ons 17 feb 2010, 22:52#82423
Hej!
Om en skördare är ekonomiskt vansinne eller ej beror på många saker. Om du inte kan laga grejerna själv och hela tiden köper originaldelar så kan det snabbt bli mycket dyrt. dvs. ska du köra mycket, köp en hyfsat ny maskin.
Kan du laga grejerna själv och har tid på dig så kan du ofta komma undan billigt. Det viktigaste är att du inte är rädd för att skruva och lära dig nya saker.
Valmet 901 anses väl vara en skaplig gallringsmaskin.
Jag vet inte om en 870B skakar så mycket mindre i gallring än en 901:a. Hur skakigt det blir beror ganska mycket på hur skicklig den som sitter bakom spakarna är. Det beror också väldigt mycket på hur stora träden är. Förstagallringsträd märks knappt när man fäller, men klantar man till det med träd av slutavverkningsstorlek så kan det ruska om en hel del i hytten på en 901:a.
Elkabeln till hytten brukar sällan krångla. Under hytten går den i en "spole" med kanske 10 varv, så det är en obruten kabel från kopplingslådan i motorrummet till panelen i hytten, det finns inga glidkontakter. I och med att hytten inte kan svänga helt runt så kommer kabeln i spolen inte inte böjas särskilt mycket när man svänger.
Hydrauliken går genom en eller flera svivlar, dessa kan läcka, men är inte omöjliga att reparera.
Det man bör se upp med är svängkransen. Om man slarvar med underhållet kan den gå ner sig och att byta den är både svårt och dyrt.
Hyttnivelleringen är väl inte det som krånglar oftast precis. Överhuvudtaget brukar man spendera mer tid med aggregatet än med basmaskinen.
Samma sak med kablarna till spakarna, de är ganska väl skyddade och är nog inte det vanligaste felet.
Överhuvudtaget är 901:an ganska rejält dimensionerad, man knäcker inte grejerna utan vidare.
Kranen på tidiga 901 är smidigare bakåt i gallring, men den kräver mer underhåll och plåten i kranspetsen kan vara ganska ivägen.
Senare kranar är lite dumma med att de sticker ut bakåt, men man lär sig att tänka på det efter ett tag. Dessa kranar är också mindre underhållskrävande.
Om du letar skördare så är det andra saker som är viktigare tycker jag:
-Se till att datorn är okej, och att aggregatet är i hyfsat skick. Det är ofta dessa delar som krånglar.
-Kassa pumpar/hydraulmotorer/fördelningslådor är aldrig kul, om sånt är bytt är det ett stort plus.
-Maskin och aggregat ska helst vara tät, läcker det nånstans så får du skruva. läckor lagar sig sällan själv.
-Ska du bara köra i mindre omfattning så är god tillgång på begagnade delar ganska värdefullt. Det är väl en anledning till att 901:an är populär, det finns gott om skrotade 901:or.
I övrigt så brukar det alltid sluta med att maskinen är i minsta laget, så det kan vara idé att att inte köpa för liten maskin. Såvida du inte kan garantera att du bara kommer gallra.
Valmet 901