Uppvärmning

Vad är optimal diff mellan framledning och returledning?

69 inlägg 10353 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Vad är optimal diff mellan framledning och returledning?

Ent  
#825880 Eldar en Vedex 3300 mot 2 kubiks tank. 1 1/2 plans timrad s.k. Norrbottensgård. Nu när vi haft schwainigt kallt (neråt -36) så shuntar det ut runt 50 grader i genomsnitt. Styrs via innegivare och Thermomatic motorshunt.

Cirkulationspumpen är en Wilo-Yonos Pico, modern steglös sak som i någon mån är självjusterande utifrån husets behov... tveksamt men ändå.

Om man ställer upp cirkpumpen får man liten diff mellan fram- och returledning, typ ett par grader. Annars i vardagslag ställer jag ner cirkpumpen så att jag har 8-10 graders diff vilket också mokaren rekommenderar. Spontant känns det ju också vettigt att mjölka ut så mycket värme som möjligt i radiatorkretsen.
Men.
Ju kallare returvatten, desto mer måste shunten ta från tanktoppen, och ju mer svalt returvatten går till tankens botten. Det borde innebära mer omrörning...
Omvänt, om returvattnet är varmt behövs det mindre varmvatten från tanktoppen, och mindre returvatten till tankbotten, vilket borde betyda mindre omrörning.
Jag har lite random labbat med båda varianterna utan se nån direkt skillnad. Vad säger ni, vilket är smartast ur värmeekonomisk synpunkt?

Senast redigerad av Ent mån 08 jan 2024, 13:11, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är optimal diff mellan framledning och returledning?

Fredrik Reuter  
#825882 Jepp, detta har jag också "random labbat" med så väntar med spänning på bra svar.
Lutar lite just nu åt att få ner flödet för så stor skillnad mellan fram och retur men det är ju också på bekostnad av husfriden när vädret ändrar sig.

Tralsmo  
#825928 De där me husfriden känner man igen.

Ent  
#825987 För min del så sköter rumstermostaten och motorshunten husfriden, så länge jag ser till att det finns ved och att jag eldar 😉. Så kärnfrågan är vilket som hushållar bäst med värmen i tanken om huset och rumsgivaren vill ha exempelvis 45 grader i framledningen. Är det bäst med låg hastighet på cirkpump->ta ut mer varmvatten från tanktopp->mer returvatten till tankbotten,
eller
hög hastighet på cirkpump->ta ut mindre varmvatten från tanktopp->skicka mindre returvatten till tankbotten?

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825990 Klarar pumpen att ge full värme på alla element även med lägre pumphastighet?

aho  
#826004 Energin som hämtas från tanken är flödet gånger temperaturskillnaden gånger vattnets värmekapacitet. Så vill man ha ut en viss mängd energi med minsta möjliga flöde i tanken så ska temperaturskillnaden vara så stor som möjligt. Satsa på att få vattnet som går tillbaks till tanken så kallt som möjligt, då borde det skikta sig bäst.

Cat554  
#826008 Det stemmer som aho sier. större Delta t krever mindre flow for å få ut samma kW. Men man brukar räkna 20 grader som optimalt, da man inte önsak kallare vatten enn 60 grader inn på pannan när man eldar igjen. Lägre temperatur på returen vil ge kondens i pannan, og derigjennom rust og nedsatt levetid. OH

Användarvisningsbild

JohannesG  
#826013 Jag är absolut ingen expert på området. Så var det avklarat.

I vårt system här hemma finns ingen cirkulationspump förutom mellan panna och tank då. Ut till elementen är det självcirkulation. Skiktningen i tanken, blir väldigt tydlig. Eftersom tanken är platsbyggd med lös isolering är det lätt att kontrollera detta genom att dra fingret över plåten, på några centimeter kan det gå från ljummet till att man bränner sig riktigt ordentligt.
Om botten har en temperatur på 40°C kan toppen fortfarande ha en temperatur på 110°C (övertryckssystem tillåter temperaturer över 100°C).

Desto mindre vattnet blandas runt desto längre kan du värma kåken på en eldning.

Bosse1  
#826032 Roligt att exprimentera just nu kör jag max ut med manuell shunt ,sen får dragregulatorn hålla ca60.
Iwabo spånungn, inga acctankar och 20 element.

Ent  
Cat554 skrev:Det stemmer som aho sier. större Delta t krever mindre flow for å få ut samma kW. Men man brukar räkna 20 grader som optimalt, da man inte önsak kallare vatten enn 60 grader inn på pannan när man eldar igjen. Lägre temperatur på returen vil ge kondens i pannan, og derigjennom rust og nedsatt levetid. OH

Laddningen från pannan till ackumulatortank sköts av en Laddomat 21, den har en inbyggd termostat som förhindrar att kallt vatten går in i botten på pannan och ger kondens.

TS

Ent  
gnisten83 skrev:Klarar pumpen att ge full värme på alla element även med lägre pumphastighet?

Med högre pumphastighet blir elementen jämnvarma uppifrån och ner. Med låg hastighet blir de lite svalare i nederkant vilket också avspeglas på termometrarna som mäter fram- och returledningarnas temperatur.
Möjligtvis kan elementen på nedervåningen bli en aning svalare än de på övervåningen vid låg hastighet, men det är ingen dramatisk skillnad.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#826066 Med mindre delta på radiatorerna så avger de mer värme eftersom de värmer luften runt dom effektivare då. Det låter baklänges men jag fick för många år sen en snygg termodynamisk förklaring.

Så hög fart på framledningspumpen ger mer värme från radiatorerna men skapar å andra sidan rent mekaniskt en omrörning i tanken så skiktningen kan försvinna och man får väldigt lite skillnad mellan topp och botten i tanken.
Låg fart på framledningspumpen ger mindre värme från radiatorena men bevarar skiktningen i tanken, eftersom det kalla, tyngre returvattnet då släpps in långsamt i botten och stannar där.

Ent  
Lars Lundqvist SLU skrev:Med mindre delta på radiatorerna så avger de mer värme eftersom de värmer luften runt dom effektivare då. Det låter baklänges men jag fick för många år sen en snygg termodynamisk förklaring.

Så hög fart på framledningspumpen ger mer värme från radiatorerna men skapar å andra sidan rent mekaniskt en omrörning i tanken så skiktningen kan försvinna och man får väldigt lite skillnad mellan topp och botten i tanken.
Låg fart på framledningspumpen ger mindre värme från radiatorena men bevarar skiktningen i tanken, eftersom det kalla, tyngre returvattnet då släpps in långsamt i botten och stannar där.

Precis så har jag också tänkt angående omrörningen i tanken. Men min fundering är: låt oss säga att vid en viss yttertemperatur behöver radiatorerna ge 1000 Watt per styck för att hålla huset varmt. Med hög hastighet behöver shunten inte ta så mycket varmvatten från tanktopp för att radiatorerna ska ge 1000 W. Därmed blir det mindre returvatten till tanken. För oavsett pumphastighet kan det ju rimligen inte trycka in mer returvatten i tanken än exakt den mängd man tar ut på toppen, eller hur?
För att få 1000 W värme med låg pumphastighet behöver shunten ta mer varmvatten från toppen, och då blir det motsvarande ökad mängd returvatten till botten.

Jag förstår att mitt resonemang går på tvärs mot det vedertagna men det är det ju mycket som gjort genom åren 😎 . Eller så kanske det har ganska liten betydelse för ekonomin i acktanken så länge pumphastigheten hålls inom spannet för det normala?

TS
Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#826153 Tänk såhär,

Om du ska ha ut 5kw värme ur tanken så är det direkt beroende på skillnad i tempen i toppen och returvattnet samt flödet.

Flöde (från tank) x densitet x diff temp x specifik värmekapacitet = effekt

Eller förenklat: flöde (l/s) x (Ttopp - Tretur) x 4,19 = effekt (kW)

Högt flöde till radiatorerna ger högre returtemp och således också högre flöde från tanken. Dock så får man aningens effektivare radiatorer då större yta på radiatorerna håller högre temp. Samt att man behöver lägre framledningstemp så man kan köra vid lägre topp temp i tank.

Rent skiktningsmässigt vill man ha så hög diff på topp och retur som möjligt samt lågt flöde. Det får man med överdimensionerade radiatorer, hög framledningstemp samt lågt flöde (för att få ut samma effekt i radiatorerna).

Men det behöver heller inte vara optimalt alla gånger och beror mycket på hur radiatorerna är dimensionerade, finns vattenburen golvvärme, kulvert etc då dessa har olika förutsättningar gällande framledningstemp och flöde så någon form av avvägning får göras.

Ent  
#826183 Tackar för formeln 👍
"Högt flöde till radiatorerna ger högre returtemp och således också högre flöde från tanken. Dock så får man aningens effektivare radiatorer då större yta på radiatorerna håller högre temp. Samt att man behöver lägre framledningstemp så man kan köra vid lägre topp temp i tank".

Tempen i största delen av tanken är densamma (85-90 grader) i mitt exempel. Undrar ändå hur mycket högre pumphastighet verkligen påverkar flödet till och från tank i och med att shunten stryper mot tanktopp när rumsgivaren tycker att det är för varmt. Därmed fortsätter rimligen mer av det förhållandevis varma returvattnet att snurra i radiatorkretsen i stället för att åka in i botten på tanken?
Jag tackar för övrigt för alla synpunkter hittills, jag gillar att utbyta tankar och jag har inget emot att bli motbevisad. Framför allt när jag inte har någon egentlig åsikt utan bara är nyfiken🙂.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).