Motorsåg och handhållet

Batteritider vid kyla

17 inlägg 2844 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batteritider vid kyla

Teufel  
#825088 Hej!

Äger en Stihl MSA 220 C-B med ett AP300S-batteri, som går ca 1 timme vid röjning och lättare fällningar.

Någon som vet hur batteriet klarar sig i kyla, och vid vilka temperaturer kapaciteten sjunker?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteritider vid kyla

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825094 Tror att manualen säger -10 grader. Själv kör jag dock Husqvarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#825105 Jag noterade ingen dramatisk nedgång av kapaciteten när jag körde min 540 med Bli300 i minus 18. 🥶

Användarvisningsbild

anersimyra  
Teufel skrev:Hej!

Äger en Stihl MSA 220 C-B med ett AP300S-batteri, som går ca 1 timme vid röjning och lättare fällningar.

Någon som vet hur batteriet klarar sig i kyla, och vid vilka temperaturer kapaciteten sjunker?

Se till att batteriet förvarats i plusgrader innan du startar upp sågen så får du en längre drifttid. Jag körde som sagt i minus 18 och startade då med ett ”varmt” batteri. Kamraten som började med ett batteri nedkylt till 18 fick en märkbart kortare drifttid trots att vi körde med samma sågmodell.

Användarvisningsbild

Joakim S  
#825121 Vi jobbar i ett garage nu som ännu inte är färdigt, så det är fortfarande minus inne. Runt 5-10 minus. Vi kör Makita batteri maskiner, och batterierna går inte att ladda. Vi måste gå in till kunden och ladda.

Användarvisningsbild

#825137 Här får du nog skilja på laddtemperatur och driftstemperatur.

Husqvarnas 36V BLi-batterier kan (enligt spec) bara laddas i plusgrader, men ska kunna köras ner till 10 minusgrader.
/Niklas

tallen100  
#825140 Vilket skräp 👎

Användarvisningsbild

Joakim S  
Niking skrev:Här får du nog skilja på laddtemperatur och driftstemperatur.

Husqvarnas 36V BLi-batterier kan (enligt spec) bara laddas i plusgrader, men ska kunna köras ner till 10 minusgrader.
/Niklas

Herregud... Är det så illa?

Användarvisningsbild

Johan60  
#825149 Jag har gallrat med Stihl MSA 220 C-B med AP300S ned till -10° och märker ingen större skillnad, det funkar bra, men jag har inte försökt mäta.

Användarvisningsbild

Joakim S skrev:

/Niklas

Herregud... Är det så illa?

För min del är det i alla fall inget stort bekymmer. Den kallaste utetemperaturen jag uppmätt här, sedan jag flyttade hit i maj 2012 är 13,5 minusgrader.

Tricket är ju att hålla batterierna varma, vilket kan kräva lite uppfinningsrikedom i kyla.
/Niklas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825177 Jag har en kylväska med mig ut med termos, varmvatten, matsäck, och batterier. Har funkat i de få minusgrader jag har testat.

Edit: Finns även ombyte vantar, kedjefil och apteringsinstruktioner i kylväskan,
Senast redigerad av Mangan fre 05 jan 2024, 10:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Badger  
#825205 Svårt att säga hur mycket skillnad för man sågar olika vid varje pass. Ibland är det röta i granarna och drar ingen kraft, ibland lätt kvistning och ibland övergrovt med massor av kvist. Jag sågade lite i fjol ned mot -15 med Stihl MSA220 och MSA300. Det funkade bra, men kändes som att passen blev något kortare, men det kan varit en ren slump.

Användarvisningsbild

Teufel  

/Niklas

Japp, jag laddar alltid i rumstemperatur, men urladdningstemperaturen kan ju vara vilken som. :)

TS
Användarvisningsbild

Monark1954  
#827798 Kört min röjsåg i -18. Husqvarna Bli 300.
Laddar i värme och har batterier i kylbox så de inte är kalla när jag sätter dem i sågen.
Har nu en Husqvarna batterilåda med isolering som är inne på natten och sen liggande i bilen och körde två batterier i -14 idag.

Användarvisningsbild

Monark1954  
Monark1954 skrev:Kört min röjsåg i -18. Husqvarna Bli 300.
Laddar i värme och har batterier i kylbox så de inte är kalla när jag sätter dem i sågen.
Har nu en Husqvarna batterilåda med isolering som är inne på natten och sen liggande i bilen och körde två batterier i -14 idag.

Kallare idag, när jag tog 2:a batteriet ur lådan i bilen var det -20 när jag slutade pga mörker så var det -24 grader.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).