Bioenergi

Elbilarna förfall

2057 inlägg 112959 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#824838
norrskog skrev:Sök på motorer som går på vatten på Youtube. Tyvärr dog han för ett år sen. Om han blev mördad eller det var en olycka kan vi bara spekulera i

Det var drygt 25 år sen han dog. Sen var väl inget nytt och hans motor som var så hemlig har ju granskats. Han blev ju dömd att betala tillbaka pengar till finansiärer dessutom för att det inte fanns något nytt.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#824844 Min engelska är får dålig för att förstå nedan, men ni besserwissrar kan väl förklara för en som int begriper

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

källefall8  
#824887 Låter som bluff enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Teufel  
#825028 Två saker:

Gällande värdeminskning på elbilar så finns det statistik som säger motsatsen.
Här är ett axplock av några populära elbilar:
https://alltomelbil.se/sa-haller-10-van ... ch-toppen/

Om värdeminskningen vore "extrem" så skulle inte företag som äger tjänstebilar äga elbilar. För även om man vill visa upp en "grön image" så finns det en prislapp för det också. Om en treårig tjänstebil som byts in visar ett lågt restvärde så kommer man så klart inte att köpa en sådan bil igen.

Gällande batteribyte:
Ja, det är dyrt. Men det är en extremt ovanlig skada att man behöver byta hela batteriet. Möjligtvis vid en allvarlig krock, men då löses hela bilen in. Vid mindre skador byter man ut bara de battericeller som har skadats.
Jag hänger rätt mycket i elbilsgrupper, och jag har aldrig hört talas om en enda person som har behövt byta ut ett helt batteri.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#825032 Bra inlägg med mycket kunskap.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#825114
Teufel skrev:Två saker:

Gällande värdeminskning på elbilar så finns det statistik som säger motsatsen.
Här är ett axplock av några populära elbilar:
https://alltomelbil.se/sa-haller-10-van ... ch-toppen/

Om värdeminskningen vore "extrem" så skulle inte företag som äger tjänstebilar äga elbilar. För även om man vill visa upp en "grön image" så finns det en prislapp för det också. Om en treårig tjänstebil som byts in visar ett lågt restvärde så kommer man så klart inte att köpa en sådan bil igen.

Gällande batteribyte:
Ja, det är dyrt. Men det är en extremt ovanlig skada att man behöver byta hela batteriet. Möjligtvis vid en allvarlig krock, men då löses hela bilen in. Vid mindre skador byter man ut bara de battericeller som har skadats.
Jag hänger rätt mycket i elbilsgrupper, och jag har aldrig hört talas om en enda person som har behövt byta ut ett helt batteri.


Försäkringsbolagen verkar inte hålla med om det då senaste åren har höjt premierna våldsamt och vägrar i många fall att försäkra elbilar. Jag har uppfattat att det främst beror på batteriskador vid små krockar. Det finns ingen metod för att försäkra sig om att batteriet är oskatt.

Jag har sett att man har bytt enstaka trötta celler på Prius och liknande men går det verkligen att göra på Tesla där hela batteripacket är ihoplimmat?

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

LasseA  
#825124 Vad jag har läst mig till/förstår så har bla Tesla o Hyundai hela batteripaket där man inte kan byta enstaka celler. Däremot Nissan Leaf verkar ha utbytbara celler.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Umea  
#825127 Min arbetskompis har en el-bil. Bilen gick inte att starta när det nu varit kallt ute.

Bärgaren ringdes efter men de kunde inte ladda upp bilbatteriet så bilen transporterades till verkstan.

Verkstan ska försöka få liv i batteriet. Oklart om det går att ladda om el-bils batteriet.

Kan verkligen batteriet ha tagit så stor skada att det inte går att ladda om ? Är det någon som vet ?

Enligt min kompis behövde 134 bilar bärgas i Umeåtrakten här om dagen på grund av kylan.

Inte lätt att ha elbil när det är kallt ute. Många vill förutom att transportera sig med bilen även ha lite värme i kuppen.

God fortsättning på det nya året.

Hälsningar från ett kallt Umeå

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

LasseA  
#825133 Också om jag förstått det rätt så är det speciella krav på bärgaren om den ska exempelvis bärga en Tesla, om någon annan gör det kan de visst bli skadeståndsskyldiga för att man inte innehar rätt kompetens.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825145 Det är ju lite nya kav på verkstäder som ska hålla på med elbilar. Det ska väl finnas en elsäkerhetsansvarig på en verkstad. Utbildningen kan vara tämligen krävande om man tidigare sett sig som mekaniker. Om en batteriskada befaras finns sk karantänsregler där bilen beroende på tillverkarens specifikationer ska ställas på vänt bestämd tid innan man kan säga att batteriet sannolikt är ok eller inte. Annars har ju en elbil större enkelhet i stora delar jämfört en kolv/förbränningsmotor o transmission vilket torde möjliggöra billigare tillverkningskostnad än någon förbränningsbil. Batteriet är förstås en egen apparat men el är ju i princip gratis med 5 gånger jämfört olja dock beroende på hur kapitalister lyckas förpacka och tillgänglighålla laddmonopol samt statens beskattningshunger.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

anersimyra  
#825146
LasseA skrev:Också om jag förstått det rätt så är det speciella krav på bärgaren om den ska exempelvis bärga en Tesla, om någon annan gör det kan de visst bli skadeståndsskyldiga för att man inte innehar rätt kompetens.

Det har ingenting med kompetens att göra. Det är helt enkelt så att en Tesla ( gäller många andra fordon) ska bärgas med samtliga hjulen ovan vägbanan.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Brozzlaren  
#825162 Undra hur mycket urladdat elskrot det står på E-22, och tror ni SVT skulle rapportera om så var fallet?

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#825165
Brozzlaren skrev:Undra hur mycket urladdat elskrot det står på E-22, och tror ni SVT skulle rapportera om så var fallet?

Det rapporterade dom om ifjol vid ett snökaos. Det var så många elbilar men sen när sanningen kom fram var det bara en eller möjligen 2. Dom flesta som behövde hjälp var bensin och dieselbilar.
https://alltomelbil.se/elbilar-overgavs ... -en-elbil/
December 2021 var det visst. Tiden går fort..

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#825180
Vedproducent skrev:
Brozzlaren skrev:Undra hur mycket urladdat elskrot det står på E-22, och tror ni SVT skulle rapportera om så var fallet?

Det rapporterade dom om ifjol vid ett snökaos. Det var så många elbilar men sen när sanningen kom fram var det bara en eller möjligen 2. Dom flesta som behövde hjälp var bensin och dieselbilar.
https://alltomelbil.se/elbilar-overgavs ... -en-elbil/
December 2021 var det visst. Tiden går fort..


Nej snön är nog inget problem det är kylan som är det jobbiga för elbilar. När jag åkte hem idag såg jag endast en övergiven bil och det var postens elbil. Det var minus 35 när jag kom hem och vid den temperaturen kan även bensin och dieselbilar ha problem med coupe temperaturen.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

norrskog  
#825184 Väl få att det kan bli 20 minus I Skåne nattetid mellan fredag lördag. Och elpriset befaras gå upp till 7 kr

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).