Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3787 inlägg 797151 visningar 173 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819621 Absolut.😀

Mycket roligare med en alternativ snöskyffel än den vanliga. 😉

Bra jobbat. 👍

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Stihlen  
#819625 Även här blev det snöröjning😁

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

plax  
#819685 Anmäler mig som nominerad till "årets skogstok" med dessa bilder på dagens snöröjning. 🤪
1701006097_img_20231126_140338680_mfnr.jpg
1701006097_img_20231126_140345515_mfnr.jpg


Nästa gång jag kommer hem från Kiruna blir det att börja med vinterns gallringsprojekt. 🥳

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#819689
1701009578_20231126_122748.jpg
1701009568_20231126_122731.jpg
På väg till dagens snöröjning!!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lundqvist.r  
#819695
machonisti skrev:Normalt är jag klar med röjning före det blir kallt. Så blev det idag vid - 12

Lite nyfiken blir jag på bilden. Sågen är fäst bak på bilen? Fästet är hemmasnickrat eller finns det att köpa någonstans?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

hfab  
#819696
lundqvist.r skrev:Lite nyfiken blir jag på bilden. Sågen är fäst bak på bilen? Fästet är hemmasnickrat eller finns det att köpa någonstans?

Ser ut som ett helt vanligt cykel ställ. Finns på närmaste bensinstation

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#819702 Helt vanligt gammalt cykelställ!
Kör ibland med 2 sågar .

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Monark1954  
#820891 Underröjer innan 1:a gallring i Östra Jämtland.
- 18 grader, 50 cm snö och snöskor.
Husqvarna elstångsåg. Fungerar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#822431 Är på gammal sjöbotten, och försöker få till något slags bestånd av självföryngrat allt möjligt.
Och grejar med nya selen.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#822980 Blev 3h föröjning idag .men får sjukt i höger axel undrar om jag har ställt sågen fel prövade vinkla ner handtaget lite blev kanske aningen bättre.är ju ett tag sen jag röjt nu så bäst att börja lugnt

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#822982 Har du lika mycket last på varje,axel.
Och höftbältet, åtdraget, så du för över tyngden på höfterna. Man får inte ha handtagen, för rakt upp. Utan luta framåt, så handlederna är rakt ut från armbågen räknat.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#822986 Har nog spänt höftbältet och axlar lika spända .tror det beror på att handtaget var för högt upp .prövar på nytt i morgon

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#822990
barbarossa skrev:Blev 3h föröjning idag .men får sjukt i höger axel undrar om jag har ställt sågen fel prövade vinkla ner handtaget lite blev kanske aningen bättre.är ju ett tag sen jag röjt nu så bäst att börja lugnt


Husqvarnas sele? Jag hade svårt för att få till den bra och fick oftast ont i någon axel efter en stund. Köpte Stihls X-Treem och har sedan dess aldrig använt HVA selen.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#823010 Jo husqvarnas som kom med 545 an

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Lindveden  
#823014
svampbob skrev:
barbarossa skrev:Blev 3h föröjning idag .men får sjukt i höger axel undrar om jag har ställt sågen fel prövade vinkla ner handtaget lite blev kanske aningen bättre.är ju ett tag sen jag röjt nu så bäst att börja lugnt


Husqvarnas sele? Jag hade svårt för att få till den bra och fick oftast ont i någon axel efter en stund. Köpte Stihls X-Treem och har sedan dess aldrig använt HVA selen.


Har däremot bra erfarenhet av hva selar dom håller bra tycker ja...bytte nyligen till deras nyutkomna sele men så skiftade jag hva höftputa mot stihls för ja kör me Stihl röjsåg för att slippa byta krok. Har haft ett par tre stycken x-treem selar oxå men upplever att dom håller inte i vissa plastdetaljer på selen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).