lör 25 nov 2023, 17:02#819615
Den stora frågan när man har skog hur man räknar sin timpenning.
Räknar DU din timpenning till låt oss säga 500 kr/tim tror jag inte du har i din skog att göra över huvud taget - det blir allt för dyrt.
Men går du i din skog i stället för att titta på TV eller spela golf - fiska - jaga ställer det sig helt annorlunda.
Har själv min skog som en väldigt väldigt LÖNSAM hobby, vet ingen hobby som kan ge mer i inkomst men även fysisk tillfredställelse för att inte förglömma psykisk.
Själv undrar jag lite vilket som ger mest pengar i börsen, plantera, röja, gallra eller avverka överståndare.
Behovet är i stort sett detsamma.
Överståndarna eller gammelträden måste bort, antingen gör du det själv eller låter naturen ha sin gång - mest ekonomiskt ?
Men jag är införstådd med att många skogsägare har ett sådant jobb eller befattning att de lätt kan fakturera 500 kr/tim och dessa har naturligtvis inte i skogen att göra - när andra kan göra jobbet både billigare men framförallt effektivare.
För vem av oss sätter över 200 plantor/tim eller gallrar ungefär hälften så fort som en H8, röjer i samma takt som en Estländare ?