Skördare

Timberjack 870B -00

14 inlägg 12948 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timberjack 870B -00

pernils  
#82356 Hej ....

Sitter med dom "vansinniga" tankar att införskaffa en skördare. Pratar man med maskinhandlare så kan det vara den sämsta affär man gör.

I alla fall har jag tittat på valmet 901 ganska mycket. Insett att 901 med bomkran är en dålig lösning då man skall i huvudsak hålla på med gallring.

Nackdelar med 901 i övrigt är att ...


Kranen sitter på hytten dvs att det blir lite mera rusk i hytten då man kör.

Hytten roterar och detta gör att det är mycke kablar samt slangar som skaver mellan hytt och chassi.

Nivelerande hytt måste också medföra risk för krångel. Det blir ganska stor vikt på denna konstruktion hytt+kran.

Alla knappar i handtagen medför också mycke kabel skav mellan handtag och konsol.



Om man nu tittar på en 870 som jag nu har riktat in mig på så har man ....


Kran på chassi dvs att komma åt slangar kablar etc är mycket service vänligt.

Mycke knappar sitter på konsolen och därmed är kabel skavet mindre.

870 verkar också ha mycket bättre fördelad midja dvs att den spårar bättre.



Vad jag tycker är konstigt är att 870 inte finns i så stor ut sträckning på beg marknaden. Har det med att maskinen har dåligt rycket eller bara att valmet haft bättre försäljar nätverk?



Är det någon som vill tillägga eller har andra synpunkter så välkommnas det stort.



   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

novis??  
#82359 valmet 901 med bomkran är en evighetsmaskin parralell krans 901 0 870 slits kranar ut köp det du tycker ser kul ut hugg 50m3 tröttna sälj vidare 8)

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

pernils  
#82365 Tja ..

Med bomkran så är ju risken större att man river ner allting runt om kring sig i typ en gallring. Den sticker ju ut ganska mycket bakåt.

Har en rottne blondin skotare med 3m utskjut och där sätter man fast sig ganska mycket då det är trångt.

Bild på en blondin med mindre utskjut.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CCMQ9QEwBQ

Med 3 meters så pekar sista armen rakt upp i skyn.

Sedan med bomkran så blir väll körningen i trånga utrymmen lite att man kör fram .. nappar trädet och backar ut samma väg som man kom... fick det intrycket då jag pratade med en 901 ägare ..


Fler komentarer ......

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

Ellingsson  
#82422 Köp en 770 00-01,dom går bra,se till att kolla midjan,och tappar uppe i vippen,och om den läker hydralolja mellan hydraltanken och pumpen om den gör det är motorfästen dåliga,sen kan du kolla tryckslangarna som går från pumpen och frammåt,för dom är hemska att byta bättre att göra de inne på verkstad,fast kan ju vara svårt att se om dom är nötta,men om det är nån verkligen iögonfallande skavning på dom kan man byta dom,kolla så att stolarna i maskinen du ska köpa inte är glapp och konstig,blir lätt så efter 15-20 tusen timmar..

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82423 Hej!

Om en skördare är ekonomiskt vansinne eller ej beror på många saker. Om du inte kan laga grejerna själv och hela tiden köper originaldelar så kan det snabbt bli mycket dyrt. dvs. ska du köra mycket, köp en hyfsat ny maskin.
Kan du laga grejerna själv och har tid på dig så kan du ofta komma undan billigt. Det viktigaste är att du inte är rädd för att skruva och lära dig nya saker.

Valmet 901 anses väl vara en skaplig gallringsmaskin.

Jag vet inte om en 870B skakar så mycket mindre i gallring än en 901:a. Hur skakigt det blir beror ganska mycket på hur skicklig den som sitter bakom spakarna är. Det beror också väldigt mycket på hur stora träden är. Förstagallringsträd märks knappt när man fäller, men klantar man till det med träd av slutavverkningsstorlek så kan det ruska om en hel del i hytten på en 901:a.

Elkabeln till hytten brukar sällan krångla. Under hytten går den i en "spole" med kanske 10 varv, så det är en obruten kabel från kopplingslådan i motorrummet till panelen i hytten, det finns inga glidkontakter. I och med att hytten inte kan svänga helt runt så kommer kabeln i spolen inte inte böjas särskilt mycket när man svänger.

Hydrauliken går genom en eller flera svivlar, dessa kan läcka, men är inte omöjliga att reparera.
Det man bör se upp med är svängkransen. Om man slarvar med underhållet kan den gå ner sig och att byta den är både svårt och dyrt.

Hyttnivelleringen är väl inte det som krånglar oftast precis. Överhuvudtaget brukar man spendera mer tid med aggregatet än med basmaskinen.

Samma sak med kablarna till spakarna, de är ganska väl skyddade och är nog inte det vanligaste felet.

Överhuvudtaget är 901:an ganska rejält dimensionerad, man knäcker inte grejerna utan vidare.

Kranen på tidiga 901 är smidigare bakåt i gallring, men den kräver mer underhåll och plåten i kranspetsen kan vara ganska ivägen.
Senare kranar är lite dumma med att de sticker ut bakåt, men man lär sig att tänka på det efter ett tag. Dessa kranar är också mindre underhållskrävande.


Om du letar skördare så är det andra saker som är viktigare tycker jag:

-Se till att datorn är okej, och att aggregatet är i hyfsat skick. Det är ofta dessa delar som krånglar.
-Kassa pumpar/hydraulmotorer/fördelningslådor är aldrig kul, om sånt är bytt är det ett stort plus.
-Maskin och aggregat ska helst vara tät, läcker det nånstans så får du skruva. läckor lagar sig sällan själv.
-Ska du bara köra i mindre omfattning så är god tillgång på begagnade delar ganska värdefullt. Det är väl en anledning till att 901:an är populär, det finns gott om skrotade 901:or.

I övrigt så brukar det alltid sluta med att maskinen är i minsta laget, så det kan vara idé att att inte köpa för liten maskin. Såvida du inte kan garantera att du bara kommer gallra.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

pernils  
#82473 Maskinen som jag har tittat på ligger nu även på blocket ...

http://www.blocket.se/gavleborg/Skordar ... m?ca=5&w=1

Har varit runt och kollat på en del 901 och det jag kunnat se är att 870 verkar vara mera krångel fri då det gäller slang skav mm.

Det finns en annan aspekt då man jämnför 901 vs 870 är hur högt man sitter. Desto högre desto bättre synfält. 901 är lite högre.

Vikt mässigt har jag inte kollat upp. Vad jag vet är att maskinen i ovanstående annons har vätskefylda däck för att stå stadiare. Han har för övrigt köpt en större maskin så ditt inlägg att det alltid slutar med för liten maskin verkar stämma.


Maskinen är för övrigt inköpt från danmark en gång i tiden.


Om någon är intresserad av 901 kan kolla upp ett av mina tidigare inlägg ...

viewtopic.php?p=13294#p13294

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

230  
#82532 Har en 870b -99 med 745 aggregat. Så det är bara att fråga på om dom.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

pernils  
#82571
Ellingsson skrev:Köp en 770 00-01,dom går bra,se till att kolla midjan,och tappar uppe i vippen,och om den läker hydralolja mellan hydraltanken och pumpen om den gör det är motorfästen dåliga,sen kan du kolla tryckslangarna som går från pumpen och frammåt,för dom är hemska att byta bättre att göra de inne på verkstad,fast kan ju vara svårt att se om dom är nötta,men om det är nån verkligen iögonfallande skavning på dom kan man byta dom,kolla så att stolarna i maskinen du ska köpa inte är glapp och konstig,blir lätt så efter 15-20 tusen timmar..


770 är inte den alldeles för liten ... Vad jag har hört så står man antingen på näsan eller ligger på rygg om det inte är plan backe.


Fördelen med lättare maskin skulle kanske vägas upp med att det blir enklare med transport .. ordna med kärra efter traktorn.


Efter ett antal år på blocket så finns inte 770 så ofta ute för försäljning .. kollar inte av mascus. Mest är det 1270 .. sedan 901 .. orsak till 870 är att den bara står 5 km bort.

Dom 1270 som står ute har väll i huvudsak gått slutaverkning och måste därför vara illa medfaren. Känns så i alla fall.
Senast redigerad av pernils tor 18 feb 2010, 23:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

pernils  
#82572
230 skrev:Har en 870b -99 med 745 aggregat. Så det är bara att fråga på om dom.




Eftersom man har nada erfarenhet av skördare så är det inte så lätt komma på vettiga frågor.

Skulle vara bra om du bara berättar lite öppet dina erfarenheter .. det är fler än jag som rotar runt efter synpunkter / info om skördare...


Några staplar att börja med ...

Har du erfarenhet av andra maskiner .. i så fall anser du vara fördelar / nackdelar med 870

Känns maskinen vettig för "bondkörning" ( gallring vedhuggning etc ) Skall man hård dra det så är det inte så mycke ekonomi att äga en beg. skördare. Det handlar mera om att man kommer ut och får upp intresset...


Disel förbrukningen ...


Förflyttning efter väg. Totalt vansinne eller ??


Förar miljön alltmänt .. bra uppsikt runt om .. dvs att man som novis inte åker runt och ringbarkar överallt ...


Vilka punkter som du har haft krångel med ... midja / kranfot etc ...


Pumpar ventiler etc .. håller den normala standarden på infästning/axlar .. dvs att det finns andra fabrikat som man kan plocka in. (Har tillgång till å.f. på ett ganska stort område på detta ... jobbar på konstruktion på entreprenad sidan.)


Dokumentationen på maskinen är den utförlig då det gäller elschema/hyd schema etc eller måste man stå och kopiera på service verkstäderna.


Du får ta de frågor eller andra synpunkter som du tycker är värd att veta ...

Tack på förhand ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

Ellingsson  
#82574
pernils skrev:
Ellingsson skrev:Köp en 770 00-01,dom går bra,se till att kolla midjan,och tappar uppe i vippen,och om den läker hydralolja mellan hydraltanken och pumpen om den gör det är motorfästen dåliga,sen kan du kolla tryckslangarna som går från pumpen och frammåt,för dom är hemska att byta bättre att göra de inne på verkstad,fast kan ju vara svårt att se om dom är nötta,men om det är nån verkligen iögonfallande skavning på dom kan man byta dom,kolla så att stolarna i maskinen du ska köpa inte är glapp och konstig,blir lätt så efter 15-20 tusen timmar..


770 är inte den alldeles för liten ... Vad jag har hört så står man antingen på näsan eller ligger på rygg om det inte är plan backe.


Fördelen med lättare maskin skulle kanske vägas upp med att det blir enklare med transport .. ordna med kärra efter traktorn.


Efter ett antal år på blocket så finns inte 770 så ofta ute för försäljning .. kollar inte av mascus. Mest är det 1270 .. sedan 901 .. orsak till 870 är att den bara står 5 km bort.

Dom 1270 som står ute har väll i huvudsak gått slutaverkning och måste därför vara illa medfaren. Känns så i alla fall.



nja jag kan inte alls påstå att dom är ranka,jag satt nyss och körde 0.60-1.00 kubiks tallar med våran,(vi körde en väglinje så vi var tvungna att avverka dom)..den är inte precis nåt mindre än 870,våran är då inte rank alls när det är brant eller uppför,den går dom den ska,och den ska inte jämföras med nåt större då är den så klart totalt värdelös på att köra där det är brant osv.men bra går den.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

230  
#82577
Eftersom man har nada erfarenhet av skördare så är det inte så lätt komma på vettiga frågor.

Skulle vara bra om du bara berättar lite öppet dina erfarenheter .. det är fler än jag som rotar runt efter synpunkter / info om skördare...

Några staplar att börja med ...

Har du erfarenhet av andra maskiner .. i så fall anser du vara fördelar / nackdelar med 870

Känns maskinen vettig för "bondkörning" ( gallring vedhuggning etc ) Skall man hård dra det så är det inte så mycke ekonomi att äga en beg. skördare. Det handlar mera om att man kommer ut och får upp intresset...

Har ganska begränsade erfarenheter av andra skördare då den vi har är "hobby" maskin alltså framförallt körs i egen skog. Men innan 870 köptes så kollades ju många modeller upp och tyckte denna var vettig. Fördelar mot andra är bland annat nivelering av hela maskinen, smidig och spårar exakt. Fyrhjulig är ju både för och nakdelar det bär ju upp lite sämre än med boggi men går ju bättre i snön istället och blir smidigare och 2 boggi lådor mindre som kan gå sönder. Den vi har används framförallt i slutavverkning (inte så grovt här)

Disel förbrukningen ...

Vet ej då det ej har räknats fram liter /h eller l/m3 men inte så törstig.

Förflyttning efter väg. Totalt vansinne eller ??

Kortare sträckor är inga problem men det är ju inget att köra längre sträckor med.

Förar miljön alltmänt .. bra uppsikt runt om .. dvs att man som novis inte åker runt och ringbarkar överallt ...

Bra sikt och förarmiljön är ju bra det är ju samma hytt som på nyare jd upp till d serien. Stabilitet i 870b är bra med vätskefylda däck så står den hyffsat stabilt.

Vilka punkter som du har haft krångel med ... midja / kranfot etc ...

De problem som varit är transmissionsmodul som gick sönder sen en svärdlägesgivare sen några mindre elfel som bla elventil för bränslet. Inga mekaniska fel ännu men det har ju inte blivit så många timmar än.

Pumpar ventiler etc .. håller den normala standarden på infästning/axlar .. dvs att det finns andra fabrikat som man kan plocka in. (Har tillgång till å.f. på ett ganska stort område på detta ... jobbar på konstruktion på entreprenad sidan.)



Dokumentationen på maskinen är den utförlig då det gäller elschema/hyd schema etc eller måste man stå och kopiera på service verkstäderna.

När man köper maskin ska man se till att få med maskinpärm, pärm för aggregatet, och reservdelspärmar.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

pernils  
#82621 Tackar för svaren ....


Låter som om 870 verkar vara en vettig maskin (om det nu är vettig att äga en skördare för hobby bruk).

Ingen 901 ägare som har synpunkter ?


Skall åka och titta lite mera på maskien. Synn att det skall bli så kallt i helgen annars så skulle man kunna få testa lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

tomm567  
#203087
230 skrev:Har en 870b -99 med 745 aggregat. Så det är bara att fråga på om dom.

Har en timberjack 870b-97, har problem med att vippfunktionen på kranen ligger på så fort jag startar kranhydrauliken, och så ibland får han tokryck och startar sågen så jag undrar om det är spaken, eller om det är hela paletten det kan vara fel på. Tacksam för svar

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870B -00

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203145 Fukt i maskin? Sist jag startade min 470 så snurrade mattorna av sig själv. Blåste i knappen å då stannade dom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).