Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3277 inlägg 651085 visningar 107 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
Vedmaskin skrev:
gnisten83 skrev:Minus 18 nu på morgonen i södra Småland, lite småkallt

17 grader hade jag när jag skulle ut med hunden. Blev ingen längre runda. Utan nu sitter vi i soffan o värmer oss. Ja Tarzan ligger ihopkurad.

Kompisen har Husky och Samojed t.o.m. dom började igår tycka att det var kallt när det var -37.

Nu har det slagit om här och är kring -20.

Elmia
Användarvisningsbild

Elis76  
#825537 Dessa skulle ju ha fungerat perfekt efter E22:an också. 😀

https://youtube.com/shorts/2gasnLNzLPU?si=lno8g-XjbQMYnivb

jannee  
#825560 Undrar lite över hur många som kört i skånsk drivsnö.
Det är inte alls som snö brukar vara.
Det är som att köra i grovt salt, bara älter och du kommer ingenstans.
Den blir dessutom så pass hård att ca 1 dm drivsnö är allt vad som behövs för att en personbil ska köra sig fast, oberoende om den driver på 2 eller 4 hjul.
På Österlen var det i mitten på 70 talet ett ordentligt yrväder, drivor på 4 meter var inte alls ovanligt.
Väg 19 skulle snöröjas och skåningarna hade fått hjälp av norrländska proffsröjare.
Bl. a en norrländsk entreprenör med en Scania 140 och utrustad med spetsplog.
Här skulle minsann skåningarna få se på snöröjning.
Utgick från Kristianstad och allt gick bra förbi Degeberga och förbi Brösarp, men strax efter Vitaby tog det tvärstopp.
Plogbilschauffören hade med god fart kört in i en snödriva (gällde ju att ha fart på skrotet) men där tog det visst tvärstopp.
Chauffören slog sig medvetslös mot framrutan, fästena till spetsplogen blev sneda = slutkört för både chaufför och bil.
Vägen fick senare snöröjas med hjul men även bandlastare nyttjades.
Ovan är tyvärr sant men snöröjt blev det ändå till slut.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825562 Blir snabbt även stora drivor, sambon bodde utanför Hörby innan o bla i en skärning i en åkerkant blev de direkt en meterhög driva när de blåste,vilket de gör nästan jämnt där nere.
Jobb för hjullastare…

Apropå E22an då så den sträckan som var avstängd så är stora delar av den rätt nybyggd så där hade nog Trafikverket noll koll på vad som händer en snövinter för de är bara ett par år sen den invigdes med ny sträckning o djupa skärningar i landskapet bitvis

jannee  
#825571 När en ann var ung satte dåvarande vägverk upp snöstaket lite varstans, de gjorde då säkert stor nytta men idag ser man knappt något sådant någonstans, man kan undra varför ?
Nu var ALLA fullt medvetna om att det skulle bli et ordentligt skitväder ( snö med ordentlig blåst ) i mer eller mindre hela sydöstra delen av Sverige, ändå togs de på sängen.
Int f*n har något blivit bättre.

Användarvisningsbild

Söderläge  
#825580 Kallt som tusan, ner mot -14 ett par nätter. Ca 20 cm snö i snitt och drivor upp till metern. Lite smådålig och då kan man ha en ursäkt att vara inne i värmen..

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#825582 Vid ett större vindutsatt hygge längs E45 i Jokkmokk har Trafikverket satt upp en snöskärm som ser ut som ett skyddsstängsel i utförsåkning. Ser enkelt och smidigt ut och det fungerar. Brukar passera där ett par gånger i månaden.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#825594 I morse rök rekorden här eftersom det var minus 27,4 utom glaset - åtminstone
det lägste jag har sett sedan jag kom hit i 1988.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#825636 Några bilder från veckan som har varit.
Lätt snö blir skavlar över natten.
Svärson fick hjälpa, annars hade han inte fått fram sin bil.
Det syns när man har körs slungan i motvind.
Slungan har jobbat på, och tack vara att det är lättsnö kastade den så högt som det behövdes.
Grannen är i syden, men gårdsplanen, och det tog en halv dag att få bort snöen på gårdsplanen hans.

Hoppas att det blir några dagar innan det kommer snö igen 🤣

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Kallt

Här har vi haft rejält kallt i nästan en hel vecka, rekordet blev -38° och nu -5°
Det roliga var att minus tjugo kändes behagligt efter några dagar kring trettio.

Användarvisningsbild

svampbob  
Slurfi skrev:
1704615226_tempjan24.jpg

Här har vi haft rejält kallt i nästan en hel vecka, rekordet blev -38° och nu -5°
Det roliga var att minus tjugo kändes behagligt efter några dagar kring trettio.

Här är det fortfarande -24 men hoppet finns om att det snart släpper inom kort.

Jag har renar på skogen nu och igår ringde jag Lappen och hörde hur det gick. T.o.m. han hade hållit på att frysa ihjäl. Bilen gav upp i -37 och blev utkyld väldigt snabbt. Han hade blivit hämtat av en bekant för bärgarna var redan mer än upptagna.

Ang Lapp det var han själv som tyckte att jag skulle skriva in honom i telefonboken som Lappen "för det är ju det jag är"

Brorsan  
Slurfi skrev:
1704615226_tempjan24.jpg

Ja det är märkligt hur snabbt man vänjer sig.
I början av veckan hade vi bara 5 -6 grader men ca 9 m/s ostlig vind fredag 11 grader men lugnt, då behövde jag knappt knäppa jackan, vinden gör mycket för nedkylningen.
Jag fick elda nästan dubbelt så mycket i pannan när vinden tryckte på.

hfab  
svampbob skrev:Ang Lapp det var han själv som tyckte att jag skulle skriva in honom i telefonboken som Lappen "för det är ju det jag är"

Vilken stackars varelse.
Så knäckt och hunsad att han inte ens förstår att han kränker sig själv.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hfab skrev:
svampbob skrev:Ang Lapp det var han själv som tyckte att jag skulle skriva in honom i telefonboken som Lappen "för det är ju det jag är"

Vilken stackars varelse.
Så knäckt och hunsad att han inte ens förstår att han kränker sig själv.

Mja, det beror nog på hur man tar saker och ting om det är kränkande.
Just ordet Lapp har ju använts om folk i allmänhet som bor i norra skandinavien
och har inte så hårt anknutits till dom som vi nu kallar Samer, sen har även Skridfinnar använts
lite slarvigt om lokalborna i norr utan att dela in i norsk, rysk, svensk eller finsk osv.
Jag själv kallar mig Kvän hellre än Europé, Svensk eller Lapplänning men det är en annan diskussion.
Dom som av oförstånd kallar mig Lapp kallar jag för Stockholmare, utan att sura nåmer om det.

hfab  
#825804 Jag var lite ironisk.

I min bekantskapskrets har jag en handfull "samer" en av dem är till och med renskötare.
Dom är samtliga väldigt snabba med att tala om att "lapp" är ett kränkande skällsord.
Jag känner även några "lappar" som hävdar att dom där ##### "samerna" skämmer ut sig själva och alla lappar.

Personligen anser jag att det mesta blir kränkande om man lägger till "jävel" eller dylikt.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).