ur på jobbet och kunna säga upp dig om du vill.
Sörlänningen skrev:
Nä, egna maskiner har jag inte kompetens för. Jag röjer och planterar en del. Annat får experterna hantera.
Ja, det är onekligen trevligt att ha en stor skog. Man har haft tur.
Vildmark skrev:Problemet med skog är att omloppstiderna är så långa. Har du väl skördat så dröjer det lång tid innan nästa skörd.
Nä, egna maskiner har jag inte kompetens för. Jag röjer och planterar en del. Annat får experterna hantera.
Ok, om du varit utbildad skördarförare och jobbat heltid i din egen skog hade kalkylen sett drastiskt annorlunda ut då?
jannee skrev:Plantering men även röjning är kostnader man kan undvika genom eget arbete.
Med en billig traktor och skogsvagn kan man också spara in många sköna tusenlappar.
En gammal traktor (BM 400/430 Ford 4 000 ) med vajerkran kan du oftast finna för i runda slängar 40/50 tusen kronor.
Dessa pengar kan du lätt tjäna in, det enda du behöver "offra" är lite egentid.
Att själv arbeta upp vindfälle, ströträd lite varstans, mindre hobbar med insektsangripna träd gör att du har möjlighet att trots allt få ett bra netto för nedlagd tid.
Leja för sådant arbete kan i stället innebära en kostnad, en kostnad som gör att det är tveksamt att över huvud taget göra något.
Sörlänningen skrev:. För att få full utväxling på avverkning från egna maskiner krävs att så mycket skall stå rätt att det nog är rätt få som är i det läget..
Ok, om du varit utbildad skördarförare och jobbat heltid i din egen skog hade kalkylen sett drastiskt annorlunda ut då?