tis 02 jan 2024, 11:07#824606
"Begagnat" kan ju innebära rätt olika saker vad det gäller kravspecen:
Mycket bra frågor @alias !Budget? Har ingen budget alls nu, bara sonderar vad jag ska titta efter så får jag börja räkna på det sen.
Årsmodell? Det är den svåra frågan. Vill ha tag i något som är lätt mekat och pålitligt. Så inte för gammalt så man inte kan hitta delar, var går den gränsen? 80-talet?
2WD/4WD?Har 2 WD idag och inte speciellt svår terräng så tror inte jag behöver 4WD. Båda funkar.
Timantal?Inte funderat på det. Den vi har på gården nu har säker 20000 timmar och tuggar på.
Vändbar stol direkt från fabrik, eller efter enklare ombyggnad? Vill nog har en som som redan är med vänbar stol, men det andra är nog också ett alternativ (fast då måste man räkna in vad ett sånt byte kostar).
Vad har du för skogsvagn som den ska dra, eller vilka modeller överväger du att investera i?Undrar vad tusan den heter. Den är från 80talet och texten har nog gnotts av. Men den ser ut ungefär som en Farma T6, har ingen drivning på hjulen och inget utskjut på kranen, men en vinsch så jag springer runt med vajern som en ekorre i skogen. Enkel, men funkar. Inga planer på någon uppgradering just nu.
Finns det några andra krav/arbetsuppgifter som traktorn måste svara upp mot?Jo, en frontlastare är nödvändig för att flytta grejjer. Fungerande vindrutetorkare och fläkt vore en trevlig bonus för det funkar inte på Forden, men inget krav.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.