Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3349 inlägg 719451 visningar 107 följer Svara, dela mm...  

Re: Vinterrapporten

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8200716,5 minus her og i dag tidleg, på bilen det og så lite ikkje heilt på det eg heller. Uvanlig og iverfall i november. Normalen er 5-6 pluss og regn på denne tida, kanskje meir og.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820084Hade tur med vädret idag.😀

Kallt torrt o fint när jag var ute o gallrade och ingen snö att prata om. Men nu ikväll när jag var inne i stan så tilltog snöandet.❄️

Användarvisningsbild

svampbob  
#820545Sitter här och försöker snöröja vältan med grip massa. Hur gör ni andra när vältan snöar över?

Användarvisningsbild

JensSkoog  
svampbob skrev:Sitter här och försöker snöröja vältan med grip massa. Hur gör ni andra när vältan snöar över?

Längtar till våren 🤣
Men, en skogsgranne drog med sig den stora lövblåsen
och blåste bort 25 cm. lättsnö från vältan.

hfab  
svampbob skrev:Hur gör ni andra när vältan snöar över?

Lägger på mer virke.
Det ligger bara stadigare med lite snö mellan 😉

Användarvisningsbild

svampbob  
hfab skrev:
svampbob skrev:Hur gör ni andra när vältan snöar över?

Lägger på mer virke.
Det ligger bara stadigare med lite snö mellan 😉

Jag tänker att så länge det inte börjar tina och frysa fast i vältan så går det nog bra och att snön kommer att ramla bort när timmerbilen lastar på.

Jag har inte kört skördaren efter de stora snöfallen och bävar för hur ofta såglådan sätts igen av pudersnön.

hfab  
#820563Ja nu är det perfekta "snöhelvetetfrysfastiaggregate" förhållanden.

Användarvisningsbild

anersimyra  
jävlar så kallt det blir om fingrarna när man kör batterisåg..🥶

Användarvisningsbild

Bax  
#820982-32 här i morse. Grabbarna som håller på att gallra åt mig just nu kör på ändå. Jag tycker det borde slita otroligt på maskinerna..

Användarvisningsbild

halvproffs  
#821021-25 här i morse och minus 23 nu men i morgon blir det mildare som tur är.

TS

Brorsan  
#821027Jag har aldrig upplevt att hela viken lägger så här tidigt, inte en råk någonstans.
Det tidigaste jag minns är att jag gick över viken den 20e dec, tror det var omkring 1985. Jag höll i stäven på lilla aluminiumbåten och drog den med mej, frestade några gånger och det var ca 2.5 cm.
Snickaren som åker till jobbet på Nämdö fick bryta en bit ut på Nämdöfjärden i morse.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Brorsan skrev:Jag har aldrig upplevt att hela viken lägger så här tidigt, inte en råk någonstans.
Det tidigaste jag minns är att jag gick över viken den 20e dec, tror det var omkring 1985. Jag höll i stäven på lilla aluminiumbåten och drog den med mej, frestade några gånger och det var ca 2.5 cm.
Snickaren som åker till jobbet på Nämdö fick bryta en bit ut på Nämdöfjärden i morse.
1701886562_20231206_143625.jpg

1701886562_20231206_143706.jpg

Det fryser ibland på snabbare än man räknar med..🥶 jag och en kamrat beslöt en vinter att ta båten ut på en fisketur på saltaröströmmen. Väl framme vid bryggan så ser vi en bil fara omkring på den islagda viken..🤣🤣

tallen100  
anersimyra skrev:
1701859283_img_5278.jpeg

Du får ställa den där omoderna sågen på hyllan,.. din gamla bakåtsträvare 😉

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
1701859283_img_5278.jpeg

Du får ställa den där omoderna sågen på hyllan,.. din gamla bakåtsträvare 😉

Faktum var att kamraten nödgades ta sin batterisåg då startapparaten på hans 550 var djupfryst..🥶 startapparaten på min 550 och 241 skriker som skrämda kvinnor i kylan..👹😱😱 Lilldolmarn tog sig efter byte av stift och ett infernaliskt ryckande i snöret. Smörjningen på min batterisåg är nära nog noll, men det funkar om man doppar svärdet i snön..😀 SugiHarasvärdet på 241:an saknar numera topptrissan men det funkar faktiskt att köra utan..😃 man skulle kanske ägna mellandagarna åt att spola ren sågarna med högtryckstvätten..💦💦💦🤔

jannee  
#821067Förvarar vintertid alltid sågarna och oljan i pannrummet, i.o.m.d. ALDRIG några vinterrelaterade problem. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).