tis 05 dec 2023, 23:36#820924
2023 skrev:Hej,
Skulle vilja få lite tips.
Vi är fem syskon med föräldrar som äger en stor produktiv skogsmark. Alla har en god relation och planeringen för ett eventuellt skifte från föräldrar till syskon har börjat tidigt. Ingenting behöver stressas fram.
Antag att skogen är en gåva och att endast ett syskon (jag) är intresserad. Vilka upplägg är vanligast för att ”lösa ut” de andra syskonen? Eftersom marken är värd ganska mycket ser jag det som svårt att lösa med ett privatlån och/eller tveksamt att frigöra kapital på annat sätt.
Vilka andra alternativ finns i sådana här fall? Jag läste om någon på forumet som hade satt upp ett reverslån, någon som känner till hur det skulle funka? (Funderar i ett sådant fall på om avkastningen av skogen över t ex x år skulle kunna gå till de andra syskonen för att på så sätt ”lösa ut dom” men vet inte om det är något som är vanligt).
Tacksam för alla inspel!
Vi kommer självklart ta hjälp kring detta men skulle bara vilja få en första förståelse.
Vet inte om du fortfarande orkar följa din tråd. Jag har av någon outgrundlig anledning hjälpt till vid några generationsskiften, och varit involverade i några inom familjen, både som övertagare, och sedan överlåtare. Förutom de goda råd som exempelvis Sjögården och Rättselarn givit tänkte jag lämna några synpunkter till TS, och något till några andra.
Prata och anteckna vad ni diskuterar, och låt det gå ett halvår-år, och prata igen. Då hinner alla brottas med tanken. Ett lyckat generationsskifte tar tid!
Skapa så få bindningar som möjligt mellan syskonen. Hembudsklausuler, reverser, och förmåner/skyldigheter skapar ofta tjafs efteråt. För alla parter kan det vara mycket värt att göra färdigt hela affären på en gång. Finns bindningar gentemot överlåtare, så är de åtminstone begränsade till deras livstid, som oftast är kortare än övertagarens och syskonens.
Reverser kan vara en lösning för den del av kapitalet som eventuellt inte kan lånas upp, men bör undvikas till syskon. Tydlig löptid, ränta och betalning skall avtalas skriftligen! Pengarna är inlåsta hos övertagaren, och om övriga syskon vill/behöver ha ut dem före förfallodagen kan det bli en otrevlig diskussion efter att allt egentligen skulle vara klart. Exempelvis om något syskon hittar en fastighet denne vill köpa, eller kanske blir tvingad att lösa ut en make/maka vid en skilsmässa kan det vara väldigt jobbigt att ha kapital som är låst, och istället vara tvungen att släppa sin egen dröm, eller boende.
Hur värdesätter man reversen då? Ett sätt är att se efter vad banken ger för ränta på ett fasträntekonto med samma löptid. Ett annat att knyta den till riksbankens styrränta, eller någon annan lämplig rörlig ränta om man inte vill att den ska ligga fast. Revers till överlåtaren har ofta förmånligare villkor än bankräntan då man i regel alltid ser till att överlåtaren har det denne behöver efter överlåtelsen. Gentemot syskon bör man förstå att reversen är en osäker fordran om övertagaren inte skulle klara sina finanser, varför räntan bör ligga högre än vad banken ger på samma löptid.
Till dem som är bittra över orättvisor vill jag lyfta några tankar:
-Det blir aldrig 100% rättvist, hur man än försöker. Dessutom är likadan behandling av alla barn inte särskilt rättvist när man tänker efter.
-Att ta över och ha Pappa kvar i driften kan vara en mardröm, fast det ser ut som en förmån. Finns massor av exempel.
-Att ha föräldrarna kvar på gården som hjälper till kan vara mycket positivt om man kommer bra överens, men det hamnar ofta ett stort ansvar på övertagaren att hjälpa föräldrarna när de blir äldre, vilket kan vara betungande.
- Att ta över innebär ofta att man får synpunkter från syskon och annan släkt om hur man borde eller inte borde göra, vilket är påfrestande.
- Att ha föräldrar som bor gratis på gården bör undvikas, eller vara ordentligt prissänkande. Ett hyreskontrakt kan vara en fördel för alla.
- En del föräldrar har bara gårdens bästa för sina ögon, och tycker den är viktigare än rättvisa mellan barnen.
-En del föräldrar tror att de varit rättvisa, eftersom inget av barnen har sagt något till dem varken innan eller efter överlåtelsen.
- En del barn blir väldigt orättvist behandlade av sina föräldrar utan att det verkar finnas någon anledning.
- Bitterhet förstör mitt liv långt mycket mer än någon orättvisa kan göra. Hur orättvist jag än blivit behandlad.