Skogsvagn (Huggarvagnar)

Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

34 inlägg 5240 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

JohannesG  
#821575 Storleksmässigt är motorerna lämpliga för rulldrift. Men navdrfift är de absolut inte byggda för.

Hur ser boggin ut på din kärra? Lite bilder så kan vi hjälpas åt att hitta en bra lösning.

En annan lösning är ju att göra något liknande Hypros drift som går att läsa om här: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

FTG Mowi
Användarvisningsbild

Storegård  
#821624 Återkommer med lite bilder och mått på vagn och boggie.
Hypros lösning var både smidig å förhållandevis enkel och måste vara betydligt billigare än navdrift.den har jag missat helt. man hade ju tom kunnat få på ett par band med den lösningen.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821634 Band behövs nästan för drivkraften ska komma ner i backen när vagnen bara blir 2wd och inte 4wd som med drivrulle

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#821636 Navmotorer är ju j..t dyra. Men tror ändå systemtrycket är den största hindern, att de inte har slågit igenom på traktorvagnar.
På min Terri matas driften med osänkta systemtryck 280 bar. Navmotorerna är Black Bruin BBC02.

Kanske två mest realistiska alternativ är någonslags motsvarighet till Hypros kugghjuldrift, eller byta till nya boggin med rulldrift. 🤔

Användarvisningsbild

HannuRöj  
gnisten83 skrev:Band behövs nästan för drivkraften ska komma ner i backen när vagnen bara blir 2wd och inte 4wd som med drivrulle

En annan fördel är att stubbar och andra hinder hamar inte lika lätt mellan hjulen.
Vet inte om det stämmer men det sägs ju att en vagn med band är lättare att dra även utan drift. 😀

Användarvisningsbild

JAndersson  
#821639 Googlade på skogsvagnar med navdrift för att lära mig mer om detta. Hittade denna sida som antyder att deplacementet bör vara kring 800 cc, så klart beroende av storlek på vagn, för att få tillräckligt moment. Se https://www.vreten.se/navdrift-2wd.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#821647 Mycket positivt det finns modeller som inte krävs mer tryck. 👍

Black Bruin hete ju före Sampo Hydraulics.
Kollade BBC02 är lite större,1080cc.

maltex  
#821654 Man lär ju behöva separat pump om man ska mata på 80+l/min och dryga 200 bars tryck. Hur som så lär det kräva sin traktor för att få det funktionellt.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821781 Rimligen en pump på kraftuttaget som bara sköter drivningen. Många hydraulmotorer klarar betydligt mer än 200bar. Har man sådana bör man ha en pump som ger mer än 200 bar.

maltex  
#821784 Finns en del vagnstillverkare som rekommenderar separat pump om man vill utnyttja drivningen fullt ut. Problemet är väl att delar av försäljninsledet och vissa sluttkunder tycker det går lika bra att köra direkt på traktorn, bara man har tillräckligt stor pump.

Användarvisningsbild

toker72  
#821863 Nu är det väl inget problem att köra direkt från traktorn tycker man hastigheten och styrkan på vagnen är tillräcklig vid körning direkt från traktorn så lär väl det vara ok och sen så spar man ju en slant på att slippa köpa pump tank och allt som hör till.

maltex  
#821869 Det går att köra direkt på traktorn, men att köra med separat pump är bättre. Kan kanske finnas nån traktor med hydraulik anpassad för vagnsdrift, men dom är nog inte vanligt förekommande. Valtra N och T med tilvalshydrualik och liknande då möjligen. Men som mycket är det svårt att bedöma längden på ett snöre.

Användarvisningsbild

Bert1  
#821871 Som jag har fattat så är hydraltrycket för lågt i jämförelse med vad en separat pump lämnar
Själv flödet kan du ju få upp till 200l på Valtra

maltex  
#821878 Är det bara flöde och tryck som är problemet, storleken på systemet spelar också in. Det funkar ju i många fall bra men kanske inte är den bästa lösningen. Sen spelar det in hur och hur mycket grejerna ska används,så som så mycket beror det på.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821927 De där motorerna ger 1400Nm vid 200bar. Om vi antar att du får plats med en rulle på 200mm så blir det 14kN i dragkraft per sida.
28kN är rätt bra dragkraft skulle jag säga.
Vid ett flöde på 200l/min så snurrar alltså motorerna 200 rpm (parallellkopplade). Det ger dig en hastighet på ca 2m/s vilket motsvarar 7.2 km/h. Det är fullt tillräckligt i skogen skulle jag säga. Jag skulle gissa att du inte håller mer än halva den hastigheten i skogen.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).