ons 06 dec 2023, 08:00#820935
Det som syns på bilden är lastat för hand. Jag har en vajerkran, men har den bara monterad ibland när jag tar ut grövre stockar.
forest. skrev: Hur mycket virke totalt och hur många arbetstimmar?
Om jag räknar in allt: att ta mig till och från skogen, avverka, brossla fram, lasta på, köra ut och lasta av, och ta mig hem är det ca 200 timmar. Så det är tur att jag inte ska försörja mig på skogsarbete utan det får gå på nöjes- och motionskontot. Sen är det ju inte virkessuttaget som är den egentliga vinsten, utan att få skogen gallrad.
Slurfi- Masugnsbyn Lappland- ons 20 dec 2023, 23:42
ons 20 dec 2023, 23:42#822927
Finns det nån ATV-vagn med fällbara stolpar så man snabbare kan tömma lasset?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Slurfi skrev:Finns det nån ATV-vagn med fällbara stolpar så man snabbare kan tömma lasset?
Nyvab har fällbara stöttor på en del vagnar som de säljer. Var dock snabbare och enklare att lossa lasset med gripen på skotaren, då botten på lastutrymmet är rakt.
MVH Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!" -Mark Twain
Slurfi- Masugnsbyn Lappland- lör 23 dec 2023, 15:38
lör 23 dec 2023, 15:38#823356
Ok, ska kolla på det. Tänkte dra fram lite björk i vår från ett mjukt ställe och så hämta med traktor och vagn därifrån.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Slurfi- Masugnsbyn Lappland- lör 23 dec 2023, 18:56
lör 23 dec 2023, 18:56#823378
Jo det är ett bra alternativ, med lite förarbete med att hugga upp en glänta på lämpligt ställe och så körvägar dit och från så ska det gå smidigt.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.